eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiBLIK do platnosci internetowych - po co? › Re: BLIK do platnosci internetowych - po co?
  • X-Received: by 2002:a25:15c5:: with SMTP id 188mr45790090ybv.444.1635936431847; Wed,
    03 Nov 2021 03:47:11 -0700 (PDT)
    X-Received: by 2002:a25:15c5:: with SMTP id 188mr45790090ybv.444.1635936431847; Wed,
    03 Nov 2021 03:47:11 -0700 (PDT)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!newsreader4.netcologne.de!news.netcologne.de!peer01.ams1!
    peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!feeder1.cambriumusenet.nl!feed.tweak.nl!209.
    85.128.87.MISMATCH!news-out.google.com!nntp.google.com!postnews.google.com!goog
    le-groups.googlegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Wed, 3 Nov 2021 03:47:11 -0700 (PDT)
    In-Reply-To: <m...@p...waw.pl>
    Injection-Info: google-groups.googlegroups.com; posting-host=46.171.220.154;
    posting-account=fcN60AoAAACGnErMsW3A8rTO2UKkGJEn
    NNTP-Posting-Host: 46.171.220.154
    References: <617be2a8$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <2...@g...com>
    Subject: Re: BLIK do platnosci internetowych - po co?
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
    Injection-Date: Wed, 03 Nov 2021 10:47:12 +0000
    Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Received-Bytes: 4810
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:659640
    [ ukryj nagłówki ]

    niedziela, 31 października 2021 o 17:18:01 UTC+1 Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Dawid Rutkowski writes:
    >
    > > W chargeback nie dostajesz zwrotu od banku, który Ci wystawił kartę,
    > > tylko od banku, w którym konto ma sprzedawca.
    > Nie. Trzeba w ogóle ustalić pewną podstawę:
    > - klienta banku z jego bankiem wiąże jego umowa, a tam zwykle nie ma nic
    > o żadnych chargebackach (aczkolwiek może być nawiązanie do umów,
    > których klient nie jest stroną, ani nie ma na ten temat żadnej wiedzy).
    > - jest za to o reklamacjach
    > - klient dostaje zwrot jednak od swojego banku (bezpośrednio)
    >
    > teraz:
    > - chargeback to mechanizm pomiędzy bankami i innymi członkami
    > organizacji karcianych, a także (formalnie inny, w praktyce tożsamy)
    > między bankami itd. oraz ("obsługiwanymi" przez nich) sprzedawcami.
    > - teoretycznie chargeback nie ma związku z uznaniem (lub nie) reklamacji
    > transakcji kartą. Praktyka jest taka, że przeprowadzony z sukcesem
    > chargeback = uznanie reklamacji (chociaż podobno były inne przypadki),
    > ale nie jest to warunek - bank może uznać reklamację (czasem musi)
    > mimo nieprzeprowadzenia chargebacku.
    > - banki mniej lub bardziej chętnie przeprowadzają chargebacki, mimo że
    > np. mają do tego prawo, i np. obowiązek uznania reklamacji klienta.

    No dobrze, wykład piękny, ale w stosunku do zastosować praktycznych niepotrzebne
    zaciemnienie.
    Wiadomo, że klient dostanie zwrot od swojego banku "bezpośrednio".
    Ale może to być kasa "swojego" banku - gdy uznają reklamację, ale nie będzie im się
    chciało bujać z chargeback, tylko wbiją to w koszty (hmm, ciekawe, jakie mogą być
    przyczyny takiej sytuacji - mała suma? czy jednak jeszcze co innego?) - albo kasa
    ściągnięta - czy to z akceptanta (jego bank-aquierer po prostu przeleje mu mniej za
    inne płatności) czy z aquirera, który bierze na siebie ryzyko niewypłacalności
    akceptantów (oczywiście nie za darmo, na poczet tego ryzyka co miesiąc ich kasuje).

    Więc przy płatnościach kartami dochodzi niby tylko dodatkowa forma reklamacji - ale
    bardzo silnej reklamacji, w której bank załatwia za klienta załatwienie reklamacji z
    nieuczciwym akceptantem (bo jak dochodzi do reklamacji w banku, to akceptant okazał
    się nieuczciwy) w przypadku niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy, lub z
    takim, który upadł.
    I jest to reklamacja z pozycji siły - akceptant po prostu tą kasę zwróci czy chce czy
    nie, bo po prostu będzie to potrącone z przelewów za kolejne płatności (tak jak to
    będzie z Polską i płaceniem 1,5M euro dziennie), a jak będzie chciał, to się potem
    może bujać z aquirerem - ale klienta swoją kasę już dostał i może mieć akceptanta w
    d4.
    A jak akceptant padnie to płacić będzie aquirer.

    W bliku reklamować można najwyżej to, że przelew nie dotarł i ew. go odszukać.
    To, czy umowa, za którą zapłacono, została wykonana dobrze, banku nie obchodzi.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1