  • 21. Data: 2008-08-08 13:35:09
    Temat: Re: karta z autoryzacją pin
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    We Francji.
    JaC

    -----

  • 22. Data: 2008-08-08 13:37:06
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Ktoś ostatnio polecał też

    Integrum BGŻ.

    JaC

    -----

  • 23. Data: 2008-08-08 19:14:27
    Od: Rafał Grzelak <a...@a...aa>

    Dnia Fri, 8 Aug 2008 07:08:16 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > No i fakt, też nie rozumiem dlaczego banki tak się zachwycają tymi
    > czipami

    zachwycaja sie, bo zdejmuje to z nich odpowiedzialnosc. a to duzo.

    >, skoro zostawili pasek na karcie. I dane na nich są identyczne
    > (albo podobne).

    Pasek jest, bo terminale mamy z roznych epok. Docelowo wszyscy powinni miec
    pinpady z miejscem na wetkniecie karty, ale roznie to bywa z wymiana
    terminali.
    W zeszlym roku w UK przez 2 miesiace raz przeciagali mi karte przez
    czytnik, a tak to zawsze pinem i zawsze pinpad byl z gniazdem na karte.

    --
    Pozdrawiam, Rafał.
    rg[na]skrzynka[kropka]pl

  • 24. Data: 2008-08-08 20:36:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Rafał Grzelak <a...@a...aa> writes:

    > zachwycaja sie, bo zdejmuje to z nich odpowiedzialnosc. a to duzo.

    Jasne, przerzuca odpowiedzialnosc na sklepy, ktore nie maja czytnikow
    chipowych.

    Natomiast glowna roznica jest duzo wieksza trudnosc (praktycznie
    zaporowa) kopiowania kart. To oznacza wieksze bezpieczenstwo dla
    wszystkich - bankow, sklepow, klientow.

    > Pasek jest, bo terminale mamy z roznych epok. Docelowo wszyscy powinni miec
    > pinpady z miejscem na wetkniecie karty, ale roznie to bywa z wymiana
    > terminali.

    To juz sprawa sklepu, jesli oplaca mu sie placic za fraudy (ktorych
    ilosc moze byc zerowa), to nie ma problemu. Zdalne transakcje tez nie
    uzywaja chipow i problemu takze nie ma.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 25. Data: 2008-08-09 07:54:15
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 08 Aug 2008 21:14:27 +0200, Rafał Grzelak napisał(a):

    > zachwycaja sie, bo zdejmuje to z nich odpowiedzialnosc. a to duzo.

    Włożenie w kartę czipa zdejmuje z banku odpowiedzialność? W której
    ustawie tak napisali?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 26. Data: 2008-08-09 07:57:19
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    Olgierd pisze:

    > Włożenie w kartę czipa zdejmuje z banku odpowiedzialność? W której
    > ustawie tak napisali?

    Zobacz w jakijkolwiek umowie co pisza o reklamacjach transakcji z
    wykorzystaniem PIN.

  • 27. Data: 2008-08-09 08:06:30
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 09 Aug 2008 09:57:19 +0200, krzysztofsf napisał(a):

    > Zobacz w jakijkolwiek umowie co pisza o reklamacjach transakcji z
    > wykorzystaniem PIN.

    A, o tym mowa, no tak (nie wiedziałem, że czip jest immanentnie powiązany
    z pinem).
    Nawiasem mówiąc ciekawe co by stosowne organy powiedziały o takim
    wyłączeniu odpowiedzialności w przypadku powstania sporu.

  • 28. Data: 2008-08-09 10:53:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

    > Zobacz w jakijkolwiek umowie co pisza o reklamacjach transakcji z
    > wykorzystaniem PIN.

    PIN ma sie nijak do chipa, a podanie PINu nie zdejmuje z banku
    odpowiedzialnosci, niezaleznie od zyczen tego ostatniego zawartych
    w regulaminie itd.

    Procesor zdejmuje z banku odpowiedzialnosc w taki sposob, ze w
    przypadku fraudu bez uzycia procesora (sciezka magnetyczna, odbitka
    karty, sam numer) odpowiada ten, kto nie umial skorzystac z chipa,
    czyli w kazdym razie nie bank - wydawca karty. W praktyce bank nie
    musi martwic sie w ogole podrabianiem kart.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 29. Data: 2008-08-09 12:55:11
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 09 Aug 2008 12:53:25 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > PIN ma sie nijak do chipa,

    No właśnie, nawet przed chwilą płaciłem w Tesko: suwanie przez szparkę
    plus pin. Czyli big G.

    > a podanie PINu nie zdejmuje z banku
    > odpowiedzialnosci, niezaleznie od zyczen tego ostatniego zawartych w
    > regulaminie itd.

    I takie mam też osobiście wrażenie.
    Dopóki w ustawie nie będzie takiego zastrzeżenia, to banki mogą sobie
    pisać co chcą.

> [...]
    > numer) odpowiada ten, kto nie umial skorzystac z chipa, czyli w kazdym
    > razie nie bank - wydawca karty. W praktyce bank nie musi martwic sie w

    Chyba że się okaże, że czip to jest podpucha, że to 'zabezpieczenie'
    funta kłaków warte nie jest.
    Ale ja nie wiem tego, na razie nadal ufam.

  • 30. Data: 2008-08-09 18:48:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olgierd <n...@r...org> writes:

    > Chyba że się okaże, że czip to jest podpucha, że to 'zabezpieczenie'
    > funta kłaków warte nie jest.
    > Ale ja nie wiem tego, na razie nadal ufam.

    To nie jest kwestia zaufania. Skopiowanie sciezki magnetycznej
    kosztuje praktycznie grosze, odpowiednie urzadzenie moze zupelnie
    latwo skonstruowac dorastajacy amator elektronik z elementow za 50 zl
    (lub mniej). Alternatywnie mozna kupic gotowy czytnik (/zapisywacz) za
    kilkaset zlotych. Szansa powodzenia wynosi praktycznie 100%.

    Procesora tak tanio zlamac raczej sie nie da, trzeba zainwestowac duzo
    wiecej przynajmniej w wiedze i szansa powodzenia jest nizsza.
    --
    Krzysztof Halasa