-
Data: 2021-01-23 02:40:38
Temat: Re: 9hpln
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]"J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
>>A co było złego w konfiguracji?
>
> No ze cpt mowi "odejscie w automacie" a tu automat nie dziala.
> I nikt kapitana nie informuje, ze nie dziala.
Nie wiemy czy nie działa. Nie wiemy w ogóle o jakim automacie myślał.
To mało istotne - taki "automat" można - i trzeba - wyłączyć w ułamku
sekundy.
Konfiguracja samolotu to są głównie klapy, podwozie - takie rzeczy. Tego
się tak od razu nie da zmienić.
> Mam na mysli tamten wypadek - przepadl z wysokosci ok 30m o ile mnie
> skleroza nie myli.
Nawet nie wiem który. Tak czy owak, tu nie było rewerserów w ogóle.
To by już była za duża przesada nawet dla nich, uruchamiać rewersery bez
widoczności pasa (po uruchomieniu rewerserów odejście jest praktycznie
niemożliwe).
> Ale ja mam na mysli powyzej 100m, gdy robil schodzenie.
To nieważne, to nie jest wyzwanie.
> a) schodzi dalej bo patrzy na baro i widzi, ze ma ponad 200m, wiec
> jeszcze nie czas
Nieprawdopodobne, sam chwilę wcześniej przestawił, a poza tym powinien
przerwać podejście natychmiast, gdy NAV i inni zaczęli podawać RA
w okolicach, czy jak chcesz, poniżej 100 m. A oni raczej sugerowali
wolniejsze podejście - CPT wcale nie powiedział, że przecież odchodzą,
zachowywał się tak, jakby cały czas kontynuował podejście (oni zresztą
też, chociaż nie brzmieli jakby byli zadowoleni).
> b) wyrownuje lot, moze w/g RA, i zaczyna wygladac pasa, liczac na to,
> ze koledzy go ostrzega, jak wysokosc za bardzo drgnie.
> No chyba, ze patrzy za okno i na RA.
RA ma "na słuch", nie potrzebuje nigdzie patrzeć.
Na 100 m + elewacja pasa (AMSL) mógł wyrównać tylko na baro, RA nie jest
do tego przydatny.
Na 20 m ASL mógł wyrównać, lub raczej "wyrównać", tylko na RA.
> c) schodzi dalej swiadomie olewajac minima, bo musi wyladowac ... i co
> - patrzy za okno na przemian z RA
To nie są realne scenariusze, nie miał żadnej potrzeby patrzenia na RA.
> d) zamienia sie z 2P rolami - bo wczesniej to PF patrzyl w przyrzady,
> a 2P ... jakby mial niewiele do roboty.
Nie ma tego na CVR. Rozumiem, że u nich CRM nie istniał, ale coś
musieliby powiedzieć. Niezależnie od tego jakimi to rolami mieliby się
zamienić (PF vs PNF?).
> Wersja b) ciekawa ... ale chyba nie nastapilo zadne wyrownanie lotu,
> wiec skad mialby miec wrazenie, ze wyrownal?
Wyrównanie (jakieś) nastąpiło, na 20 metrach RA. Wcześniej może nad
zalegającą w parowie mgła.
Wrażenia we mgle potrafią być bardzo mylące. Zresztą nie trzeba mgły,
wystarczy noc (ze światłami).
> Wersja c) ... IMHO - nie z taka predkoscia pionową,
Tak jak napisałem, VS to jest najmniej podejrzana sprawa. Skoro mógł
zrobić te wszystkie inne nieprawdopodobne rzeczy, to z pewnością mógł
także schodzić względnie szybko, to robi wielu pilotów (raczej wyżej,
chociaż... - no ale oczywiście w VMC).
> Wersja d) - zadne slowa na to nie wskazuja, chyba, ze 2P caly czas
> mial zadanie tylko patrzec w przyrzady, a PF wczesniej tylko z rzadka
> spogladal za okno.
