    From: Catbert <c...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czy City rozdaje karty gold?
    Date: Wed, 02 Nov 2005 12:18:43 +0100

    On 11/2/2005 11:04 AM, yayco wrote:
    > 2005-11-02 10:54- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    > Catbert, gdy pisał(a):
    (...)

    > Jesteś prawnikiem, czy Ci się wydaje?
    > Jeśli tak, to poproszę o podstawę prawną, albo, co najmniej,
    > orzecznictwo, potwierdzające przedstawioną teorię.
    > Argument ze staruszkami sugeruje że prawnikiem nie jesteś. Onychż uczą
    > na pierwszy roku, że norma prawna jest regułą "generalną i abstrakcyjną".
    > I jeszcze jedno, jeżeli coś trzeba wyprowadzać, to to już nie jest wprost.
    > I na koniec: mnie też się nie podoba przysyłanie kart do domu bez
    > zapowiedzi. Podobnie nie jestem fanem polskiego prawa. Ale fanem
    > chałupniczych interpretacji prawa też nie jestem.

    Dla pewności: nie jestem prawnikiem, jedynie "użytkownikiem prawa".

    Nie tak znowu dawno rozdzielono umowę o prowadzenie rachunku od umowy o
    kartę - karta, nawet "elektron" nie jest dorozumianym składnikiem konta
    bankowego, a jej wydanie wymaga pisemnej zgody - podobnie jak warunki
    jej wydania. W przypadku karty z rachunkiem jedynie technicznym (bez
    konta) tym bardziej.

    par.17 (umowa o KK Citibank) - "Wszelkie zmiany Umowy wymagają formy
    pisemnej pod rygorem nieważności".
    Wszelkie - oznacza wszelkie, łącznie z kolorem karty, nawet, gdy bank
    zapewni, że wszystko jest "takie samo" - kolor karty implikuje inną
    pozycję w tabeli OiP - odstępstwo od niej wymaga pisemnej zgody obu
    stron, a nie jedynie jednostronnej deklaracji, czy "informacji" ze
    strony banku.

    Z treści umowy i załączników może lub nie - wynikać na co właściwie się
    umawiają strony - bo z treści umowy nie wynika, czy wniosek klienta (z
    "kolorem" i oczekiwanym limitem) stanowi załącznik - a raczej wynika, że
    nie stanowi - stanowi go enigmatyczne "pismo z informacją", której treść
    znana będzie dopiero po podpisaniu jej przez bank.
    Przez wrodzony takt nie będę wypominał, że koresponduje to z ogólną
    praktyką instutucji finansowych, by z dokładna treścią umów klient
    zapoznawał się po faktycznym podjęciu decyzjii - najlepiej na 5 minut
    przed podpisaniem.

    Można oczywiście dowodzić, że pacjent był skutecznie zawiadomiony, a
    włożenie karty do bankomatu i ponaciskanie guzików równoważne podpisaniu
    zmian w umowie.
    Skoro jednak bank trzyma oryginał umowy u siebie, a klientowi wysyła
    jedynie skan umowy - jednoznacznie podkreśla, że tak nie jest.

    Skuteczność umowy zależy więc od tego, co zostało załączone do karty - i
    czy "to coś" zostało podpisane długopisem koloru "niebieski
    dokumentowy", zgodny z normą EN..... (taka norma istnieje, opisująca
    kolory długopisów, wiem, jaja sobie robię).

    Prawo jest dla ludzi, by z niego korzystali - o ile wiem do zawierania
    umów bankowych nie stosuje się przymusu adwokackiego.

    Pzdr: Witek