  • 51. Data: 2008-10-12 19:34:37
    Temat: Re: kupować mieszkanie?
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > Nie wiem czy zaczeli. Szczerze mowiac, to nie zauwazylem, przeciwnie,
    > raczej strasza spadkami.

    Ja zauwazylem. Chocby Millenium reklamuje swoj kredyt hipoteczny za
    444zl/mc. To kwota do przelkniecia. Problem w tym, ze to "tylko" 100 tys. i
    na 45 lat, czyli dluzej niz kredytobiorca chodzi po Ziemii.
    Zauwaz tez, iz dzis w niektorych bankach 80% kredytow to kredyty hipoteczne.

    > Ja nie mowie ze nie bedzie spadkow na krotka mete. Ale raczej nie
    > nastapi nic porownywalnego np. do gieldy akcyjnej, nie? Spodziewalbys
    > sie, ze mieszkanie wyceniane teraz (celowo nie pisze o wartosci) na
    > 300 kzl bedzie warte za miesiac (rok itp) np. 100 kzl?

    Az tyle nie. Ale mam znajomych, ktorzy jakis rok temu w malym miescie
    chcieli sprzedac mieszkanie za 225 tys. Jakies pol roku temu chcieli
    sprzedac za 200 tys, a obecnie za 165 tys. I nadal chca. Chetnych brak.
    Problem w tym (fakt, miasteczko ze 20 tys. ludzi, wiec male), ze kto juz
    mogl dostac kredyt i chcial kupic to kupil. Reszta nie ma szans i rynek sie
    wysycil. Po ostatnich doniesieniach o kryzysie banki dodatkowo zaostrzyly
    jeszcze procedury w tym temacie.

    > Ja osobiscie ani nie splacam kredytu hipotecznego, ani nie spekuluje
    > na rynku mieszkaniowym, ani tez nie mieszkam w wynajetym, wiec jest mi
    > to tak naprawde obojetne (zakladajac, ze nie bede musial placic
    > podatkow od "wartosci"). Mam jednak wrazenie, ze duzo osob
    > przewidujacych "gwarantowane" spadki cen mieszkan po prostu odwleka
    > moment kupna (byc moze wynajmujac), i stara sie to czyms uzasadnic.
    > To zreszta jest znanym zjawiskiem psychologicznym.

    I chyba slusznie, gdy ktos dokladnie przemysli sytuacje zanim podejmie
    zobowiazanie finansowe na najblizsze pol wieku. Wracajac jednak do
    psychologii... zauwaz, ze podstawowym argumentem kupujacych jest fakt, iz
    beda "na swoim". Nie czuja zupelnie, ze do czasu splaty beda
    wspolwlascicielem, a nie wlascicielem. Gdy rozliczaja rate kredytu odnosza
    ja do wynajmu (czyli np. lepiej w millenium zaplacic 444zl/mc niz 1000 za
    wynajem) nie liczac przy tym, ze oddadza bankowi 2,5x wiecej niz wynosil
    kredyt, a kilkadziesiat tys. pojdzie w samo wykonczenie i wyposazenie, jesli
    ktos kupuje w stanie surowym. Ba - dzis meble do kuchni na wymiar to czesto
    20 rat millenijnych :-)) Wreszcie - deweloperzy malym druczkiem w przypadku
    zakupu planow informuja, ze w cene metra nie jest wliczony grunt na
    przyklad, co takze podraza mieszkanie. Do tego jeszcze ubezpieczenie kredytu
    itp. Innymi slowy - najemca placac mowi o pelnych kosztach (ew. + oplaty), a
    kredytobiorca czesto o ich ulamku nie zdajac sobie z tego sprawy.

  • 52. Data: 2008-10-12 19:45:05
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > Naprawde? Myslalem ze dopiero ostatnio, pomijajac rozne dziwne
    > pseudolokaty, z ktorymi jest wiecej klopotow niz zysku. Ale nic to.

    Jakos Lukas pierwszy wyskoczyl na KO. Zdaje mi sie, ze jeszcze przed
    wakacjami.

