    From: Marcin Cenkier <m...@p...fm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bankowosc Internetowa - sposob zapisu klucza
    Date: Mon, 27 May 2002 01:56:09 +0200

    Vizvary II Istvan wrote:
    > To jest odpowiedz na kolejny post. Coś TPI nie chce mi przyjąć odpowiedz na
    > crosspost. Nie mam czasu, by dochodzić niuanse serwera tpi, więc próbuję tą
    > droga.

    Prawdopodobnie TPI w ogóle nie obsługuje tej moderowanej grupy dyskusyjnej.

    > Po prostu. Twoja aplikacja zwolni, inna sobie weżmie. Tak to juz jest. Chyba
    > , że nie zwolnisz. To nie wezmie.

    > Tak jest. W zasadzie jest to najbardziej dynamiczny segment rynku SC. w 2001
    > 56% wzrostu (ponad 110 mln kart) mimo spadku na GSM o jakies 11% (chociaż
    > nie wiem ile kart GSM było w technologii Java

    Czy możesz podać źródło tych informacji? Przydało by mi się do
    opracowania które piszę. Z GSM'em to ciekawa sprawa - niedawno widziałem
    promocję na stronach Plusa, oferującą komórki z takimi kartami, tylko że
    ich ceny są HORENDALNE.

    > JacaCard to specyfikacja karty wedle Sun. Obecnie karty są dostepne wedle
    > specyfikacji 2.1.2, zapowiadana jest specyfikacja 2.2. Karty wedle 2.1.2
    > istnieja w wersji kompatybilnej z OpenPlatform (obecnie Global Platform)
    > VISA.

    Czyli niezgodne z OP VISA też istnieją?

    > OpenCard Framework to z kolei grupa robocza, która pracuje
    > (pracowała?) nad standardem komunikacji PC-karta w postaci rozbudowanych
    > klas Java. Powstała z inicjatywy Sun i IBM rok po tym, jak razem z MS
    > utworzyły wspólną grupę robocza PC/SC. OpenCard Framework jesienia ubiegłego
    > roku zakończyła działalność (niczym). Podejrzewam, że dlatego, że działała i
    > tak tylko na platformie Microsoftu.

    Czyli rozumiem, że:
    1. nie istnieje już wspólna grupa Sun, IBM i MS, która zajmujmowała się
    standardem PC/SC a OCF jest już historią.
    2. VISA dalej utrzymuje swoją wersję OCF, z którą jest kompatybilna
    _część_ kart JSC w specyfikacji 2.1.2
    3. Istnieje część kart zgodnych _tylko_ ze specyfikacją 2.1.2, która to
    specyfikacja zostanie zastąpiona wersją 2.2 i prawdopodobnie znów tylko
    część będzie kompatybilna z OCF VISA.

    Czy dobrze kombinuję?

    > Jest API w karcie i możesz w PC robic dowolna rzecz z karta więc taka
    > komunikacja jest mozliwa. Ale bezpieczny kanał miedzy czym a czym?
    > Między aplikacja w stacji lokalnej a kartą ?

    Oczywiście choidzi o lokalny kanał komunikacji kanał.

    > Ja bym inaczej ujął, bardziej ogólnie. Inteligencja kart zapewnia różne
    > mozliwości, by wyeliminować niektóre grożne w skutkach mankamenty obecnych
    > rozwiązań. Tyle, że jesli zakładamy, że znowu wygoda bedzie wazniejsza niż
    > bezpieczeństwo, to za chwilę wróci stare.

    Trudno się nie zgodzić. W ogóle trudno sobie wyobrazić, żeby pospólstwo
    w ogóle było w stanie podejmować racjonalne decyzje, której technologii
    używać. Spodziewam się, że wygodniejsze technologie (a za razem mniej
    bezpieczne) będą do tego tańsze. Wyprą więc z rynku rozwiązania
    bezpieczniejsze, ale mniej wygodne i do tego droższe... I nie ma
    prostego rozwiązania problemu - bo chcąc rozpowszechnić technologię i
    przekonać ludzi do rozwiązań niestety trzeba iść na ustępstwa w łatwości
    użytkowania rozwiązań. Alternatywą byłoby narzucenie przez państwo
    rozwiązań bezpieczniejszych, ale prawdopodobnie w ogóle niezrozumiałych
    dla przeciętnego śmiertelnika.

    > Nie. Tak jak sie kiedys piórami sie wymieniali.

    Nie, to dla mnie za skomplikowane. Tam gdzie kończy się rozum, tam
    zaczyna się polityka.

    > nie zmieniają ani nawet nie śledzą danych, które
    > przez nich przechodzą.

    Tak, wiem.

    > Certyfikacja więc powinno ograniczyć się do tego, by
    > stwierdzić że dany czytnik na prawdę nic nie robi. Podejrzewam, że przepisy
    > zaprzestana na oświadczeniu producenta lub importera. (Akurat my jestesmy w
    > takiej komfortowej sytuacji, że możemy udostepnić żródła i driverów i
    > mikrokontrolera czytnika, a mimo tego uważam za bezsensowne certyfikacje
    > czytników z przyczyn które uprzednio wymieniłem).

    Chyba troche przeholowałem z tym przykładem. Prawdopodobnie ustawodawcy
    chodziło o cały procesz podpisywania a w szczególności NOŚNIKI kluczy
    kryptograficznych.

    > A ja mysle , że sprawa nie jest taka jednoznaczna. Program tez mozna
    > podpisać (nawet wypada czasami). Czy przestał byc programem ?

    Masz rację. Zapomniałem o zapewnianiu autentyczności i niezmienionej
    postaci programu.

    > Czy jednak wtedy, gdy dany system ma
    > działac w oparciu o ustawy o podpisie cyfrowym, nie należałoby przynajmniej
    > zastrzec, że dane podpisane musz a mieć jednoznaczą wizualna postać, która
    > ma byc zaprezentowana przed podpisaniem?

    Chyba jednak tak - dane moga byc tak zaszyfrowane, ze mozna z nich przy
    odpowiednim kluczu wyluskac DOWOLNA wiadomosc.

    --
    Greetings, -- mailto:m...@p...fm --
    Marcin Cenkier "Let's assume that there's only one truth."