Tak normalnie powinno być.
> No coz, normalnie to jemu zadania sie skonczyly - doprowadzil do
> lotniska.
Nie wiem jakie zadania mieli w tym "pułku" dla NAVa, może i żadne, ale
normalnie, to jeśli w ogóle jest jakiś NAV, to chyba nawigacja pionowa
i pilnowanie minimów należy do jego zadań?
> Jak rozumiem - to on w tym momencie siedzi na srodku miedzy pilotami -
> ale tez cofniety do tylu za nich.
Zapewne.
> Odczytuje chyba RA ktoregos z pilotow,
Nie mam pojęcia.
> natomiast na srodku konsoli
> jest jeszcze dodatkowy baryczny wysokosciomierz - w stopach,
> zamontowany w naszym Tu dodatkowo.
>
> Ktory mu sie rzuca w oczy ... trudno powiedziec.
Jeśli taki nawigator nie wie jak używa się altimetrów, to z jakiego
powodu w ogóle znalazł się w kokpicie? Aczkolwiek dotyczy to 2P oraz DSP
dokładnie tak samo. Przecież to są elementarne rzeczy. Rzucanie się
w oczy? To już chyba przesada.
Naprawdę myślisz, że żaden z nich trzech nie rozumiał do czego służą
i jak działają altimetry?
Może jednak próba podejścia pod chmurami jest "nieco" bardziej
prawdopodobna?
> I by sie sprawdzilo, tylko ta dolinka ... a i tak by sie sprawdzilo,
> gdyby nie ten automat.
"rzekomy automat". Każdy pilot zauważyłby, że przycisk nie działa,
w ciągu sekundy. Zresztą każda sensowna procedura (wykonywana z pamięci)
dokładnie tego wymaga (tak jak w cywilnych samolotach).
> Tak, ciagle bylo dosc wysoko, ale
> - to juz bylo niemal na wysokosci pasa, powinni byc 70m wyzej, cos
> obsluga radaru przespala,
Radar sam nie wiedział pewnie co robi. Nie ma to znaczenia, bo samolot
nie korzystał z nich (nic o tym nie świadczy).
> - sami juz ustalili ze "odchodzimy"
"rzekomo". Jednakże "po czynach ich poznacie, nie po słowach" :-)
> Czy takie inne ... niby PAR+2NDB, podobne.
Cat IIIB, też podobne.
> Tak czy inaczej - odejscie powienien miec przecwiczone.
No i przecież pokazał, że umie to zrobić.
>>Tak jak napisałem, a jakby miał uprawnienia na "brak
>>DH", to co, w ogóle nie musi nic nigdy widzieć?
>
> No chyba tak, bo co takie uprawnienia by mialu oznaczac ?
NIGDY? Tam także?
Takie uprawnienia oznaczają, że może lądować bez DH tam, gdzie lądowanie
bez DH - w wykonywanej przez pilota procedurze - jest dopuszczone.
> Ale takie w takie ladowanie PAR sie jakos inaczej steruje/konfiguruje
> automat ?
Sterowanie powinno być ręczne, AT może być włączony (aczkolwiek wielu
pilotów uważa, że wyłączenie AP => wyłączenie AT).
Teoretycznie na większej wysokości może można sterować przez AP - ale po
co wtedy PAR, jeśli łatwiej użyć LNAV/VNAV? To raczej bez sensu, ale nie
wiem.
> Informacja przychodzi glosowo, pilot steruje recznie czy tak jak tu -
> z pomoca automatu, czasem trzeba odejsc...
Użycie AP generalnie jest za wolne w takich zastosowaniach. Nawet w VMC
normalnie wyłącza się AP i AT na wysokości np. dobrych kilkudziesięciu
metrów (poza autolandem).