    > Oczywiscie. Tylko ze pamietasz ze masz to finansowac z lokaty 200 kzl
    > (np. 4%) ze sprzedazy mieszkania 5 lat wczesniej, co zrobisz jesli
    > mieszkania beda po 6 kzl a wynajecie 1500 zl? Proporcje zachowane :-)

    Zauwaz, ze z odsetek od lokaty obecnie zostaje jeszcze ok. 30% nadwyzki,
    ktora powoduje wzrost kwoty bazowej. Zwroc tez uwage, ze banki musza
    pozyskiwac kapital, zatem im wiecej udzielaja kredytow tym wieksze powinno
    byc oprocentowanie depozytow. Zatem Twoj przyklad jest nieco chybiony, bo
    lokata spada, a koszty metra wzrastaja.

    > Moich takze, ale mam wrazenie, ze nie sa z tego jakos szczegolnie
    > zadowoleni i gdyby mogli, to woleliby jednak miec wlasne (lub dom).

    Nie czytajac tego maila w innym sie do tego odnioslem... "Wlasne"... tak...
    juz za pol wieku :-)))
    Ja niestety posiadam wlasne. Niestety, bo owe 6-7 lat temu pracowalem w
    swoim miescie. Dzis dojezdzam do pracy 100km w obie strony codziennie
    wydajac ok. 6000zl/rok na paliwo. Gdybym sie jednak w nieruchomosci nie
    uwiklal, mieszkalbym w miescie, w ktorym pracuje. Juz na samych dojazdach
    bylbym sporo do przodu.

    > W przypadku "zakupu" od rodziny to sie moze zdazyc okazja typu 0/5
    > ceny, ale to nie jest wyznacznikiem czegokolwiek.

    Przy czym chyba to tylko kwestia najblizszej rodziny. Z wynajeciem jest
    nieco szersze pole, bo i blizsi znajomi w gre wchodza.

  • 53. Data: 2008-10-12 19:52:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> writes:

    > W efekcie nie ma powodu, aby nie następowało proste zastępowanie
    > mieszkań ze starszego pokolenia na młodsze. Ten brak mieszkań to IMHO
    > największe kłamstwo ostatnich lat.

    Rozumiem ze to taki idiom, bo nawet zakladajac ze to w ogole jest
    klamstwo (nie jest to oczywiste) z pewnoscia sa klamstwa wieksze,
    chocby te z zamachow w 2001 w USA.

    > Co by się stało, gdyby w PL nie było nowych mieszkań?
    > Niewiele. Młodzi częściej mieszkaliby z dziadkami, którzy z czasem
    > wymieraliby.

    No jasne, bo malzenstwo/rodzina powinna mieszkac z dziadkami.

    > Ograniczono by trochę mobilność, bo faktycznie dużo
    > popytu na mieszkania w miastach daje napływ ludzi z prowincji. Ale
    > generalnie nie byłoby problemu, że nagle populacja Polski nie
    > zmieściłaby się w istniejących już budynkach i ludzie musieliby
    > mieszkać w szałasach, jak to piszesz.

    Nie, nie musieliby, mieszkaliby w domach oraz w mieszkaniach (eureka).

    Teraz zastanowmy sie... ile przecietnie zyja ludzie w Polsce (w
    miescie, jesli sa takie dane), oraz ile przecietnie istnieja "bloki"
    mieszkalne, a takze np. jaki jest sredni wiek i stan takich budynkow
    i czy to sie moze zmienic.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 54. Data: 2008-10-12 19:53:18
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > Oczywiscie. Tylko ze pamietasz ze masz to finansowac z lokaty 200 kzl
    > (np. 4%) ze sprzedazy mieszkania 5 lat wczesniej, co zrobisz jesli
    > mieszkania beda po 6 kzl a wynajecie 1500 zl? Proporcje zachowane :-)

    Tak sobie wlasnie przypominialem, ze gdy moje mieszkanie bylo warte ok. 80
    tys. a wynajem 400zl to mbank ruszal dajac na emaksie 16,5%. Czyli mialbys
    13,200zl rocznych odsetek i niespelna 10 tys. kosztow najmu.
    Jakby nie patrzec znowu na plus wynajmujac. Dodam tylko, iz w remonty w
    ciagu tych 6-7 lat poszlo mi co najmniej 10 tys. extra, co niestety musialem
    wydac jako wlasciciel, a zupelnie nie obchodziloby mnie jako najemcy.

  • 55. Data: 2008-10-12 20:15:10
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Dnia 12.10.2008 Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> napisał/a:

    > I co ten parametr w tej chwili okresla? Nic.

    Ilość pieniędzy jaką trzeba wydać na mieszkanie.

