  • Data: 2014-07-19 00:37:16
    Temat: Re: Kreacja niebalowa...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." 1afp7hoh1awrm.1rewz7ipbr098$....@4...net

    > Ze i oddal pieniadze i powiedzial "a teraz to sobie szukajcie innego
    > frajera, ktory wam da 2% za nic " ?

    Mogę dać Ci 20% -- pod warunkiem, że nie zwrócę Ci ,kapitału''.

    > Po pierwsze - zmniejszenie deficytu to nie od razu ujemny deficyt.

    Ale chodzi o to, aby dług zmniejszać, nie zwiększać,
    a do tego jest potrzebny deficyt ujemny.

    > Po drugie - czy glosowali ci, co maja lokaty w obligacjach ? :-)

    Nie wiem, kto głosował. Dług rządu bierze się nie tylko
    z obligacji. Zarobić można także na %% w prywatnych bankach.

    > Mozna, byle powolutku. No owszem, kiedys zer
    > zabraknie, trzeba bedzie wymiane zrobic.

    W Grcji nie udało się powolutku -- USA mają relatywnie więcej
    długu niż Grecja, gdy plajtowała. Przyjdzie czas wypłaty emerytur
    dawnemu wyżowi demograficznemu -- i zabraknie miejsca dla ,,powolutku''.

    > Nie rozumiesz - produkcja nie kreuje pieniadza.

    Kreuję -- kupiec zaciąga kredyt będący siłą napędową kreacji.

    > Robotnik moze wyprodukowac samochod
    > a rolnik zarcie, i pieniedzy z tego nie ma.

    Aby kupić samochód, trzeba wziąć kredyt.
    Aby wyprodukować samochód, trzeba wziąć kredyt.

    Podobnie z produkcją rolną.

    > A jak im zabraknie monety, to robotnik zdechnie z glodu, a rolnik
    > bedzie bez butow chodzil. Daj im troche grosza, to robotnik kupi
    > zarcie, rolnik zarobi i kupi samochod, wtedy robotnik znow kupi
    > zarcie itd.

    > Oczywiscie moga sie umowic na wymiane bezposrednia,
    > albo na weksel - ale to juz forma pieniadza.

    Weksel po wykupieniu jest rwany.

    > No, owszem, ale to tylko w socjalizmie :-)

    > U nas jak widzisz - pieniadza M0 160 mld, M3 900, zadluzenie
    > rzadu 900. To rzad nie ma pokrycia, nie pieniadz :-)

    Dlaczego tak uważasz? Skoro pieniądz==debet, M3 musi
    być równe zadłużeniu emisariusza ;) pieniądza.

    Rząd liczy na wzrost PKB -- czyli na cud, bo obecny wzrost nie pokrywa nawet
    deficytu.

    deficyt waha się chyba w granicach od 30 miliardów pln do 100 miliardów pln
    PKB rośnie o niecałe 4%
    około 900 miliardów pln (obecne zadłużenie rządu RP) to okolo 60% polskiego PKB
    4%*900/60%=900/15=60 <-- o tyle miliardów pln rośnie PKB rocznie przy 4% wzrostu
    PKB

    Zatem rząd balansuje na krawędzi deficytowej i dłużnej.

    M0 ma się nijak do ilości pieniądza, czy raczej do siły nabywczej pieniądza.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'