  • 101. Data: 2008-02-09 16:23:20
    Temat: Re: mBank rezygnuje z opłat za przelewy!
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 08 Feb 2008 19:43:35 +0100, Mithos napisał(a):

    > Po to sie definuje przelewy, zeby ich nie bylo koniecznosci ich
    > pozniejszej autoryzacji (IMO).

    Tylko że w mBanku jest to jedyna metoda pozwalająca na zapamiętanie danych
    kontrahenta... Ja rozumiem że mógłbym sobie zdefiniować przelewy nie
    wymagające potwierdzenia (np. na konta członków rodziny, na konto
    oszczędnościowe, na konta przypisane do kart kredytowych), ale jeśli np.
    kilka razy kupiłem coś na allegro albo co miesiąc płacę za telefon to miło
    by było wpisać dane takiego kontrahenta na stałe bez ryzyka, że ktoś mi
    złośliwie przeleje całe oszczędności na takie konto.

    > Halo maskowane to tez jakas fikcja.

    Niezła bzdura... Ciekawe, że jakoś przy bankowości telefonicznej mBank
    stosuje właśnie hasło maskowane :> Może w ogóle powinni autoryzować na
    podstawie imienia i nazwiska?

    > ? :)

    Zbyt skomplikowane byś zrozumiał? Nie można spłacić karty kredytowej z
    mBanku inaczej niż z ekonta. A żeby sprawdzić ile jeszcze można wykorzystać
    środków jest w dziale "warunki umowy", co jest bez sensu. W dodatku nie
    można normalnie obejrzeć listy operacji na karcie, tylko wszystko jest
    podzielone na okresy rozliczeniowe.

    > Kwestia gustu. Dla mnie od mBanku lepszy jest jedynie online Multibanku.

    Skoro korzystasz, to od razu spytam: czy tam też jest to idiotyczne
    dzielenie listy operacji na strony? A co do wygody interfejsu, to sez@m BPH
    jest tutaj (a raczej niestety BYŁ) ideałem - ma dokładnie wszystko czego
    trzeba...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 102. Data: 2008-02-09 16:28:35
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 08 Feb 2008 23:07:10 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Bez zartow, takich rzeczy nie robi sie sprzetowo, to byloby calkowicie
    > pozbawione sensu.

    Słowo "sprzętowo" już od dłuższego czasu jest niezbyt adekwatne do
    większości urządzeń :) Kiedyś firmware w urządzeniach służył do najbardziej
    podstawowych operacji, teraz już w zasadzie nie ma żadnych ograniczeń. A już
    przy takich wpłatomatach wręcz celowe jest, żeby taka maszynka do
    sprawdzania pieniędzy była autonomiczna i sama informowała o tym czy
    banknoty są autentyczne - realizowanie tego zadania w innym elemencie
    systemu tylko by go skomplikowało zamiast uprościć.

    > I co zrobia? To nie jest takie proste jak "po odejsciu od kasy...".

    Być może te maszynki są na tyle pewne, że faktycznie nie jest to duże ryzyko
    :)

    Pozdrawiam,

  • 103. Data: 2008-02-09 16:44:57
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-02-09, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:

    [...]

    > A możesz mi wyjaśnić po co różne jełopy np. przecinają opony w samochodach
    > albo rysują im karoserię?

    Jełopy posługują się metodami właściwymi dla jełopów.

    > Już nie mówiąc o sytuacji, gdzie doprowadzenie ofiary do niemiłej sytuacji
    > finansowej (wyczyszczone konto + w pełniwykorzystany limit kredytowy)
    > jest celem samym w sobie...

    No właśnie o ten cel pytam. Po cholerę ktoś miałby się wyzłośliwiać w tak
    wyrafinowany sposób? Zrozumiałbym gdyby ktoś miał z tego korzyść materialną
    (czyli przelał sobie), ale takie sztuki z keyloggerem tylko po to by wykonać
    parę przelewów (zazwyczaj odzyskiwalnych) przelewów? Come on.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 104. Data: 2008-02-09 17:26:04
    Od: n...@p...onet.pl

    > A możesz mi wyjaśnić po co różne jełopy np. przecinają opony w samochodach
    > albo rysują im karoserię? ...

    Przecaniasz zdolności umysłowe jełopów,
    taki mógłby mi conajwyżej zablokować dostęp do konta,
    (gdyby mu się udało poznać mój ID)
    To byłoby nie mniej uciążliwe niż te hipotetyczne przelanie
    wszyskich środków na zdefiniowane konto, a znacznie łatwiejsze
    do wykonania. ID też będziesz maskował?
    Jeszcze o jednym zapomniałeś, długie hasło maskowane
    jest szczególnie upierdliwe we wprowadzaniu. Użytkownicy
    którzy będą się przy tym mylić (i Ci których będzie ono wkurzać)
    będą mieć pokusę by hasło skrócić. Część jej zapewnie ulegnie
    i skrócą hasło do minimalnej długości akceptowanej przez system.
    Krótkie hasło i do tego maskowane, wystarczy poznać kilka znaków
    (2-3 logowania) by mieć realne szanse, na zalogowanie bez znajomości
    pozostałych.
    A inni hasło zapiszą na kartce, żeby sobie poradzić z tym logowaniem.
    A Ty mi będziesz wmawiał, że maskowane bezpieczniejsze...

  • 105. Data: 2008-02-09 19:57:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > Słowo "sprzętowo" już od dłuższego czasu jest niezbyt adekwatne do
    > większości urządzeń :)

    Jak dla kogo.

