  • Data: 2009-05-07 13:05:24
    Temat: Re: Dlaczego WIBOR rosnie mimo niskich stop?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 07 May 2009 14:57:15 +0200, sorden napisał(a):

    > No dobrze. To jesli tak to jak w takim razie wyglada procedura
    > udzielenia kredytu ? Ile z tej kwoty musi posiadac bank, ile musi oddac
    > do centralnego ?

    Dostaje 100 zł depozytów. Z tego 3,50 do banku centralnego jako rezerwa i
    96,50 na kredyty.

    > Sama teoria, ze kredyt musi wrocic do tego samego banku jako depozyt

    A kto powiedział, że do tego samego? W kreacji pieniądza traktuje się
    raczej system banków komercyjnych jako pewną całość.

    > jest nieco nadmuchana i nawet jesli, to kreacja pieniadza przez bank
    > nadal istnieje. Odsetki. Bank kreuje pieniadz rowniez poprzez odsetki od
    > udzielonych kredytow.

    Nie, to nie jest kreacja "z niczego", bank te odsetki musi wypłacić z
    własnego dochodu. Tej "dodatniej kreacji" musi odpowiadać "kreacja
    ujemna" - ściąganie odsetek od kredytów i prowizji.