    From: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bankowosc Internetowa - sposob zapisu klucza
    Date: Sat, 25 May 2002 00:17:18 +0200

    "Marcin Cenkier" <m...@p...fm> wrote in message
    news:3CEDEDAE.8070906@poczta.fm...

    > Jestes tego pewien? Nie podejrzewam, żeby karta byla w stanie obslugiwac
    > wiecej nic jedna aplikacje w tym samym czasie - wystarczy więc stworzyć
    > kodowany kanał transmisyjny i nie ma problemu z dostępem innych
    > aplikacji do karty.

    Jestem tego pewien. Aplikacje mogą rezerwować kartę w róznych trybach. Tryb
    wielodostepu jest standardowo stosowane, lecz poszczególne operacje będą
    dokonane jako transakcje, więc jedne aplikacje nie moga przerywać ciag
    operacji traktowanych jako jedna transakcja. Ale to się dzieje na poziomie
    serwisu obsługi kart OS.

    > A możesz powiedzieć, jakie to są karty i gdzie można by takie zakupić?
    > Szczegulnie interesuje mnie technologia JavaSmartCard - masz może
    > informacje na ten temat?

    Jest kilka kart JAVA. Produkują je Schlumbeger, Setec, Gem+ itd..
    Ja korzystam z Cyberfelex 32k (wedle specyfikacji Sun JavaCard 2.1.2.
    zgodne z OpenPlatform VISA) z dodatkowym układem zblizeniowym w technologii
    Mifare do kontroli wejscia-wyjścia (traktowane przez Schlumberger jako karty
    korporacyjne). Zdaje się mamy takie karty w ofercie...
    Jeśli chcesz coś sobie robić i tanio, to w OTO Lublin maja trochę kart
    kryptograficznych z systemem Windows for SmartCard. Aplikacje sie pisze w
    VisualBasicu. Bardzo miłe karty, mimo durnego środowiska. SDK i dokumentacja
    są na Internecie.
    Wspomniane karty z dwonma PINami to karty Setec'a wedle standardu
    szwedzkiego dowodu osobistego. Też mamy w sprzedaży, ale nie pojedyncze
    sztuki.

    > To jest miłe dla oka i ucha, ale przy rosnącej mocy obliczeniowej
    > procków na karcie, to tylko ładnie wygląda... System powinien być w
    > miare bezpieczny z definicji, a nie polegać na tym, że użytkownik w
    > razie potrzeby będzie wyszarpywał karte z czytnika...

    Powinno byc .... zgadza się. A ja sobie obliczyłem, że wobec braku
    jakiejkolwiek sygnalizacji w czytnikach uzywanych przez Prezydenta RP w
    chwili podpisania ustawy o podpisie cyfrowym za pomoca karty :-)) mogł
    niechcąc ułaskawić około 500 przestepców. System powinnien być bezpieczny z
    definicji, a poki brak definicji - powinnien sygnalizować, gdy coś korzysta
    z karty. Pozniej (jak bedzie definicja) tez nie zaszkodzi.

    > Na przykład tworząc rozwiązanie na poziomie systemu operacyjnego -
    > programy korzystałyby ze standardowych procedur podpisywania dokumentów,
    > a OS by przeprowadzał komunikację z kartą i pokazywał użytkownikowi co
    > właściwie podpisuje.

    To jest jedna tendencja (MS). Capicom.dll (taki interfejs typu com) od
    jesieni zeszłego roku, obecnie intensywne testowany. Ruch wiekszy na liscie
    dyskusyjnej niż na osławionej liscie KARTY.
    Konkurencja (Sun) proponuje cala kryptografie wyrzucic poza PC do
    samodzielnego urzadzenia z klawiatura, z wyswietlaczem. No i wymienna kartą.
    Zajmuje sie tym konsorcjum STIP i oczywiście urzadzenie wykonuje zdalnie
    ładowane stiplety.

    > Na szczęście w3c opublikowało już specyfikację podpisu elektronicznego w
    > oparciu o XML, więc nie jest tak źle.

    Juz zeszłoroczne testy MF z przesyłaniem podpisanych PITów realizowano wedle
    tego standardu. Zobaczymy czy się przyjmie. Teoretycznie wspieraja ten
    standard wszyscy, co jest doscyc podejrzane .

    Vizvary