    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <62669bd5$0$487$65785112@news.neostrada.pl>
    <6266a075$0$486$65785112@news.neostrada.pl>
    <6266a5f8$0$454$65785112@news.neostrada.pl>
    <62680eac$0$472$65785112@news.neostrada.pl>
    <62681b73$0$487$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <626cc770$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <4...@g...com>
    <m...@i...localdomain>
    Date: Tue, 3 May 2022 21:49:28 +0200

    On Tue, 03 May 2022 20:39:16 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Jedne i drugie są rynkowe. Te drugie są bezpieczniejsze i dają zarobek
    > w długim okresie - więc marża może być niższa.

    Czekaj czekaj - czemu bank mialby sie zadowolic zyskiem w dluzszym
    okresie, ale małym ? Nie lepiej zgarnac wiekszy zysk szybko, a potem
    zgarnac drugi raz?

    IMO
    a) banki po prostu nie znalazlyby klientow na taka ilosc kredytow
    wysokooprocenowanych,
    b) taki zwyczaj sie wytworzyl i wszystkim pasuje - bankom, obywatelom,
    rzadowi,

    > Tak ogólnie zgoda, z zastrzeżeniem, że "cel inflacyjny" to jest lekka
    > zmyłka.

    Moglbys wyjasnic ?

    > No nie wiem.

    > Przypuszczalne pzyczyny opisałem.

    Jest o ciekawe. Co sie nagle stalo, ze wibor tak podskoczyl.
    Ogolna sytuacja na rynku finansowym sie IMO tak nie nie zmienila.
    Banki slepo ufaja NBP/RPP i ile oni zarządzili, tak stosują?
    Co przeciez bez znaczenia, bo pieniedzy chyba nadal sobie wzajemnie
    nie pozyczaja.

    Czy NBP podniosl oprocentowanie bonow pienieznych, i zrobila sie nowa
    sytuacja rynkowa.

    Niektore banki podnosza lokaty, a inne nie - tez ciekawe, maja za duzo
    pieniedzy?

    > Podejrzane.

    Zasady emisji pieniadza przez EBC sa mi blizej nieznane, ale raczej
    watpie, aby to 500-tkami emitowal.
    Przestawi pare bitow w komputerach i powstaną pieniadze.
    Banknoty o ile mi wiadomo drukuja banki centralne panstw czlonkowskich
    ... a, i EBC tez. Zaraz - drukuje, czy tylko koordynuje ?

    https://www.ecb.europa.eu/euro/intro/production/html
    /index.pl.html

    Banknoty maja to do siebie, ze sie zuzywaja, wiec trzeba drukowac nowe
    i wymieniac na stare - i nikt na tym nie zarabia, tzn drukarnie
    zarabiaja, a banki centralne placą.
    500 moze sie bardziej oplacaja, bo to nie jest czesty banknot w
    obiegu.

    > To to akurat doskonale wiadomo skąd. Oraz w jakim celu.
    > Zysk NBP to jest pojęcie wirtualne.

    Ale nie mieli czegos zrobic, zeby przy spadku kursow walut nie tracic?

    J.