  • 11. Data: 2008-04-10 17:02:52
    Temat: Re: Obniżenie bezpieczeństwa przez ING
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Sebastian <n...@n...com> writes:

    > zmniejszenie zabezpieczeń -> wzrost włamań i reklamacji
    > Ciągle obstaje przy tym, że nie ma 100% szczelnych systemów, można
    > tylko regulować strumień, którym pieniądze wyciekają.

    Nie o to chodzi, teoretycznie mozna miec 100% szczelny system.
    W praktyce sie tego nie robi, bo to nieekonomiczne, wystarczy taki,
    gdzie koszty beda (odpowiednio) wyzsze niz ew. "zyski".

    Tu taka zaleznosc nie bylaby spelniona.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 12. Data: 2008-04-10 20:43:34
    Od: "Dariusz Młyński" <m...@p...pl>

    > Po pierwsze ktoś musi wykraść login + hasło, a później pierwsza
    > transakcja z autoryzacją spowoduje alarm użytkownika. W sumie nie
    jest
    > tak tragicznie. Jak dotąd nie wymyślono 100% zabezpieczeń. Może
    wliczono
    > w koszta np. bardziej elastyczną politykę reklamacji i dodatkowo
    system
    > dba żeby niezależnie od warunków duże kwoty zawsze były
    autoryzowane.

    Tylko jedno ale. Przelew może być wykonany z komputera właściciela
    konta.
    Przy autoryzacji będą podane wszystkie wymagane regulaminem przez bank
    dane do poprawnej
    autoryzacji (login i hasło) i to klient będzie musiał udowadniać, że
    przelewu nie zlecił.
    Więc bank nie uzna takiej reklamacji.
    A, że bank obniżył poziom bezpieczeństwa nie wymagając autoryzacji
    przy niektórych transakcjach
    to nie będzie się liczyło.

    I wszystko byłoby ok. gdyby dotyczyło to tylko nowych użytkowników.
    Oni podpisując umowę zgadzają się
    na sposób autoryzacji przelewów. Ale tak istotna zmiana w stosunku do
    starych użytkowników powinna
    być wykonana za ich zgodą.

    Weźmy inny przykład z działki bankowej. Zakładamy konto do którego
    mają dostęp 4 osoby.
    Składamy dyspozycję, że wypłaty z konta mogą być wykonywane tylko i
    wyłącznie jeżeli
    na zleceniu wypłaty widnieją podpisy 2 z 4 osób uprawnionych (czyli
    login,hasło + podpis elektroniczny)
    No i pewnego dnia bank radośnie informuje użytkowników, że dla ich
    wygody wprowadza zasadę iż
    zlecenie wypłaty może podpisać tylko 1 z 4 uprawionych osób (czyli
    login + hasło)
    Przy okazji zmienia regulamin w którym zapisuje, że teraz do wypłaty
    pieniędzy wymagany jest jeden i tylko jeden podpis.
    Byłoby to jawne złamanie umowy jaka była zawarta przy zakładaniu
    konta.
    W przypadku zmiany sposobu autoryzacji przelewów elektronicznych jest
    dokładnie tak samo.
    Umawialiśmy się z bankiem na jeżdżenie czerwonym samochodem z trąbką.
    A bank po jakimś czasie mówi nam,
    że czerwony jest niemodny a trąbka hałasuje i daje nam zielony
    samochód bez trąbki.

    Oczywiście możemy zagłosować nogami ale nie o to chodzi.

  • 13. Data: 2008-04-11 05:52:58
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Dariusz Młyński napisał(a):
> [...]
    > Oni podpisując umowę zgadzają się
    > na sposób autoryzacji przelewów. Ale tak istotna zmiana w stosunku do

    a dlaczego myślisz, że stary nie musi się na to wyrazić zgody?

    "Informujemy, że w związku z wdrożeniem nowej wersji systemu bankowości
    internetowej Użytkownicy ING BankOnLine zobowiązani są do zmiany metody
    autoryzacji do dnia 18.05.2008 r."

    "Nie czekaj! Zmień metodę już teraz (Ustawienia / Zmiana metody
    autoryzacji)"

    "Równocześnie informujemy, że zgodnie z obowiązującymi regulacjami Bank
    zastrzega sobie możliwość wprowadzenia dodatkowych ograniczeń. W
    praktyce może to oznaczać, że Użytkownicy korzystający z dotychczasowej
    metody autoryzacji w systemie ING BankOnLine będą mieli ograniczony
    dostęp do określonej funkcjonalności systemu."

    czyli: albo wyrazisz zgodę i masz, albo nie wyrazisz zgody i nie masz.

    andy_nek

  • 14. Data: 2008-04-11 14:54:28
    Od: "Dariusz Młyński" <m...@p...pl>

> [...]
    bankowości
    >internetowej Użytkownicy ING BankOnLine zobowiązani są do zmiany

    Zwróc uwagę na słwo "zobowiązani" czyli zmuszeni
    A jeżeli nie chcą to wyłacza sie im usługe.
    A ja podpisałem umowę na usługe swiadczoną na okreslonych warunkach.

> [...]
    > dostęp do określonej funkcjonalności systemu."
    >
    > czyli: albo wyrazisz zgodę i masz, albo nie wyrazisz zgody i nie

    Tyle, że brak autoryzacji nie jest ograniczeniem a raczej ułatwieniem.