    > Akurat pewnie beda rosly, na dluzsza mete, bo dlaczego mialyby nie
    > rosnac?

    Bo niektórym wartość spadła do zera.

    > No pewnie. U rodzicow, w domu na wsi, albo np. w lonie matki :-)

    Ale nie każdy musi mieć własne mieszkanie! Przecież to zależy od tego, ile się
    zarabia i w jakiej się jest sytuacji życiowej.

    > sie, ze mieszkanie wyceniane teraz (celowo nie pisze o wartosci) na
    > 300 kzl bedzie warte za miesiac (rok itp) np. 100 kzl?

    Nie wiem. Nie potrafię ocenić co będzie dalej. Nie wyobrażam sobie jednak, aby
    ceny szły teraz w górę (chyba, że w wyniku inflacji). Spodziewam się raczej
    dwukrotnej obniżki, ale nie wiem czy za rok czy za trzy lata.

> [...]
    > moment kupna (byc moze wynajmujac), i stara sie to czyms uzasadnic.
    > To zreszta jest znanym zjawiskiem psychologicznym.

    W moim przypadku to raczej nie pasuje, mieszkanie kupiłem, na szczeście nie
    byłem na dole piramidy. A nie zamierzam się go pozbywać więc jego wartość nie
    ma dla mnie znaczenia.

    > To tak trudno sprawdzic? Nie jestem posrednikiem.

    Ale moje informacje są sprzeczne z Twoimi, więc to chyba normalne, że pytam o
    źródło Twoich? Według moich informacji spadek cen mieszkań był bardzo duży.

    > A co to ma do rzeczy?

    Inflacja jest sztucznie wyliczana, dlatego "raz większa raz mniejsza" nie musi
    oznaczać mniejszego/większego wzrostu cen tylko manipulację koszykiem.

    > Swoja droga, twierdzenie ze "zywnosc zdrozala dwukrotnie" nie ma
    > zadnego sensu, jesli nie podajesz od kiedy, do kiedy, co, oraz gdzie.

    Żywność taka jak mięso, w sklepach spożywczych, od września 2007 do września
    2008 na przykład.

  • 56. Data: 2008-10-12 20:15:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Szymon" <n...@o...pl> writes:

    > Ja zauwazylem. Chocby Millenium reklamuje swoj kredyt hipoteczny za
    > 444zl/mc. To kwota do przelkniecia. Problem w tym, ze to "tylko" 100 tys. i
    > na 45 lat, czyli dluzej niz kredytobiorca chodzi po Ziemii.

    Ale to reklama - chyba nikt nie opiera swoich inwestycji tego typu na
    reklamie? Myslalem bardziej o jakichs zachetach majacych przynajmniej
    pozory analizy ekonomicznej.

    > Zauwaz tez, iz dzis w niektorych bankach 80% kredytow to kredyty hipoteczne.

    To chyba normalne? Rozumiem ze chodzi o sume kredytow.
    Tak naprawde to zdrową sytuacją bylaby IMHO taka, w ktorej 95+%
    kredytow dla osob fizycznych (nie prowadzacych dzialalnosci
    gospodarczej itp) stanowilyby kredyty mieszkaniowe (hipoteczne lub
    nie). Kredyty "konsumpcyjne" to jest pulapka dla naiwnych.

> [...]
    > chcieli sprzedac mieszkanie za 225 tys. Jakies pol roku temu chcieli
    > sprzedac za 200 tys, a obecnie za 165 tys. I nadal chca. Chetnych

    A co w tym dziwnego, jesli od poczatku cena byla zaporowa?
    Zupelnie inaczej by to wygladalo, gdyby rok temu wiele osob oferowalo
    im te 225 kzl, i gdyby teraz nie bylo chetnych za 165 kzl.

    I to w ogole na krotka mete jest w ogole mozliwe, nie twierdze ze
    nie. Co innego perspektywa np. kilkunastu lub wiecej lat.

    > Problem w tym (fakt, miasteczko ze 20 tys. ludzi, wiec male), ze kto juz
    > mogl dostac kredyt i chcial kupic to kupil. Reszta nie ma szans i rynek sie
    > wysycil.

    Chwilowo, pewnie tak. Wierzysz ze tak bedzie przez dluzszy czas?

