  • 1. Data: 2005-05-30 07:47:10
    Temat: karta płatnicza
    Od: net <n...@n...pl>

    Ktoś tu kiedyś mówił że jeśli po tygodniu blokada kwoty wpłacanej zostanie
    przez bank zdjęta i ja wypłacę pieniądze a dopiero wtedy przyjdzie
    (spóźnione) polecenie przelania pieniędzy od sprzedawcy, to bank mnie
    obciąży debetem. Ale jak to się ma do sytuacji gdy mam konto które nie
    dopuszcza debetu ? Ktoś sugerował też że wtedy żadna transakcja obniżająca
    stan konta poniżej zero nie będzie dopuszczona przez bank? Więc jak w
    końcu, obciążą mnie debetem czy nie ?

  • 2. Data: 2005-05-30 08:03:15
    Temat: Re: karta płatnicza
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    net napisał(a):

    > przez bank? Więc jak w końcu, obciążą mnie debetem czy nie ?

    Oczywiście, że tak.

  • 3. Data: 2005-05-30 08:38:01
    Od: net <n...@n...pl>

    No ale jak jest taka sytuacja że na przykład dokonuję transakcji zdalnej
    ale transakcja jest odrzucana bo na koncie nie ma wystarczającego
    pokrycia, to czym to się różni od poprzedniej sytuacji ? Bo według tego co
    Pan mówi to transakcja powinna przejść a bank obciążyć mnie debetem.

  • 4. Data: 2005-05-30 08:54:15
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    net napisał(a):
> [...]
    > pokrycia, to czym to się różni od poprzedniej sytuacji ? Bo według tego
    > co Pan mówi to transakcja powinna przejść a bank obciążyć mnie debetem.

    Mylisz autoryzację z faktycznym obciążeniem.

    Autoryzacja jest wykonywana w momencie dokonywania zakupu, wysyłane jest
    zapytanie do banku - "czy kwota X jest możliwa do pobrania". Jeżeli bank
    odpowiada "TAK", następuje blokada na rachunku na okres Y dni. W ciągu Z
    dni następuje obciążenie (zaksięgowanie). Z nie ma nic wspólnego z Y,
    może być mniejsze, może być większe, albo i równe.

    O ile saldo ma znaczenie dla autoryzacji (bank może odpowiedzieć "NIE"),
    to nie ma znaczenia dla obciążenia (gdyż te może przyjść na przykład po
    wygasniećiu blokady, zakładanej zwykle na tydzień-dwa w zależności od
    banku), jeżeli bank otrzymuje prawidłowe obciążenie, musi je
    zaksięgować, nie może wtedy go odrzucić.

  • 5. Data: 2005-05-30 08:54:40
    Od: Marcin Nowakowski <m...@U...net.pl>

    net napisał(a):
> [...]
    > pokrycia, to czym to się różni od poprzedniej sytuacji ? Bo według tego
    > co Pan mówi to transakcja powinna przejść a bank obciążyć mnie debetem.

    Jeśli jest odrzucona, to jej nie ma, więc rachunek nie zostanie obciążony.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 6. Data: 2005-05-30 08:57:47
    Od: net <n...@n...pl>

    czyli jeśli przy tym co Pan nazywa autoryzacją kwota była możliwa do
    pobrania to bank mnie obciąży tak czy inaczej, a jeśli nie była możliwa to
    bank mnie nie obciąży ?

  • 7. Data: 2005-05-30 08:59:23
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    net napisał(a):
    > czyli jeśli przy tym co Pan nazywa autoryzacją kwota była możliwa do
    > pobrania to bank mnie obciąży tak czy inaczej, a jeśli nie była możliwa
    > to bank mnie nie obciąży ?

    Tak.

  • 8. Data: 2005-05-30 09:00:13
    Od: net <n...@n...pl>

    Dziękuję !

  • 9. Data: 2005-05-30 09:18:21
    Od: Michał Dąbrowski <d...@S...pl>

    Dnia Mon, 30 May 2005 10:38:01 +0200, net napisał(a):

> [...]
    > pokrycia, to czym to się różni od poprzedniej sytuacji ? Bo według tego co
    > Pan mówi to transakcja powinna przejść a bank obciążyć mnie debetem.

    Bedziesz mial na koncie NIEDOZWOLONY debet i oprocz odsetek od takiego
    debetu zapewne zaplacisz jeszcze jakas stala oplate za dopuszczenie do
    takiego stanu rzeczy, ale to juz musisz z TOiPem skonsultowac

    --
    Michal Dabrowski
    d...@S...pl

  • 10. Data: 2005-05-30 09:30:42
    Od: net <n...@n...pl>

    Jeszcze mam pytanie jaka jest szansa odzyskania pieniędzy jeśli ktoś
    dokonywał transakcji zdalnej wykorzystując dane mojej karty. Bank
    odpowiada dopiero za takie transakcje dokonane po zastrzeżeniu karty. A co
    jeśli np nieuczciwa firma obciąży mnie za dwa towary zamiast za jeden ?
    Zwróci mi bank pieniądze? A może powinienem na bieżąco obserwować takie
    transakcje i do kilku godzin czy dni reklamować w banku żeby nie dopuścili
    do transakcji?