  • 51. Data: 2009-04-03 07:34:07
    Temat: Re: DB poszedł po bandzie!
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    news:m363hnxhi2.fsf@intrepid.localdomain...

    > I slusznie.

    No nie wiem, czy tak słusznie i czy przytoczony argument UOKiK o marżach
    sklepowych jest zasadny.
    W umowie kredytowej jest zapis o stałej marży i zmiennym LIBORze. I to jest
    przypieczętowane i nie ma co dyskutować. Nie ma natomiast mowy
    o_dowolnie_zmiennym_spreadzie. Zatem bank ma w obliczu "prawa" możliwość
    zmiany wysokości spreadu w sposób całkowicie dowolny (nawet do 100%) i bez
    konieczności wyrażenia zgody przez klienta. Na mój gust jest to cokolwiek
    niedorzeczne. Gdybym umówił się z cegielnią na roczne dostawy cegieł po
    określonej kwocie, to w przypadku braku odpowiedniej klauzuli w umowie o
    możliwości zmiany cen, dostawca nie miałby prawa tych cen zmieniać bez
    mojej zgody. Dlaczego inaczej miałoby być w przypadku banków?

  • 52. Data: 2009-04-03 21:03:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Beniowa" <p...@i...public> writes:

    > A nie bedzie tak, ze jak na rachunek kredytu wplynie jakas nieregulaminowa
    > kwota (niezwiazana z terminarzem splat), to bank wtedy sporzadzi nowy
    > terminarz wplat oraz aneks do umowy, za ktory zainkasuje 200 zl? Wcale by
    > mnie to nie zdziwilo ?

    Bank sam z soba podpisze aneks? Hmm...
    --
    Krzysztof Halasa

  • 53. Data: 2009-04-03 21:09:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Baloo" <b...@o...eu> writes:

> [...]
    > możliwość zmiany wysokości spreadu w sposób całkowicie dowolny (nawet
    > do 100%) i bez konieczności wyrażenia zgody przez klienta. Na mój gust

    Dlaczego? Zakup i sprzedaz waluty to sa operacje momentalne, o ile nikt
    nikomu ich nie narzuca, to bank moze sobie stosowac dowolny spread.
    Najwyzej nikt z jego oferty nie skorzysta.

    Z tym, ze - tak jak napisalem - kazdy powinien miec prawo do splaty
    naleznosci w jej walucie i wysokosci, w normalny sposob (tj. gotowka
    w siedzibie itp. wierzyciela - z wyjatkiem limitow przy dzialalnosci
    gospodarczej moze - oraz (bez ograniczen) przelewem na jego konto
    bankowe). A jesli wierzyciel odmawia ujawnienia swojego konta bankowego
    oraz przyjecia gotowki, to np. za posrednictwem depozytu sądowego.

    Dokladnie tak, jak to jest zrobione z naleznosciami zlotowkowymi.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 54. Data: 2009-04-03 21:39:03
    Temat: Koszty przelewów PL -> PL :: Było: DB poszedł po bandzie!
    Od: Tomasz <i...@n...com>

    RobertS pisze:

    [ ... ]

    > rozmawiałem właśnie z Citi:
    > subkonto w CHF 0 zł,
    > przelew przez net 0 zł (+ ew. koszty banków pośredniczących)
    > wpłata gotówki w CHF w placówkach CitiGold bezpłatnie
    >
    > to chyba najlepsza dla mnie opcja

    Clou sprawy są koszty banków pośredniczących.
    Onegdaj likwidując konta w Citim zleciłem przekazanie ok. 106 USD i ok
    86 EUR z kont walutowych na konta walutowe w Nordei.

    USD "szły" przez bank pośredniczący (zwany bankiem korespondentem) -
    uwaga - Citibank NY. Koszty tej zabawy to 18 USD (tyle mniej dotarło).
    Przelew był w opcji koszty płaci nadawca.

    W przypadku EUR szło Citi PL->Nordea PL i dotarło tyle, ile nadałem, ale
    Nordea zabrała 5,47 EUR tytułem kosztów. Co więcej, Citi twierdził, że
    przelew krajowy walutowy jest darmowy. Jak spytałem w Nordei dlaczego
    mnie skasowali 5,47 EUR to otrzymałem info (od pani w słuchawce, nie na
    piśmie), że takie są koszty. Najciekawsza była informacja, że połowę
    musieli "odpalić" citkowi. Przelew był w opcji koszty płaci odbiorca.

    Trza było wypłacić gotówkę. Nawet sprzedając walutę w jednym i kupując w
    drugim było by taniej.

    Jaki bank będzie bankiem korespondentem to decyzja należy chyba do banku
    gdzie zlecasz przelew. Banki zwykle publikują listę banków
    korespondentów i walutę jaką obsługuje dla nich bank korespondent - w
    dużym uproszczeniu Citi Poland ma konto USD w Citi USA. No przecież nie
    w Bank of America.
    Zdzierstwo (IMO) realizowane przez Citi NY nasuwa mi myśli, być może
    niesprawiedliwe, że jest to drenowanie kasy klientów spółki córki z
    biednego kraju do spółki matki. Taka mglista analogia do opłat
    licencyjnych za używanie słowa Orange ....

    Na sieci wyklikałem listy banków korespondentów dla ING i Nordei. Dla DB
    i Citi nie znalazłem :(

    Więc, CHF pewnie będą wędrowały przez bank/i (zapewne w szwajcarii),
    który prowadzi konta w CHF dla obu stron.
    Dla przykładu Nordea jako główne banki korespondenci dla waluty CHF
    wskazuje: CREDIT SUISSE, Zurich i RAIFFEISEN SCHWEIZ, ST. Gallen.
    ING - UBS AG, Zurich.
    Zatem przelew CHF z Nordea BP do ING BS będzie wędrował przez dwa banki
    w Helvetii (nie mają wspólnego korespondenta) i oba zapewne pobiorą za
    to opłatę. Chyba, że się mylę.

    Do dziś nie rozumiem dlaczego banki w PL nie mogą przekazywać sobie
    innej waluty niż PLN i EUR w normalny sposób. I w normalnej cenie za
    przelew. Nie wiem czy wymóg prawa jest taki, że muszą dookoła globu.
    Albo mają drogie (w obsłudze) rachunki u swoich korespondentów ....

    Tomek

    Powyższe opinie są moimi prywatnymi, nie związanymi z moim byłym,
    obecnym lub przyszłym pracodawcą.

  • 55. Data: 2009-04-15 19:14:40
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Mogą.

    Słyszałeś, dlaczego do wczoraj rząd brytyjski zabraniał stosowania tzw. "zielonej
    fali" dla samochodów?
    Żeby były większe wpływy z akcyzy od spalonego paliwa, serio piszę.
    Od wczoraj zwyciężyły "względy ekologiczne", a naprawdę to cholera wie które lobby.

    Jak myslisz, ilu polskich politłuków trzyma swoje oszczędności życia w szwajcarskich
    bankach??
    JaC

    -----