    From: "scholastyk" <s...@c...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: uwłaszczenie a kredyt hipoteczny
    Date: Thu, 16 Apr 2009 11:51:43 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    Witam,

    Szukam pomocy w następującej sprawie:

    Posiadam spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania, w celu zakupu tego
    spółdzielczego mieszkania (prawa) zaciągnąłem w zeszłym roku kredyt hipoteczny
    (CHF, 100%, obecne oprocentowanie Libor 0,52% + marża 1,2%). Dla mieszkania
    została założona księga wieczysta, w której została wpisana hipoteka, wpisy
    się uprawomocniły, bank dostał docelowe zabezpieczenie i zgodnie z umową
    obniżył marżę.

    Obecnie mam możliwość zamiany prawa spół.-własn. na pełną własność z udziałem
    w gruncie. Muszę się z tym pospieszyć bo podobno można to zrobić jedynie do
    grudnia tego roku (wyrok TK). Zgodnie z informacją uzyskaną w spółdzielni
    kosztuje to ok. 1000 zł, więc jak sądzę warto to uczynić.

    I teraz pytanie: Czy bank przy okazji zmian w księdze wieczystej może zmienić
    warunki umowy kredytu (czyli zapewne podwyższyć marżę, bo obecne
    oprocentowanie jest znacznie poniżej oferowanego obecnie nowym klientom). Czy
    powinienem zapytać bank o zgodę na tą operację albo go poinformować?

    Ze zdroworozsądkowego punktu widzenia bank po przekształceniu będzie miał
    lepsze zabezpieczenie, bo już na hipotece mieszkania własnościowego.... Czy
    ktoś na grupie to już przerabiał?

    Pozdrawiam
    scholastyk