> W zalacznikach do raportu koncowego masz ciekawy rys 13
> Trajektoria samolotu przy odejsciu - opadnie o dodatkowe
> - 10m przy wczesniej predkosci opadania 3.5m/s
> - 20m przy 5m/s
> - 50m przy 8m/s
Wątpię w te wartości. Tzn. one może w jakichś okolicznościach takie będą
(np. przy minimalnej szybkości) - ale można szybciej.
> A moze 20 ... wiec czy mozemy cos pewnego o widocznosci ziemi
> powiedziec ?
Pewnego - nie. Ale koledzy informowali o grubo poniżej 50, nie o 20
metrach. To jest jednak zasadnicza różnica.
Z tym, że tam, gdzie oni stali, mogło być inaczej.
> Chyba, ze wyzej jeszcze gorzej.
W chmurze, z pewnością. Te filmy są poniżej.
>> ... czeka sekundę, sprawdza czy na pewno AP podnosi lot i czy AT
>> ustawił
>> odpowiedni ciąg, sprawdza czy spojlery są schowane/nieuzbrojone (czy
>> jak
>>to tam jest),
>
> A automat tego nie robi ? :-)
Automat zawsze może czegoś nie zrobić. Pilot musi wszystko zweryfikować.
> Spojlerow w ogole uzywali ?
Nie wiem jaka jest tam procedura. Normalnie spojlery są uzbrajane, by po
przyziemieniu wysunęły się automagicznie (ground spoilers - co i tak
jest natychmiast weryfikowane). Podejrzewałbym, że tu powinno być
podobnie, ale czy ja wiem, czy tam w ogóle jest coś takiego jak
uzbrojenie spojlerów?
>>podnosi częściowo klapy (aaa nie - mówi "klapy do XX
>>proszę" - coś takiego powiedział?)...
>
> ale to chyba pozniej - jak juz samolot sie zacznie wznosic i rozpedzi
Nie - prędkość jest ok, "duże" klapy nie dają prawie większej siły
nośnej, tylko wprowadzają duży opór aerodynamiczny (po to, by silniki
miały co robić).
> No i jak widac - najpierw delikatnie sciaga wolant, az w koncu ostro.
> Mowimy o ~3.5s ... czyli prawie pasuje do Twoich 2s.
No nie bardzo. Szczerze mówiąc utraciłem już rachubę o jakich 3,5s
piszesz. Czasu było znacznie więcej.
> Jest RSP w sensie radaru, ktory nawet byl na tym lotnisku.
> To chyba jakos opisali lądowanie z uzyciem RSP.
Ale to nie jest PAR. PF nie miał uprawnień do RSP.
> No ... jesli szkolenie szlo wedle rosyjskiego podrecznika ... to
> bardziej bym sie tam RSP spodziewal niz PAR.
> ... choc moze to system wojskowy ...
Owszem.
> Ale "na sciezce, w glisadzie" pewnie wychwytywal ...
Albo i nie. Tunnel vision, tak naprawdę to nie wiem czy słyszał
kogokolwiek poza nawigatorem (ten krzyczał, to raczej się przebił).
Tego nie da się już jednak stwierdzić.
> No zeby mnie jednak ostrzeglo, ze ziemia blisko.
> A ja juz zdecyduje, czy olac, bo widze pas, czy poderwac, bo ostrzega
> w momencie niespodziewanym.
Badania dowodzą jednak, że niepotrzebne ostrzeżenia są znacznie gorsze,
piloci (i w ogóle każdy) przyzwyczajają się do nich, i nie reagują nawet
wtedy, gdy w końcu nie widzą pasa.
Z drugiej strony, podejrzewam że znakomitej większości pilotów
konieczność użycia TERR INHB nie przytrafi się nigdy w życiu.
> IMO - wzglednie normalny - raz, ze wlasnym pilotom latajacym za
> granice wypadaloby zapewnic nowoczesny sprzet, dwa - jak sie chce
> eksportowac ten samolot, to klient moze wymagac.
Nie nadążam.
> Bo jesli nie Rosjanie, to kto opracowal?
> Specpułk zamowil trzy sztuki,
A nie jedną? Mam wrażenie że ta druga to był ex-LOT. A trzecia?
