    From: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes,pl.biznes.banki
    Subject: Re: Jakie gwarancje obligacji?
    Date: Thu, 15 Dec 2011 14:26:36 +0100

    On Thu, 15 Dec 2011 14:12:43 +0100, "Zofia" <a...@d...com> wrote:

    >Może. Ale gdzie to trzymać żeby było bezpieczne?

    w sejfie? Zakopać też można.

    >Nie mówiąc już o momencie i miejscu zakupu.

    no niestety, w PL spora marża na złocie (w NBP 15%, podobnie w
    Mennicy) i VAT (23%) na srebro mocno zakłócają transakcje.

    Co do momentu: zależy od wiary w system finansowy: jeśli wierzysz, że
    te biliony da się jeszcze spłacić - czekaj z zakupem, a jeśli nie
    wierzysz, to ASAP.

    >Osoba nie znająca się na tym i na tym etapie może
    >być narażona na straty.

    NBP (monety bulionowe) i Mennica czy Alior (sztabki) sprzedają złoto.
    Jeśli gotowa jesteś ufać bankom, to chyba tu nie ma większego ryzyka?
    Srebro, o ile wiem, można kupić np. w KGHM (ale bodajże 1000 uncji
    minimum).

    Oczywiście jest sporo innych firm (bulioner, denarius itp.)
    handlujących bulionem złotym i srebrnym.

    Typowe złote monety (np. krugerrandy) można sprawdzić przy pomocy
    prostych próbników weryfikujących ich wymiary i wagę (złoto jest
    ciężkie, podobny ciężar właściwy ma wolfram, ale jest bardzo twardy i
    chyba nie opłacałoby się fałszować nim monet, a jedynie duże sztaby).

    Jeśli w grę wchodzi większa kasa, to chyba warto pomyśleć o zakupie
    poza EU (ja polecam www.europacmetals.com).

    Uwaga: nie daj się nabrać na żadne "numizmaty" (czyli monety bite
    obecnie w ograniczonym nakładzie, który jakoby ma zwiększać ich
    wartość), bo gdy nadejdzie krach nikt Ci nie da za nie więcej, niż
    wart jest kruszec.

    Oczywiście nie warto kłaść "wszystkich jajek do jednego koszyka", ale
    na pewno trochę kruszcu warto mieć.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski