    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: wizzair - ponownie
    Date: Fri, 14 Jan 2005 01:44:44 +0100

    Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info> writes:

    > 1. Pochodzą z Wizzair - twierdzi on, że obciąża w walucie lokalnej (i
    > faktycznie tak czyni - przy zakupie i obciążeniu karty podaje
    > ostateczną kwotę w PLN)

    No temu to bym specjalnie nie ufal.

    > 2. Potwierdzone są w inteligo i mBanku, które to banki klientowi
    > prezentują w jakiej walucie, w jakim kraju i w jakiej wysokości
    > dokonano transakcji (nie tyle zaksięgowania - bo te musi siłą rzeczy
    > być z PLN, ale prócz tego podaje dane nt samej transakcji).

    Inteligo i mBank podaja taka sama kwote w zlotych, ktora podal
    Wizzair? Rozumiem ze jest to taka sama kwota jak zaksiegowana (nie
    liczac oczywiscie ew. prowizji, ktora jest zaksiegowana oddzielnie)?

    VISA normalnie podaje kwote w walucie transakcji i po przeliczeniu
    - jak to wyglada?

    > Wizzair obciąża w PLN. Ale bank traktuje transakcję jako
    > zagramaniczną. Skoro tak ją traktuje - MUSI zgodnie z zacytowanym
    > własnym regulaminem -
    > przeliczyć ją przez USD (to robi VISA), a później na PLN (to już robi bank).

    VISA to akurat zwykle robi nieco inaczej. W szczegolnosci jedna
    z podstawowych zasad w VISA jest taka, ze jesli transakcja jest
    w walucie rachunku, to obciazenie musi byc na dokladnie taka sama
    kwote (nie liczac ew. prowizji pobieranej przez bank).
    Stad m.in. to, ze zakupy w eurolandzie karta rozliczana w euro sa
    bezprowizyjne, nawet jesli karta zostala wydana w innym panstwie
    eurolandu niz miala miejsce transakcja.

    > Ale skąd. Obciążenie w PLN. Transakcja zagraniczna. I teraz już
    > regulamin banku (może durny - ale jednak obowiązujący regulamin)
    > wymaga przewalutowania przez USD - w innym wypadku bank złamie zapisy
    > umowy.

    To zlamie. To akurat jest mozliwe, a w tym przypadku to nawet
    nie wiaze sie z jakimis negatywnymi konsekwencjami dla banku.

    Banki generalnie traktuja operacje zagraniczne jako "w innej walucie"
    i krajowe jako "w zlotowkach" - co zapewne pokrywa sie z praktyka
    prawie w 100%. Choc np. sprawa bankomatu na Okeciu.

    > Można. Historia rachunku zawiera:
    > - kwotę ostatecznie zaksięgowaną w PLN oraz
    > - kwotę transakcji i jej walutę (czyli walutę w której nastąpiło
    > obciążenie) - tutaj konkretnie pokazywana jest kwota w PLN, którą
    > obciąża Wizzair (bez uwzględnienia przewalutowania, które NIE JEST
    > kwestią Wizzair, jedynie klienta z bankiem).

    I ktora jest rozna od zaksiegowanej?

    Generalnie banki maja pewnie prawo pobrac od takiej transakcji prowizja.
    Ale jak mialyby to zrobic to nie wiem.
    --
    Krzysztof Halasa