    From: mwojc <m...@N...lodz.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Data Mining
    Date: Fri, 22 May 2009 16:00:44 +0200

    root wrote:

    > Użytkownik "Dieter" <d...@a...pl> napisał w wiadomości

    > A konkretnie o jakie dane Ci chodzi? Gdyby badac wplyw zachmurzenia na
    > notowania, to moznaby jeszcze jakis sensowny wynik uzyskac, bo jest duzo
    > dostepnych danych. Gorzej z tzw. infami: wydarzeniami o światowym albo
    > lokalnym zasięgu. Jak je reprezentowć w postaci liczb? Jak poradzić sobie
    > z ich stosunkowo małą ilością a przez to niemożnościa użycia jakichkolwiek
    > tradycyjnych metod ststystycznych?

    Na brak danych raczej bym nie narzekał, również tych informacyjnych. Ich
    reprezentacja jest jednak kluczowa. W każdym razie zawsze trzeba się
    zdecydować na jakiś podzbiór dostępnego zbioru informacji, który miałby
    reprezentować całość. Następnie należy wybranym atrybutom rzeczywistości
    przypisać wartości (czy to liczbowe czy funkcyjne czy jakieś inne), które
    będą je z kolei reprezentować. No i dopiero wtedy można w tych danych
    grzebać.

    Przykład reprezentacji:

    wig20: rośnie, spada, płaski,...
    pogoda w Polsce: pada, słońce, mgła,...
    pogoda w Himalajach: pada, słońce, mgła,...
    premier Polski mówi: jest kryzys, nie ma kryzysu, będę prezydentem,...
    szef FED: stopy up, stopy down,...

    I już można np. sieć neuronową czegoś nauczyć. Ja jestem jednak sceptycznie
    do tego nastawiony ponieważ za reprezentację dostępnego zbioru informacji
    może robić wykres. I być może wykres wystarczy analizować. Oczywiście jest
    to reprezentacja uśredniona i pewnie zaszumiona, ale wcale nie wiadomo, czy
    lepszą się wymyśli...

    Pzdr,
    --
    Marek