> [...]
    > psychologii... zauwaz, ze podstawowym argumentem kupujacych jest fakt, iz
    > beda "na swoim". Nie czuja zupelnie, ze do czasu splaty beda

    Ale to nie jest specjalnie zwiazane z sama _cena_ mieszkania, tak bylo
    i tak bedzie.

> [...]
    > wynajem) nie liczac przy tym, ze oddadza bankowi 2,5x wiecej niz wynosil

    No to co? To nie beda te same pieniadze przeciez.
    Wynajmujac zaplaca jeszcze wiecej, i nie beda nawet wspolwlascicielem.
    Tak czy owak, to nie zmieni popytu.

    > a kilkadziesiat tys. pojdzie w samo wykonczenie i wyposazenie, jesli
    > ktos kupuje w stanie surowym. Ba - dzis meble do kuchni na wymiar to czesto
    > 20 rat millenijnych :-))

    A jakby wynajmowali, to wystarczyloby 2x mniejsze i z odrapanymi
    scianami, tak? Wiem, tak ludzie mysla i robia. Tyle ze szczesliwi
    z tego powodu chyba nie sa, zwlaszcza jak do rownania dojda dzieci.

    > Wreszcie - deweloperzy malym druczkiem w przypadku
    > zakupu planow informuja, ze w cene metra nie jest wliczony grunt na
    > przyklad, co takze podraza mieszkanie.

    Nie slyszalem, moze przy dzierzawie "wieczystej"? Tak czy owak, bez
    wplywu na popyt.

    > Do tego jeszcze ubezpieczenie kredytu
    > itp. Innymi slowy - najemca placac mowi o pelnych kosztach (ew. + oplaty), a
    > kredytobiorca czesto o ich ulamku nie zdajac sobie z tego sprawy.

    Moze tak byc. Inna sprawa, ze oczywiscie mieszkanie w wynajetym
    mieszkaniu ma kilka zalet i te glowne sa akurat nieco inne,
    przynajmniej z mojego punktu widzenia. Tyle ze niezaleznie od tego czy
    ktos mieszka w mieszkaniu wlasnym czy wynajetym to mieszkanie musi
    istniec i tym sposobem jedno i drugie generuje popyt.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 57. Data: 2008-10-12 20:44:27
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > Ale to reklama - chyba nikt nie opiera swoich inwestycji tego typu na
    > reklamie? Myslalem bardziej o jakichs zachetach majacych przynajmniej
    > pozory analizy ekonomicznej.

    Analiza ekonomiczna wykazalaby brak podstaw do kupowania. Bodaj bankier.pl
    niedawno takowa zrobil. Zatem banki beda bazowac na reklamie. Zauwaz, ze
    powstal nawet bank zajmujacy sie tylko ta dziedzina.

> [...]
    > gospodarczej itp) stanowilyby kredyty mieszkaniowe (hipoteczne lub
    > nie). Kredyty "konsumpcyjne" to jest pulapka dla naiwnych.

    Poniekad kryzys finansowy jest tym wywolany - zbyt duzym udzialem kredytow
    hipotecznych. Konsumpcyjne moze i sa dla naiwnych, ale stosunkowo szybko sie
    je splaca i kapital wraca do kredytodawcy (o wyzszych odsetkach nie
    wspominajac). Niestety w przypadku firm kredyty hipoteczne sa rzadkoscia.
    Moim zdaniem lepiej by bylo, aby kredyty inwestycyjne dominowaly, a
    hipoteczne je uzupelnialy. Zauwaz, ze inwestycyjny generuje nowe miejsca
    pracy juz od pierwszej raty, czesto dlugo po splaceniu calosci. Hipoteczny
    tylko na poczatku, gdy mieszkanie jest budowane, a aby bylo z czego
    splacac - potrzeba dobrze platnych miejsc pracy.

    > A co w tym dziwnego, jesli od poczatku cena byla zaporowa?
    > Zupelnie inaczej by to wygladalo, gdyby rok temu wiele osob oferowalo
    > im te 225 kzl, i gdyby teraz nie bylo chetnych za 165 kzl.

    Cena byla wyliczona na podstawie sredniej ceny metra. Okazalo sie, ze to
    przeszacowana kwota. Wiele osob dzis sobie wylicza swoje mieszkania
    pocieszajac sie ile to nie zarobili, ale gdyby chcieli realnie sprzedac -
    wielu by sie zdziwilo.

