  • Data: 2009-05-21 21:33:35
    Temat: Re: sukces OFE
    Od: Michał <r...@x...cy> szukaj wiadomości tego autora

    szczurwa pisze:
    > Wszyscy ci, ktorzy zarabiają mniej niż tzw średnia krajowa to wlaśnie
    > ci ludzie. Wiem, nazwa jest brzydka i trąci Marksem. Ich nigdy nie
    > będzie stać na prywatne emerytury i ubezpieczenia zdrowotne. Z
    > ledwością pokrywają swoje najbardziej elementarne potrzeby.

    Mylisz się, ci ludzie są w stanie odłożyć przez swoje życie _minimum_
    1-1,5 mln złotych. Tyle właśnie są w stanie uzbierać ludzie przez 40 lat
    pracy z 800zł miesięcznie (składki ZUS od _najniższej_pensji_, więc
    nawet nie od średniej krajowej) inwestując na ok. 5% w skali rocznej i z
    kapitalizacją odsetek. Stawiam hipotezę, że w przypadku98-99% tych ludzi
    ich własny kapitał starczyłby bez problemu na opiekę medyczną, emeryturę
    a i spadkobiercom sporo z tego by zostało, gdyby naprawdę czuli, że są
    kowalami swojego losu. Niestety przez XX w. ludzie stali się bezwolni i
    kierują oczy ku państwu by za nich myślało i brało odpowiedzialność.

    Problemem nie są pieniądze. Problemem jest mentalność i
    nieodpowiedzialność. Czy może raczej strach przed odpowiedzialnością.

    Żyjemy w szalenie dostatnich czasach w porównaniu do kategorii XIX
    wieku, gdy powstał termin lumpenproletariat czy idea ubezpieczeń
    społecznych (w domyśle opartych na solidarności pokoleniowej). Zresztą
    widać to w problemie nadwyżek dóbr.

    Zresztą przy obecnym starzeniu się społeczeństw nawet nie muszę
    przekonywać, wystarczy tylko czekać i patrzeć. System oparty na
    solidarności załamie się z powodów czysto ekonomicznych.

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl