  • 1. Data: 2005-12-27 19:07:58
    Temat: Nowy (?) sposób oszustw bankowych czy tylko przypadek...
    Od: "Xander" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Zastanawiam się czy dzisiaj spotkałem się z nowym (?) sposobem oszustwa
    bankowego czy jakiś przewrażliwiony jestem ;)
    Dzwoni dzisiaj kobieta na stacjonarny z ukrytego numeru i pyta mnie czy ja
    to ja i żeby jej podać datę urodzenia w celu weryfikacji. Pytam o co
    chodzi - mówi że o bardzo ważną sprawę bankową - pytam dokładniej o co
    chodzi: nie może mi powiedzieć bez weryfikacji po dacie urodzenia nic
    więcej. Pytam w takim razie z JAKIEGO BANKU dzwoni - TEŻ NIE MOŻE powiedzieć
    i zaczyna się denerwować... Powiedziałem, że bez podania z jakiego banku
    dzwoni to sobie nie pogadamy to się rozłączyła...
    Zadzwoniłem do 2 banków z pytaniem czy coś takiego jest możliwe żeby
    dzwoniąca osoba nie mogła podać z jakiego banku dzwoni bez "weryfikacji" i
    wszędzie taka sama odpowiedź, że absolutnie to nie możliwe, że zawsze się
    przedstawiają (co zresztą już miałem kilka razy możliwość sprawdzić) i mówią
    o co chodzi...
    Czy ktoś z grupowiczów spotkał się z czymś takim?

    Xander

  • 2. Data: 2005-12-27 19:26:52
    Od: MadziaMa <madziama@niespamuj_buziaczek.pl>

    On Tue, 27 Dec 2005 20:07:58 +0100, "Xander"
    <N...@p...onet.pl> wrote:

    >Czy ktoś z grupowiczów spotkał się z czymś takim?

    na pewno nie byl to bank, w ktorym masz konto - im nic nie szkodzi
    przedstawic sie i powiedziec jaki bank - w koncu jestes ich klientem.

    dzwoniacy nie chcieli ci podac nazwy banku, bo nie wiedzieli w ktorym
    masz konto ;-) a jakby podali inny, to ty bys sie zdziwil i
    zaniepokoil, ze w podanym banku nie masz konta

    tak wiec imho proba przekretu (tak na 90%)

    mozliwe sa inne wyjscia typu badanie rynku lub cos w ta manke np
    konkurencja (marketoidy czasem wymyslaja spore durnoty), ale nie
    sadze.

    pytanie do innych grupowiczow, moze ktos pamieta:
    jak sie w psychologii nazywa efekt, gdy prosimy ofiare o cos malego,
    ona to robi a pozniej prosimy o cos wiekszego i tez to robi (a czego
    by pewnie nie zrobila, gdybysmy od razu poprosili) ?

    pozdarwiam,
    Cyb z cudzego konta

  • 3. Data: 2005-12-27 19:39:35
    Od: "Xander" <N...@p...onet.pl>

    > na pewno nie byl to bank, w ktorym masz konto - im nic nie szkodzi
    > przedstawic sie i powiedziec jaki bank - w koncu jestes ich klientem.

    Dokładnie :)

    > dzwoniacy nie chcieli ci podac nazwy banku, bo nie wiedzieli w ktorym
    > masz konto ;-) a jakby podali inny, to ty bys sie zdziwil i
    > zaniepokoil, ze w podanym banku nie masz konta

    Właśnie ;)

    > tak wiec imho proba przekretu (tak na 90%)

    Toteż dlatego wrzuciłem tego posta :)
    Jeżeli to wałek to już wyjątkowo "na żywca".
    Gorzej że wiele osób na to pójdzie, zwłaszcza starszych :(

    --
    pozdrawiam,
    Xander

  • 4. Data: 2005-12-27 19:41:04
    Od: "Adam S." <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > ona to robi a pozniej prosimy o cos wiekszego i tez to robi (a czego
    > by pewnie nie zrobila, gdybysmy od razu poprosili) ?

    wygooglane
    "stopa w drzwiach"

    pozd
    Adam

  • 5. Data: 2005-12-27 19:45:23
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Dec 2005 20:07:58 +0100,
    osoba podpisana: Xander <N...@p...onet.pl>
    napisała:
    [...]

