  • Data: 2010-08-22 20:23:23
    Temat: Re: Czas w bankomatach
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "SQLwiel" <n...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:i4ofi7$pd0$1@news.onet.pl...

    > I dobrze, że to podnosisz, ale walcz z tym. Ja wymiękłem po kilkukrotnym
    > walnięciu głową w betonowy mur.
    > Wyobraźmy sobie, że dokonuję transakcji (bankomatowej) o 12:00, czas w
    > bankomacie jest 12:05, a minutę później ktoś mnie wali na ziemię, kradnie
    > portfel i kartę, wypłaca (w innym bankomacie z dobrym zegarem) parę
    > tysiaków, ja to zgłaszam, zastrzegam kartę, po czym dowiaduję się, że
    > "przecież kilka minut PÓŹNIEJ to właśnie PAN (mamy na wideo) wypłacał
    > gotówkę tą kartą w bankomacie !!!"

    Demonizujesz problem. Rozbieżność czasu rzeczywistego i zegarów różnych
    urządzeń (kas fiskalnych, bankomatów, monitoringu videto itp.) to rzecz
    normalna. Jeśli z jakiegoś powodu na potrzeby postępowania karnego
    zabezpiecza sie taki zapis, to odczytuje się czas z zegara wewnętrznego i
    podaje róznicę względem czasu rzeczywistego. Jeśli rozbieżność jest
    kilkuminotowa, to moze być problem, bo policjant przewaznie nie ma pod ręką
    GPS-a ani innego wzorca czasu więc i jego zegarek może chodzić trochę
    inaczej. Natomiast spotkałem się już z rozbieżnościami nie tylko
    kilkugodzinnymi, ale nawet po prostu złym rokiem ustawionym - szczególnie w
    monitoringu VIDEO. W wypadku bankomatu ustalenie rozbieżności zegara, jeśli
    to istotne spokojnie może zostać przeprowadzone poprzez porównanie czasu
    zapisanej transakcji i czasu jej autoryzacji w sieci teleinformatycznej.
    Natomiast jeśli rozbieżności są faktycznie kilkudziesięcio sekundowe, to
    pozostaje poprzestać na konstatacji, że dokładnego czasu ustalić się nie
    da.

    W strikte przywołanym przez Ciebie wypadku, to o ile te kilkuminotowe
    różnice czasowe mają znaczenie dowodowe, to nie ma co polegać na czasie
    bankomatów, tylko podejść do jednego, oczytać z niego czas i podejść do
    drugiego i porównać czas z tym samym zegarkiem policjanta. Będzie wiadomo,
    jaka jest różnica. Poza tym o ile jestemw stanie sobie wyobrazić, że
    pokrzydzony zatrzyma slip z transakcji wypłaty, to uzyskanie slipa z
    transakcji dokonanej przez przestępców wydaje mi się znikomo prawdopodobne.
    Zatem raczej będziemy sie opierać na czasie transakcji uzyskanym z systemu
    teleinformatycznego. No a tu, bez względu na rozbiezność z czasem
    rzeczywistym chronologia raczej zostanie zachowana.