    > I to w ogole na krotka mete jest w ogole mozliwe, nie twierdze ze
    > nie. Co innego perspektywa np. kilkunastu lub wiecej lat.

    Pewnie tak. Niemniej proporcje beda zachowane, bo zawsze byly odkad
    pamietam. Tak mniej wiecej cena miesiecznego najmu oscylowala wokol 1/200
    ceny mieszkania. Tak bylo w moim miescie, w przecietnej lokalizacji (pisze,
    aby mi tu ktos nie wystrzelil z jakimis wyjatkami).

    > Chwilowo, pewnie tak. Wierzysz ze tak bedzie przez dluzszy czas?

    Wierze, ze boom sie skonczyl. Bo boom to sprawa chwilowa. Ale z pewnoscia
    ceny beda rosnac, tyle ze nie w zastraszajacym tempie, jak bylo do niedawna.

    > Ale to nie jest specjalnie zwiazane z sama _cena_ mieszkania, tak bylo
    > i tak bedzie.

    Tak, ale banki musialy jakos przekonac ludzi, ze warto. Hasla w stylu
    "wlasny kat za 400zl/mc" chwycily. Miedzy innymi krach spowodowal, ze jak
    sie okazalo ani on wlasny, ani za 400zl.

    > No to co? To nie beda te same pieniadze przeciez.
    > Wynajmujac zaplaca jeszcze wiecej, i nie beda nawet wspolwlascicielem.
    > Tak czy owak, to nie zmieni popytu.

    Wlasnie o to chodzi, ze wynajmujac jest o wiele taniej. A do tego mobilnosc
    powoduje, ze jest szansa na rozwoj. Zauwaz... jesli mnie wczoraj bylo stac
    na mieszkanie 3-pokojowe to takie wynajmowalem. Od dzis podwyzka i moge
    sobie zmienic na apartamet, a jutro gdy przyjdzie krach to wynajme
    1-pokojowe. W ten sposob moje finanse sa w miare stabilne, bo jest na czym
    redukowac koszty. Tymczasem jakbym wczoraj sie wladowal w nieruchomosc (a
    juz nie daj Boze kredyt) to dzis by moj status mieszkaniowy sie nie poprawil
    (bo sprzedac i kupic to nie sa male koszta, a przede wszystkim wymaga to
    sporo czasu), a jutro pukalby komornik, bo niestety rata nie maleje wraz z
    obnizeniem dochodow.

    > A jakby wynajmowali, to wystarczyloby 2x mniejsze i z odrapanymi
    > scianami, tak? Wiem, tak ludzie mysla i robia. Tyle ze szczesliwi
    > z tego powodu chyba nie sa, zwlaszcza jak do rownania dojda dzieci.

    Nie slyszalem, aby ktos wynajmowal w stanie surowym i na swoj koszt
    remontowal. Co za problem - doszly dzieci - zmieniasz na wieksze. Ta
    operacja nic Cie nie kosztuje. Tymczasem sprzedaz obecnego i zakup wiekszego
    to koszty i to znaczne.

    > Nie slyszalem, moze przy dzierzawie "wieczystej"? Tak czy owak, bez
    > wplywu na popyt.

    tak, bo skutecznie reklamy przekonaly do kredytow. Ja tylko chce zauwazyc,
    iz mimo ze dzis z odsetek spokojnie wynajmiesz i jeszcze zostanie - w
    praktyce nawet nie 30%, ale jak te wszystkie ukryte oplaty doliczysz to
    pewnie z 50-60%.

> [...]
    > ktos mieszka w mieszkaniu wlasnym czy wynajetym to mieszkanie musi
    > istniec i tym sposobem jedno i drugie generuje popyt.

    Popyt tez generowaly dosc lagodne warunki otrzymania kredytu hipotecznego. W
    tej chwili kto mial wziac to juz wzial, a warunki sie zaostrzyly i coraz
    trudniej bedzie spotkac klienta chcacego nabyt mieszkanie.

  • 58. Data: 2008-10-12 21:28:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Szymon" <n...@o...pl> writes:

    > Zauwaz, ze z odsetek od lokaty obecnie zostaje jeszcze ok. 30% nadwyzki,
    > ktora powoduje wzrost kwoty bazowej.

    Ale to tylko chwilowe, niezaleznie od tego czy bedzie kryzys bankowy
    czy nie, oprocentowanie spadnie za max kilka miesiecy.