> UA samo zaryzykowalo
> opracowanie/dostosowanie, liczac, ze skoro tysiac samolotow zrobiono,
> to choc 100 sztuk sie sprzeda ?
Jasne że nie. Myślisz, że to za darmo było, czy jakoś tak po kosztach?
> No chyba, ze jakas w miare standardowa magistrala w Tu-154 jest i daje
> sie taki FMS podpiac bez zbytniej ingerencji w samolot ?
Pewnie tak. UA robi sprzęt dla różnych maszyn. To nie była kosmiczna
technologia, sygnały przesyłane po oddzielnych przewodach itd.
> Chociaz ... gdzies mowia, ze beda schodzic do 100m ?
Nie wydaje mi się.
> IES jest pewny ze Cpt. FO mowi po nim - powtarza rozkaz ?
Albo podłącza się do sugestii.
DSP też wydaje się sugerować to samo, chociaż czy tak do końca to nie
wiem.
> Pewnie kazdego w samolocie, gdzie jest taki przycisk.
> Znajdziesz jakas instrukcje do Boeinga/Airbusa ?
Na pewno można znaleźć w sieci.
737: a la go around, flaps 15, ręka podąża za dźwigniami (lub je
ustawia), ew. odpięcie AT, AP, FD jakby coś było nie tak. Positive
climb, gear up, flaps...
W AB jest nieco inaczej, tam jest autothrust i joysticki (bez
feedbacku).
> Nie wiem jak to w Tu-154 zrobione, fly by wire nie ma ... AP rusza
> wolantem?
No raczej.
> Na wykresach widac drobne ruchy kolumny w fazie ponoc automatycznej.
>
> I sie z pilotem wzajemnie silują ?
W ramach niewielkiej siły - tak. A później AP odpada, tylko wygląda, że
może odpaść tylko np. w pionie.
> Pytanie bylo, czy FMS moze te wysokosc jakos do AP przekazac.
Raczej tak, ale nie jest to takie ważne, bo wysokość pewnie można
ustawić oddzielnie samym AP.
> Inne chyba maja ustawienie predkosci pionowej, ale ten ... chyba nie.
> Jest ten "kąt ustawienia samolotu"
Nie ma lotu poziomego? Bardzo wątpię.
> Czyli wlaczyc mozna po starcie dopiero na 400m.
Formalnie, jasne.
Teoretycznie mogłoby być tak, że AP by się wyłączał na małej wysokości,
no ale przecież się nie wyłączał.
--
Krzysztof Hałasa
Następne wpisy z tego wątku
- 25.01.21 14:09 J.F.
- 25.01.21 18:02 Eneuel
- 25.01.21 18:51 Eneuel
- 25.01.21 19:58 Krzysztof Halasa
- 26.01.21 00:55 Eneuel Leszek Ciszewski
- 26.01.21 01:00 Eneuel Leszek Ciszewski
- 26.01.21 09:00 ąćęłńóśźż
- 26.01.21 09:01 ąćęłńóśźż
- 26.01.21 16:59 Krzysztof Halasa
- 29.01.21 19:27 witrak()
- 01.02.21 01:25 Eneuel Leszek Ciszewski
- 04.02.21 11:49 trybun
- 04.02.21 11:50 trybun
- 04.02.21 11:51 trybun
- 04.02.21 21:49 Krzysztof Halasa
Najnowsze wątki z tej grupy
- Co nalezy do Cinkciarza, a co do Conotoxia ?
- jak tacy debile
- Konto wspólne w N26.
- Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- Re: Akumulatorki...
- Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
Najnowsze wątki
- 2024-12-23 Co nalezy do Cinkciarza, a co do Conotoxia ?
- 2024-12-21 jak tacy debile
- 2024-12-13 Konto wspólne w N26.
- 2024-12-09 Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- 2024-12-04 Re: Akumulatorki...
- 2024-12-03 Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...