eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiKK Citi i PINRe: KK Citi i PIN
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!feed.news.interia.pl!news.cyf-kr.edu
    .pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!not-for-mail
    From: Tomasz Orzechowski <t...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: KK Citi i PIN
    Date: Sun, 08 Jun 2008 01:18:20 +0200
    Organization: AGH
    Lines: 57
    Sender: t...@g...uci.agh.edu.pl
    Message-ID: <4...@u...agh.edu.pl>
    References: <g26gko$m0t$5@news.wp.pl> <g26h8j$rjf$1@alfa.kjonca>
    <g26u0k$hj$1@inews.gazeta.pl> <g...@b...prochu>
    <g2e2ji$k6$1@inews.gazeta.pl> <g2el0m$1cl$1@news.agh.edu.pl>
    <g2emrv$c6c$1@inews.gazeta.pl> <g2enlm$21b$1@news.agh.edu.pl>
    <g2eofe$hv6$1@inews.gazeta.pl> <4...@u...agh.edu.pl>
    <g2eu91$8fk$1@inews.gazeta.pl> <g2f0ef$4mq$1@news.agh.edu.pl>
    <g2f16t$ikr$1@inews.gazeta.pl> <g2f2qp$5el$1@news.agh.edu.pl>
    NNTP-Posting-Host: chello087207237059.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.agh.edu.pl 1212880772 6159 87.207.237.59 (7 Jun 2008 23:19:32 GMT)
    X-Complaints-To: a...@a...edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 7 Jun 2008 23:19:32 +0000 (UTC)
    Disposition-Notification-To: Tomasz Orzechowski <t...@u...agh.edu.pl>
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.14 (Windows/20080421)
    In-Reply-To: <g2f2qp$5el$1@news.agh.edu.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:448653
    [ ukryj nagłówki ]


    >>
    >> Niezaleznie od tego czy transakcja jest potwierdzona PINem czy
    >> podpisem sa takie same zasady ich reklamowania.
    >>

    Mimo wszystko postanowiłem przesłac tę informację bo czyta nas wiele
    osób. Chcąc wzmocnić fakty posiłkuję się artykułem którego nie jestem
    autorem.

    http://www.kartyonline.net/arty.php?id=159

    "Wydaje się, że w razie dokonania przestępstwa z wykorzystaniem kodu PIN
    to na kliencie leży ciężar dowodu, faktu prawidłowej jego ochrony.
    Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że klient jest jedyną osobą,
    która rzeczywiście zna kod PIN. Wbrew obiegowym opiniom kodu PIN nie zna
    bank wydający kartę. Po wygenerowaniu samego kodu i wydrukowaniu go na
    specjalnym zabezpieczonym formularzu, który otrzymuje klient, jest on
    przechowywany w systemie komputerowym banku w formie specjalnego klucza.
    Klucz ten pozwala na stwierdzenie czy wprowadzony w bankomacie PIN jest
    prawidłowy, nie pozwala natomiast na zwrotne odtworzenie kodu. Z tego
    powodu klient w razie zapomnienia kodu PIN, musi uzyskać zupełnie nową
    kartę z nowym kodem."

    "Niestety zdarzają się także sytuacje, w przypadku których dowiedzenie,
    że padło się ofiarą przestępców jest praktycznie niemożliwe. Tak jest
    np. w przypadku czegoś co można by nazwać "skimmingiem jednorazowym". Do
    takich sytuacji dochodzi, gdy przestępcy po sczytaniu jednej karty (w
    bankomacie lub punkcie handlowym) zostają spłoszeni i nie skanują
    kolejnych kart. W takim wypadku, klient nie ma możliwości dowiedzenia,
    że doszło do skimmingu, Ne ma bowiem innych poszkodowanych."

    "Podobna sytuacja ma miejsce przy podejrzeniu kodu PIN klienta. Takie
    podejrzenie może nastąpić albo z winy klienta, który nie zasłonił ręką
    urządzania do wpisywania PINu, lub też z winy operatora urządzenia do
    którego PIN jest wprowadzany. W wielu sklepach PIN-pady są bowiem
    umieszczone w taki sposób, że zasłonięcie ich i ukrycie wprowadzanego
    kodu jest praktycznie niemożliwe."

    "Są to pewne sytuacje sporne których racja klienta jest niezmiernie
    trudna do obrony. Większość z tego rodzaju spraw, w wyniku braku
    porozumienia banku z klientem, trafia do sądów. To sąd ostatecznie
    weryfikuje przedstawione przez strony dowody oraz wersje wydarzeń i
    podejmuje wiążące decyzje. Bank w większości przypadków może dowieść, że
    w jego systemach kod PIN jest prawidłowo zabezpieczony. Klient nie ma
    natomiast możliwości przeprowadzenia całościowego dowodu
    potwierdzającego, że do ujawniania PINu nie doszło z jego winy."



    Reasumując: jeśli nastąpi skimming + podejrzenie PINu to musimy liczyć
    się z utrata środków.


    Pozostawiam do przemyśleń.

    Tomek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1