    > Zwroc tez uwage, ze banki musza
    > pozyskiwac kapital, zatem im wiecej udzielaja kredytow tym wieksze powinno
    > byc oprocentowanie depozytow.

    Nie moze jednak przekroczyc oprocentowania kredytow, nie? A teraz,
    zdaje sie, banki maja udzielac mniej kredytow?

    > Zatem Twoj przyklad jest nieco chybiony, bo
    > lokata spada, a koszty metra wzrastaja.

    4% lokata jest zupelnie dobrym zalozeniem na dluzsza mete, ale niech
    bedzie, 5%. Odejmij belke i inflacje, ile zostanie? Jak juz
    ustalilismy, koszty metra wzrastaja proporcjonalnie do kosztow
    wynajmu. Tylko kwota lokaty niespecjalnie chce rosnac :-(

    Byli ludzie, ktorzy proponowali podobny scenariusz, ale nie z lokata,
    a z jakims funduszem itp. Z lokata chyba nikt jeszcze nie proponowal :-)

> [...]
    > wydajac ok. 6000zl/rok na paliwo. Gdybym sie jednak w nieruchomosci nie
    > uwiklal, mieszkalbym w miescie, w ktorym pracuje. Juz na samych dojazdach

    Dlaczego nie sprzedasz i nie kupisz w tamtym miescie? Albo, jesli to
    takie korzystne, dlaczego nie sprzedasz i nie zrobisz tak z ta lokata?
    :-)
    Jakbym ja mial codziennie robic 200 km do i z pracy to z pewnoscia bym
    sie przeprowadzil, i to nie ze wzgledu na koszty paliwa.

    > Przy czym chyba to tylko kwestia najblizszej rodziny. Z wynajeciem jest
    > nieco szersze pole, bo i blizsi znajomi w gre wchodza.

    Owszem, ale to wciaz nie jest wyznacznik czegokolwiek. Znakomita
    wiekszosc osob nie ma takiej mozliwosci, a jesli nawet ktos ma, to
    tylko chwilowo.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 59. Data: 2008-10-12 21:30:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Szymon" <n...@o...pl> writes:

> [...]
    > wydac jako wlasciciel, a zupelnie nie obchodziloby mnie jako najemcy.

    Zakladam ze to zart oczywiscie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 60. Data: 2008-10-12 22:13:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Szymon" <n...@o...pl> writes:

    > Analiza ekonomiczna wykazalaby brak podstaw do kupowania. Bodaj bankier.pl
    > niedawno takowa zrobil. Zatem banki beda bazowac na reklamie. Zauwaz, ze
    > powstal nawet bank zajmujacy sie tylko ta dziedzina.

    Banki to sobie moga bazowac na czym chca, ale zakladam jednak ze ich
    klienci bazuja na czyms solidniejszym niz reklama.

    Bank zajmujacy sie reklama? Niewazne.

    > Poniekad kryzys finansowy jest tym wywolany - zbyt duzym udzialem kredytow
    > hipotecznych.

    Nic z tych rzeczy, masz bledne informacje :-)

    > Konsumpcyjne moze i sa dla naiwnych, ale stosunkowo szybko sie
    > je splaca i kapital wraca do kredytodawcy (o wyzszych odsetkach nie
    > wspominajac).

    Dla banku istotne jest to, ze ryzyko jest wieksze, a dla klienta
    powinno byc to, ze to jest zwykla lichwa (no, moze nie taka jak poza
    bankami). Ale jesli ktos lubi "kupowac bankom marmury" to nie widze
    problemu, niech tylko nie placze pozniej ze cos nie wyszlo.

    > Niestety w przypadku firm kredyty hipoteczne sa rzadkoscia.

    Przesada. Firmy zwykle uzywaja kredytow obrotowych (zwiekszajacych
    plynnosc) oraz inwestycyjnych (czyli wlasnie klasy hipotecznych).
    Nie wiem tez dlaczego to mialoby byc "niestety", akurat takie kredyty
    maja sens (dla klienta = firmy).

    > Moim zdaniem lepiej by bylo, aby kredyty inwestycyjne dominowaly, a
    > hipoteczne je uzupelnialy.

    Dziwne rozroznienie jak dla mnie ale nic to, bez zwiazku z tematem.

