  • 41. Data: 2010-05-19 18:44:54
    Temat: Re: Kradzież z konta ? - Multibank
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "george" <g...@v...pl> wrote in message
    news:4bf43038$0$17088$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > razy ? To czy był to wynik błedu czy nie to dla odbiorcy jest sprawa
    > drugoplanowa / drugorzędna,
    >
    > Gdyby było jak piszesz to przechodzą przelewiki a już nikt nie przejmusie
    > tym że za tym powinna iśc realna kasa... genialne. To podważa cały sens
    > istnienia KIR'u.
    >
    > Dodatkowo myśle że PKOBP zorientowało sie dużo później niż zakończenie
    > sesji, wiec defacto do transakcji doszło. Tyle że PKOBP musiał "założyć"
    > ze środków własnych a potem rozliczyć klientów i tu nastąpił zonk.. bo nie
    > mieli podstaw do podwójnego obciążenia bo dyspozycja była jedna.

    patrz tu:
    http://www.kir.com.pl/intranet/explorator/main.php?d
    o=getFile&object=1946&noreferer

  • 42. Data: 2010-05-19 19:13:03
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Wed, 19 May 2010 08:38:25 -0500, witek napisał(a):

    > Czy jak wrzucę na grupę maila z twoim nickiem, to będzie oznaczało, że
    > ty go wysłałeś?
    > Myśleć, myśleć!!!

    Nie wiem co ma niby oznaczać ten przykład? Spójrz na link, który podał
    george w swoim poście. O ile jeszcze można zrozumieć jakby był błąd w
    Multi i wszystkie przelewy przychodzące zostały zaksięgowane na kontach
    podwójnie, to tak, wtedy można mówić o "wirtualnych pieniądzach" jednak w
    przypadku kiedy przyszły on z innego banku, to musiały, według tego co
    widać na diagramie KIRu, przyjść i pieniądze na ich pokrycie. Więc?

    Xenocide

  • 43. Data: 2010-05-19 19:21:28
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    george <g...@v...pl> dared to write:

> [...]
    > nadawcę na ich rachunek, tylko błąd w wysłaniu informacji księgowej
    > (uznanie rachunku). Informację się koryguje, a jako że konta nie uznano
    > faktycznymi środkami (uwierz że bank odbiorcy nie dostał tego dnia
    > podwójnie), właściciela nie trzeba prosić o zgodę na "zwrot" (bo i nie
    > ma czego "zwracać").
    >
    > To tyle w temacie. Banki mają prawo dokonać korekty błędnych zapisów bez
    > informowania klientów.
    >

    > chcesz mi powiedzieć że po zakończeniu sesji eliksiru bank nadawca nie
    > musi wyrównać cyferek w KIR'ze ? A to dopiero ciekawostka...

    Musi. Ale jak zauważy, że się rąbnął, też MUSI to skorygować. A korekta to są właśnie
    cyferki przesyłane przez system elektroniczny - a nie podanie czy telefon do KIR-u o
    łaskawą zgodę na korektę.

    k.

  • 44. Data: 2010-05-19 19:21:58
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    xbartx <b...@h...net> dared to write:

> [...]
    > przypadku kiedy przyszły on z innego banku, to musiały, według tego co
    > widać na diagramie KIRu, przyjść i pieniądze na ich pokrycie. Więc?

    pieniądze nie chodzą, chodzą tylko cyferki.

    k.

  • 45. Data: 2010-05-19 19:23:19
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    Marcin Piekarski <m...@i...pl> dared to write:

    > Tak prowadzę działalność usługową wszyscy przelewają na podstawie umowy.

    Oto dostałeś przelew, do którego nie było umowy. I mimo to wystawiłeś fakturę? Super.

    k.

  • 46. Data: 2010-05-19 19:25:04
    Od: "george" <g...@v...pl>

    xbartx <b...@h...net> dared to write:

> [...]
    > widać na diagramie KIRu, przyjść i pieniądze na ich pokrycie. Więc?

    pieniądze nie chodzą, chodzą tylko cyferki.

    :) świetne. To co powiedziałeś ma drugie dno. ale ja nie o tym.
    Z bankomatu też wychodzą tylko cyferki ?

    george

  • 47. Data: 2010-05-19 19:36:21
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    george <g...@v...pl> dared to write:

> [...]
    >
    > k.
    >
    > :) świetne. To co powiedziałeś ma drugie dno. ale ja nie o tym.
    > Z bankomatu też wychodzą tylko cyferki ?

    Banki rozliczają się wysyłając cyferki do KIR-u, a nie bankomatem.
    Tak samo, pozycja finansowa banku to cyferki, a nie liczba banknotów w sejfie.

    ;)

  • 48. Data: 2010-05-19 19:43:24
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]

    Banki rozliczają się wysyłając cyferki do KIR-u, a nie bankomatem.
    Tak samo, pozycja finansowa banku to cyferki, a nie liczba banknotów w

    też puszczam oczko ;)

    btw zgadzam sie z teorią "cyferek", ale technicznie to troche bardziej
    skomplikowane, przynajmniej z punktu widzenia transakcyjności i rekordu w
    bazie danych - dla komputera to moze i proste odkręcic parę cyferek, ale
    "sam" bez polecenia tego nie odkręci. Do tego potrzebny jest podpis pewnych
    panów w zarządzie Multi, chyba nawet kierownik sekcji nie moze podjąc takiej
    decyzji. A to juz zupełnie inna sprawa. Nawet cyferki tak sobie same nie
    wrócą na swoje miejsce.

    george

  • 49. Data: 2010-05-19 19:48:55
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    george <g...@v...pl> dared to write:

> [...]
    > pewnych panów w zarządzie Multi, chyba nawet kierownik sekcji nie moze
    > podjąc takiej decyzji. A to juz zupełnie inna sprawa. Nawet cyferki tak

    Ależ oczywiście, nie polemizuję z tym. Chodzi mi wyłącznie o to, że korekcie ulegają
    liczby wyrażające stany kont (czy to kont klientów, czy rachunku w KIR) - a tymczasem
    niektórzy tutaj oburzają się, jakby im odbierano prawdziwe pieniądze ;)

    k.

  • 50. Data: 2010-05-19 19:56:18
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]

    ulegają liczby wyrażające stany kont (czy to kont klientów, czy rachunku w
    KIR) - a tymczasem niektórzy tutaj oburzają się, jakby im odbierano

    wiesz w sumie sie nie dziwię. Teoretycznie / praktycznie z punktu wiedzenia
    kowalskiego jego konto zwiększyło saldo do dyspozycji. Aby to udowodnić
    wystarczy w momencie wejścia tego omyłkowego przelewu podejści do bankomatu
    i wypłacić wszystko. Myślę że wyjedzie realna gotówka :).

    A tak na koniec. Nie mówie o teorii. Miałem dokładie taki sam przypadek w
    Multi.
    Tyle że wtedy zadzwonili i sie zzapytali czy sie zgadzam na zwrot...
    odmówiłem bo nie wiedziałem o co chodzi (przez telefon to wiadomo co). Potem
    sprawe wyjaśniałem z bankiem nadawcą ( znał moje dane z innego zródła, nie z
    multi) i zdecydowałem sie oddać trefny przelew.

    Wtedy multi zarobił u mnie +2 do "zwinności" :)
    Teraz sprawa została załatwiona na masową skalę i tylko "skalą" moge
    tłumaczyć postepowanie banku. Niemniej jednak.... trochę słabo.

    george