    From: "pix" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bezpieczenstwo eKarty -- dowolne operacje banku?
    Date: Sat, 7 May 2005 22:12:38 +0200

    news:d5ikkd$7r7$1@inews.gazeta.pl...

    > a dlaczego, skoro otrzymales towar to dlaczego nagle chcialbys za niego
    > nie placic.

    Niepotrzebnie utożsamiasz moją krytykę obecnego stanu rzeczy
    z chęcią niepłacenia za towar czy usługę.
    Ja jak najbardziej chcę za wszystko zapłacić, ale po prostu byłbym
    wielce rad gdyby odbywało się to w miarę cywilizowany sposób,
    dyscyplinujący wszystkie zaangażowane strony, więc w tym również
    i sprzedawcę.

    > nie otrzymales towaru, skladasz reklamacje co do obciazenia.
    > to tak jakbys w sklepie powiedzial.
    > Pani nie powiedziala dzien dobry to nie place.
    > brak dzien dobry - brak zaplaty.

    O właśnie - spróbujmy przez analogię do sklepu i zwykłego zakupu
    gazety za gotówkę:
    1. Ty bierzesz gazetę,
    2. Sprzedawca bierze 3zł,
    3.Mówisz do widzenia i na tym się sprawa kończy.

    Zasada jest prosta: nie masz 3zł = nie dostajesz gazety.
    IMO to najbardziej oczywiste rozwiązanie na świecie - nie jest potrzebne
    ani kombinowanie z reklamacjami, ani codzienne zaglądanie i przeliczanie
    zawartości portfela, wszyscy są zadowoleni i mają żadnych wątpliwości.

    Teraz przejdźmy do zakupów tejże gazety przez net.
    Rozumiem, że ze względów technicznych może pojawić się pewne
    opóźnienie między pkt. 1 i 2.
    W dobie elektronizacji wszystkiego co się rusza może to być np. 1 minuta.
    Załóżmy jednak bezpiecznie, że któryś z uczestników łańcuszka przetwarza
    dane zbiorczo raz dziennie. Mało tego, możemy nawet pójść dalej i przyjąć,
    że tak robią wszyscy po drodze. Ilu ich jest? 2 ? 3 ?
    Nawet gdyby było 5 to mamy pięć raptem dni, a ja mówiłem aż o dwóch
    tygodniach biorąc zapas "nie-wiadomo-na-co".
    Naprawdę nijak nie potrafię sobie wytłumaczyć sytuacji, w której na
    przetworzenie danych potrzeba byłoby więcej czasu.

    > przedawnienie obowiazku zaplaty to zwykle 3 lata, jak zamienisz dwa
    > tygodnie na trzy lata to sie z toba zgodze.

    Posługując się dalej analogią gazety - to tak jakby kioskarza w ogóle nie
    interesowało czy masz te 3zł i wydawał gazety na lewo i prawo bez żadnej
    odpowiedzialności za swoje czyny.
    Kilka miesięcy później idziesz sobie ulicą, a tu nagle przyskakuje jakaś
    banda dresiarzy i zabiera portfel - jak chcesz to możesz ich działalność
    reklamować na najbliższym posterunku policji :-))

    > reguły sa bardzo klarowne, byla usulga jest obowiązek zapłaty
    > nie było usługi nie ma obowiązku zapłaty

    Ech, no cały ten wątek świadczy o tym, że klarowne wcale nie są :-))
    Trudno to jakoś sensownie zbadać, ale podejrzewałbym nawet, że
    jakieś 90% dokonujących zakupów przez net nie ma świadomości
    faktu, że ta cała autoryzacja to nic więcej jak tylko mydlenie oczu.

    > od załatwiania spraw typu to nie moja transakcja jest ubezpieczenie
    > karty. Jezeli bank przerzuca odpowiedzialnosc na klienta, to nalezy
    > zmienic bank.

    Sądzisz więc, że to ubezpieczyciele mają swój interes w tym
    aby sposób rozliczeń nie został przypadkiem usprawniony?

    > ale to nie takie proste zwinać się z tą kasą i na tym to polega.

    hmm, postawienie fałszywego bankomatu też znowu takie proste
    nie jest...

    > Bo terminali kartowych nie dostaja osoby z ulicy.

    No ja wiem, ale miałem na myśli bardziej profesjanalne działanie
    - typu założenie firmy od początku dedykowanej do przekrętu.

    > Nawet w przypadku udanego fraudu na karcie to jest problem banku, ktory
    > musi to w kalkulowac w swoje koszty.

    ...które i tak zapłaci klient - mamy więc zbieżność interesu zarabiających
    na tym bajzlu ubezpieczycieli i banków

    Pix