    > Zauwaz, ze inwestycyjny generuje nowe miejsca
    > pracy juz od pierwszej raty, czesto dlugo po splaceniu calosci.

    Tak sobie chyba. Inwestycje sa rozne, czasem inwestuje sie po to, by
    zlikwidowac miejsca pracy. Co tu do rzeczy maja miejsca pracy to
    w ogole nie rozumiem, wiec nie wnikam.

    > Hipoteczny
    > tylko na poczatku, gdy mieszkanie jest budowane,

    Tzn. firmy mialyby kupowac mieszkania? No nie wiem.

> [...]
    > przeszacowana kwota. Wiele osob dzis sobie wylicza swoje mieszkania
    > pocieszajac sie ile to nie zarobili, ale gdyby chcieli realnie sprzedac -

    Co z tego wynika dla sprawy?

    > Wierze, ze boom sie skonczyl. Bo boom to sprawa chwilowa. Ale z pewnoscia
    > ceny beda rosnac, tyle ze nie w zastraszajacym tempie, jak bylo do
    > niedawna.

    No pewnie ze nie tak szybko. Weszlismy do UE, stad wzrost cen.
    Przeciez nikt nie twierdzi ze ceny znow beda galopowac.
    Tzn. oczywiscie jest taka mozliwosc, ale to wymagaloby trudnej do
    przewidzenia przyczyny (zakladam ze nie bedzie inflacji jak za
    komuny).

    > Tak, ale banki musialy jakos przekonac ludzi, ze warto. Hasla w stylu
    > "wlasny kat za 400zl/mc" chwycily. Miedzy innymi krach spowodowal, ze jak
    > sie okazalo ani on wlasny, ani za 400zl.

    Z tym ze ja chwilowo tu tego krachu nie widze. Jesli ktos zainwestowal
    w akcje, to nieco inna sprawa. Ludzie, ktorzy wzieli kredyty
    (z sensem, tzn. bez naciagania zdolnosci kredytowej i na realny okres
    itd.) nie maja sie specjalnie czym martwic, i nie wygladaja na
    zmartwionych. Ci, ktorzy inwestowali w gielde itp, chyba nieco gorzej.

    > Wlasnie o to chodzi, ze wynajmujac jest o wiele taniej.

    Tak, gdy porownujesz np. nowe duze mieszkanie wlasnosciowe do
    wynajetego starego malego mieszkania np. z duzej plyty.

> [...]
    > sporo czasu), a jutro pukalby komornik, bo niestety rata nie maleje wraz z

    Jesli twierdzisz ze 30-metrowa kawalerka jest tansza niz 90-metrowe
    mieszkanie 3-pokojowe, to nie mam watpliwosci. Ale chyba nie o to
    chodzilo? Mobilnosci nie neguje, ale to nie jest roznica w cenie.

    > Nie slyszalem, aby ktos wynajmowal w stanie surowym i na swoj koszt
    > remontowal.

    A myslisz ze kto w koncu placi za remonty i wykonczenie - pieniadze
    spadaja z nieba czy wlasciciele sa tacy dobrzy i dokladaja?

    > Co za problem - doszly dzieci - zmieniasz na wieksze. Ta
    > operacja nic Cie nie kosztuje. Tymczasem sprzedaz obecnego i zakup wiekszego
    > to koszty i to znaczne.

    A lot na Ksiezyc to jeszcze wieksze koszty. Dziwnym trafem moi znajomi
    kupuja mieszkania przynajmniej wiedzac o tym, ze beda chcieli miec
    dzieci. Albo juz je majac.

> [...]
    > iz mimo ze dzis z odsetek spokojnie wynajmiesz i jeszcze zostanie - w
    > praktyce nawet nie 30%, ale jak te wszystkie ukryte oplaty doliczysz to

    Aha. Opierasz swoje decyzje na tym, ze _dzis_, w wyjatkowej
    sytuacji, byc moze gdzies uda sie tak zrobic?

    > Popyt tez generowaly dosc lagodne warunki otrzymania kredytu hipotecznego. W
    > tej chwili kto mial wziac to juz wzial, a warunki sie zaostrzyly i coraz
    > trudniej bedzie spotkac klienta chcacego nabyt mieszkanie.

    Aha. Tyle ze ludzie beda zarabiac coraz wiecej (integracja z UE),
    coraz latwiej bedzie kupic :-)
    --
    Krzysztof Halasa