  • 1. Data: 2009-04-04 11:53:01
    Temat: podatek giełdowy rozliczanie strat z lat ubiegłych
    Od: krzysiek <k...@g...com>

    Witam,

    Mam taki problem;

    Inwestuję od 2004 roku i na początku poniosłem trochę strat

    mój bilans przedstawia się następująco;

    rok 2004 zamknąłem stratą 269,82 PLN 2005 stratą 1 241,31 w 2006
    miałem zysk 1615 i odliczyłem 620,85 strat w 2007 miałem stratę 75,58
    a w 2008 zysk 2209,66 program do robienia PITów wyliczył mi że mogę
    sobie odliczyć całą stratę z lat poprzednich.

    Ale przeczytałem gdzieś, że można odliczać nie więcej niż połowę strat
    w jednym roku podatkowym.

    Moje pytanie brzmi; czy mogę sobie odliczyć całą stratę ?

    Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi pomijając te uszczypliwe

  • 2. Data: 2009-04-04 14:13:23
    Od: p <p...@g...com>

    On 4 Kwi, 13:53, krzysiek <k...@g...com> wrote:
    > Ale przeczytałem gdzieś, że można odliczać nie więcej niż połowę strat
    > w jednym roku podatkowym.
    >
    > Moje pytanie brzmi; czy mogę sobie odliczyć całą stratę ?

    Nie jestem jakimś specjalistą ale według mojej wiedzy (proszę mnie
    poprawić jeśli coś źle piszę) poniesione straty można odliczać przez
    pięć kolejnych lat z zastrzeżeniem, że w pierwszym roku po danej
    stracie można odliczyć maksymalnie 50% strat z roku poprzedniego. W
    takim razie z roku 2007 możesz odliczyć nie 75,58 a jedynie 37,79. W
    sumie jeśli dobrze policzyłem możesz odliczyć 928,07, pozostałe 37,79
    dopiero w przyszłym roku :)

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2009-04-04 19:36:43
    Od: Forr <f...@i...pomin.pl>

    krzysiek pisze:

    > Moje pytanie brzmi; czy mogę sobie odliczyć całą stratę ?

    Nie możesz - i to nie ulega wątpliwości.

    W 2006 odliczyłeś za mało, należało odliczyć 50% za 2004 (134,91) i 50%
    za 2005 (755,57) - nie ma limitu odliczeń do 50% zysku, a tak to u
    Ciebie wygląda. Ponieważ nie rozpisuje się w zeznaniu analityki odliczeń
    z kolejnych lat więc przyjmijmy, że odliczyłeś 50% za 2004 i resztę za 2005.
    Za 2008 możesz odliczyć więc: pozostałe 50% za 2004 (zostanie 0), 50% za
    2005 (zostanie Ci do odliczenia 269.63) i 50% za 2007.

    pozdr

    P.S. Nie jestem doradcą podatkowym, to moja opinia wynikająca z lektury
    przepisów i przykładów rozliczeń.

  • 4. Data: 2009-04-05 08:13:22
    Od: p <p...@g...com>

    On 4 Kwi, 21:36, Forr <f...@i...pomin.pl> wrote:

> [...]
    > Za 2008 możesz odliczyć więc: pozostałe 50% za 2004 (zostanie 0), 50% za
    > 2005 (zostanie Ci do odliczenia 269.63) i 50% za 2007.

    Masz zupełną rację, pogrzebałem dokładniej na portalach z przykładami
    odliczeń od podatku (poniżej linki), sprawdziłem również ustawę z dnia
    26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (http://
    www.inwestycje.pl/resources/Attachment/2007/03_20/fi
    le96.pdf) a w niej
    Art. 9. ust. 3.

    "O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku
    podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych
    kolejno po następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość
    obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty
    tej straty."

    Linki z interpretacjami i przykładami:
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/262066,gield
    owa_strate_mozna_rozliczac_przez_piec_lat.html
    http://www.pit.pl/odliczenie_straty_komentarz_pit_in
    terpretacje_4466.php
    http://bossa.pl/oferta/podatek.html
    http://www.inwestycje.pl/gpw/aktualnosci_gpw/pit_38_
    _czyli_podatek_od_zyskow_kapitalowych_w_roku_podatko
    wym_2006;3809;0.html

    pozdrawiam