  • Data: 2002-05-22 18:18:37
    Temat: Re: złotówka
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > No właśnie. To jak to wytłumaczyć. W 1996 r. wróciłem z Niemiec i kurs marki
    > do złotego był prawie identyczny (przeliczeniowo) jak obecnie. W tym czasie
    > inflacja w Niemczech wynosiła coś około 2 proc. a w Polsce prawie 30. Po
    > sześciu latach relacja walut - jak już napisałem - jest prawie identyczna
    > ( a powinna się różnić o różnicę inflacje w ciągu tych 6 lat) . To znaczy że
    > co? Że nasza gospodarka jest taka wspaniała czy niemiecka taka kiepska? Czy
    > też świadczy to o manipulowaniu kursem? Jest to tym dziwniejsze, że nasza
    > gospodarka jest dość silnie związana z niemiecką.

    znaczy to, ze:
    1. gospodarka niemiecka juz w 1996 byla dobra i wydajna.
    byla tak wydajna ze teraz jest niewiele wydajniejsza.
    2. gospodarka polska byla w 1996 bardzo niewydajna, a teraz
    jest znacznie wydajniejsza.

    zauwaz ze nie ma tu nic do rzeczy bezwzgldne porownywanie gospodarek.
    to ze nasz obecnie wcfiaz jest duzo mniej wydajna niz niemiecka nie
    ma znaczenia. wazna jest zmiana wydajnosci kazdej z nich.

    z tego wzgledu mozna oczekiwac, ze dlugoterminowo (wolny) zloty bedzie
    zyskiwal do walut gospodarek od dawna wydajnych (USD/EUR), a przynajmniej
    nie bedzie tracil.
    Obecnie nawet z naszym zalosnym wzrostem PKB w tym roku sytuacje nie gorsza
    niz UE. Choc roznica jest niewielka, wiec widac, ze PLN sie oslabia po troszke
    od pol roku. Po tym jak rzad zaczal spor z PRR o polityke kursowa spada na pysk
    (o ile mozna tak powiedziec majac w pamieci lata 80te ;-)) bo grozi mu
    manipulacja rzadowa majaca na celu oslabienie go. wiec kto ma PLNy probuje je
    sprzedac co predzej puki jeszcze cos warte...

    pozdrawiam

    (tez) romekk