    > Czy ktoś z grupowiczów spotkał się z czymś takim?
    Nie przejmuj się, i tak ktoś napisze że masz paranoję.
    KJ
    Wiesz, tryb tekstowy w Linuksie ma się tak do DOSu
    jak F-117A do paralotni. (c) Dawid Kuroczko

  • 6. Data: 2005-12-27 20:09:45
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "MadziaMa" <madziama@niespamuj_buziaczek.pl> wrote in message

    > na pewno nie byl to bank, w ktorym masz konto - im nic nie szkodzi
    > przedstawic sie i powiedziec jaki bank - w koncu jestes ich klientem.

    No, wlasnie. Gdybye telefon odebrala inna osoba i pracownik banku by
    powiedzial, "Dzien dobry Panie Kowalski, ma Pan u nas konto/KK/kredyt...".
    Mogloby zostac to uznane jako ujawnienie tajemnicy bankowej. Najwiekszy
    problem z identyfikacja wystepuje tam gdzie z jednego telefonu korzysta
    wiele osob (telefony stacjonarne w pracy/domu). W przypadku komorek
    prawdopodobienstwo, ze odbierze inna osoba jest znacznie mniejsze.
    Oczywiscie takie rozpoczecie rozmowy uwazam za co najmniej nieprofesjonalne,
    ale zdarzo mi sie odbierac takie telefony i to nie tylko z bankow. Mysle, ze
    to jest falszywy alarm.

    MK

  • 7. Data: 2005-12-27 20:22:10
    Od: maho <m...@p...net>

    [2005-12-27 20:09], MK napisał(a):
> [...]
    > ale zdarzo mi sie odbierac takie telefony i to nie tylko z bankow. Mysle, ze

    Niestety taka TPSA zaczyna rozmowę dot. propozycji przejścia na inny
    pakiet od pytania "jakie średnie rachunki Pan płaci". I bardzo się
    dziwią że ja się dziwie że ONI mnie o to pytają, skoro IM te rachunki
    płacę.

    pozdrav

    maHo

  • 8. Data: 2005-12-27 21:58:08
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    maho <m...@p...net> writes:

> [...]
    > pakiet od pytania "jakie średnie rachunki Pan płaci". I bardzo się
    > dziwią że ja się dziwie że ONI mnie o to pytają, skoro IM te rachunki

    Przeciez te humanoidy to w ogole nic o niczym nie wiedza, poza tym, ze
    dostaly liste numerow do zadzwonienia. Mnie juz 3 razy agentura
    Citibanku namawiala do zlozenia wniosku o karte kredytowa, ktora juz
    mam.

    MJ

  • 9. Data: 2005-12-27 22:21:42
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > - pytam dokładniej o co chodzi:
    > nie może mi powiedzieć bez weryfikacji po dacie urodzenia nic więcej

    No to trzeba było jakąś tam datę wymyślić,
    przynajmniej byś się dowiedział czy dzwoniła z Twojego banku ...

  • 10. Data: 2005-12-27 23:14:39
    Od: "Xander" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    nieprofesjonalne,
    > ale zdarzo mi sie odbierac takie telefony i to nie tylko z bankow. Mysle,

    Telefon był na stacjonarny i nie ja odebrałem wprawdzie, ale nie to jest
    problemem - tok rozmowy na początku skojarzył mi się z jakąś piramidą, ale
    potem wystąpił element "bankowy" - nie wierzę, że ujawnienie nazwy banku
    naruszyłoby _jakąkolwiek_ tajemnicę, a zdecydowana odmowa podania wydała się
    szczególnie podejrzana.
    Miałem kilka telefonów z banków i nigdy nie miałem problemu z uzyskaniem
    informacji kto skąd i w jakiej sprawie - dopiero przy szczegółach wymagano
    jakiejś formy weryfikacji ale to w danej chwili było oczywiste...
    Tym bardziej zadzwoniłem do dwóch banków z pytaniem czy takie praktyki
    odmawiania podania nazwy banku są praktykowane - w obu powiedziano, że to
    niemożliwe.

    pozdrawiam
    Xander