eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.wgpwDebata Rostowski - Balcerowicz dziś w TVP 1 od godz. 20.20 › Re: Debata Rostowski - Balcerowicz dziś w TVP 1 od godz. 20.20
  • Data: 2011-03-22 21:45:37
    Temat: Re: Debata Rostowski - Balcerowicz dziś w TVP 1 od godz. 20.20
    Od: totus <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    root wrote:

    > Bowiem podniesienie progu (strzelam) do 80% spowodowaloby przeciez
    > trzykrotne zmniejszenie angazowania sie w obligacje, a wiec
    > generowanie trzykrotnie mniejszego dlugu publicznego.

    Prześledźmy to jeszcze raz. Jest zbilansowany ZUS, wpłacone składki
    starczają na bieżące emerytury i koszty ZUS. Teraz pojawia się pomysł
    przesunięcia części wpłaconej składki do OFE. Czyli ze składki wpłaconej do
    ZUS część idzie do OFE. W tym momencie brakuje na emerytury. Tu się tworzy
    dziura, którą trzeba zatkać długiem. Nie ma znaczenia ile OFE kupi akcji, a
    ile obligacji. OFE może wszystkie pieniądze zainwestować w złoto albo
    truskawki i dalej 7,5% brakuje by zaspokoić emerytów i to trzeba załatać
    długiem. Nie kupowanie obligacji przez OFE generuje dług. Sam fakt wydania
    składki na coś innego niż emerytura powoduje brak. Od momentu wprowadzenia
    OFE system emerytalny ZUS się strukturalnie nie bilansował. Błąd tego
    rozwiązania polegał na braku ustawowego rozwiązania zatkania tej dziury.
    Ustawowy obowiązek sprzedaży majątku SP do załatania tej dziury załatwiłby
    sprawę i dodatkowo zysk z NBP i coś jeszcze do pełnego bilansu, a jeżeli to
    nie starczy to wstrzymanie przekazu do OFE tak by nie było dziury. Polskie
    jakoś to będzie spowodowało sytuacje, że przy braku reakcji zadziała
    konstytucja i raptem emeryci w kolejnym roku dostaną o 30% mniejsze
    emerytury, a za nimi nauczyciele policjanci i wszyscy, którzy żyją z
    budżetu. Prosty księgowy zabieg Rostowskiego, który nie zmienia niczego
    faktycznie tylko księgowo oddala ten scenariusz. Nie wiem o co ta cała
    chryja.