    > Kiedyś firmware w urządzeniach służył do najbardziej
    > podstawowych operacji,

    Jak np.?

    > teraz już w zasadzie nie ma żadnych ograniczeń.

    Takich jak np.?

> [...]
    > banknoty są autentyczne - realizowanie tego zadania w innym elemencie
    > systemu tylko by go skomplikowało zamiast uprościć.

    A wynika to z...?

    > Być może te maszynki są na tyle pewne, że faktycznie nie jest to duże ryzyko
    > :)

    Ryzyko jest 100% w przypadku kogos, kto wie co robi i (jednoczesnie)
    chce to zrobic. Ale takich osob jest bardzo malo, potencjalne straty
    sa niewielkie (domyslam sie ze bank nie umozliwi wplacenia np. 10 mln
    w falszywkach i nastepnie wyplaty tych 10 mln.).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 106. Data: 2008-02-09 20:15:06
    Od: Krystek <s...@k...eu.org>

    siliana pisze:
    > a od kiedy znosza te oplaty? bo dzis mi znow pobrali.

    Od 11 lutego 2008 roku.

    K.

  • 107. Data: 2008-02-10 13:14:33
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia 9 Feb 2008 17:44:57 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):
    > On 2008-02-09, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:
    > [...]
    > Jełopy posługują się metodami właściwymi dla jełopów.

    I unikając efektów tychże metod, nie parkuje się autem w nieciekawych
    dzielnicach.

    > No właśnie o ten cel pytam. Po cholerę ktoś miałby się wyzłośliwiać w tak
    > wyrafinowany sposób?

    Choćby dlatego, że mu czymś podpadłeś? Że chce Ciebie wykończyć nerwowo?
    Że chce się pozbyć konkurencji z rynku?

    > Zrozumiałbym gdyby ktoś miał z tego korzyść materialną
    > (czyli przelał sobie), ale takie sztuki z keyloggerem tylko po to by wykonać
    > parę przelewów (zazwyczaj odzyskiwalnych) przelewów? Come on.

    Właśnie, _zazwyczaj_ odzyskiwalnych. Nadal jest sporo instytucji, z którymi
    trzeba nieźle się nawalczyć zanim łaskawie przeleją nadpłatę zamiast ją
    uznać jako przedpłatę na najbliższe 10 lat.

    Pozdrawiam,

  • 108. Data: 2008-02-10 14:03:09
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 08 Feb 2008 15:42:49 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > W to ze Tobie sie tak wydaje nie watpie.

    Jeśli ktoś się JEDNOKROTNIE zaloguje do konta zabezpieczonego maskowanym
    hasłem na podstawionym komputerze to jesteś w stanie dostać się później na
    to jego konto? Nie. I o to chodzi.

    > Podpis cyfrowy to nie jest "pt. plik + ew. hasło".
    > RTF jakas ksiazke o podstawach kryptografii.
    > Mam wrazenie, ze Applied Crypto jest (legalnie) w sieci w PDFach.

    Podpis cyfrowy zawsze na jakimś nośniku siedzi. Albo w pliku na dysku czy
    dyskietce, albo na "karcie inteligentnej" - bo chyba nie twierdzisz że
    popularną metodą jest wkucie go na pamięć? ;) "Podpis cyfrowy" w takiej
    postaci jest bezwartościowy - keylogger i odpowiednio przygotowane złośliwe
    oprogramowanie ogołoci konto klienta banku do zera. Zgadza się, maskowane
    hasło też tu nic nie pomoże bo ono jest potrzebne wyłącznie do zalogowania
    się do banku... Jedyne PEWNE zabezpieczenia _muszą_ angażować do przelewu
    coś niezależnego od komputera - token z klawiaturą, hasło SMSowe.

    Pozdrawiam,

  • 109. Data: 2008-02-10 14:03:55
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-02-10, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:

    [...]

    > Choćby dlatego, że mu czymś podpadłeś? Że chce Ciebie wykończyć nerwowo?
    > Że chce się pozbyć konkurencji z rynku?

    E tam. Jest nieskończenie wiele metod o wiele bardziej uprzykrzających
    życie, a łatwiejszych w realizacji. Nie mówię, że to niemożliwe, ale
    uważam że robienie z tego realnego zagrożenia przed którym trzeba się
    zabezpieczać w możliwie maksymalnie upierdliwy (logowanie maskowane)
    sposób zalatuje lekką paranoją. Coś jak mieszkanie w bunkrze kilkaset
    metrów pod ziemią, bo "przecież może w ziemię pierdolnąć meteor".

    > Właśnie, _zazwyczaj_ odzyskiwalnych. Nadal jest sporo instytucji, z którymi
    > trzeba nieźle się nawalczyć zanim łaskawie przeleją nadpłatę zamiast ją
    > uznać jako przedpłatę na najbliższe 10 lat.

    I akurat tylko takie masz w przelewach zdefiniowanych? Come on.
    To obsługuj te instytucje przy pomocy PZtek/karty kredytowej.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 110. Data: 2008-02-10 14:05:55
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Choćby dlatego, że mu czymś podpadłeś? Że chce Ciebie wykończyć nerwowo?
    > Że chce się pozbyć konkurencji z rynku?

    Czy sądzisz że konkurencja mniej wyda na wynajęcie ludzi to takiego ataku na
    twojego użytkownika/hasło niż na zaszkodzenie ci legalnymi metodami?

    p. m.