  • Data: 2004-02-12 13:13:51
    Temat: Re: Kredyt w CHF czy przewalutować
    Od: t...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > Przepraszam, ze tak sie wtracam. Ale wydaje mi sie, ze o jednym wszyscy
    > zapominaja. Ryzyko kursowe to nie wszystko. Jest jeszcze ryzyko stopy
    > procentowej. I wlasnie ten ostatrni post wreszcie zahaczyl o te sprawe.
    > Jesli Zloty "poleci na pysk", to stopy procentowe PLN pojda mocno w gore.

    Oczywiście, że wtedy WIBOR pójdzie w górę. Jednakże znacznie
    groźniejszy jest wzrost kursy sprzedaży walut, w tym także CHF.
    Zauważ, że wzrost WIBORU zwiększa TYLKO odsetki. Z kolei wzrost kursu sprzedaży
    walut zwiększa odsetki ale również KAPITAŁ (wyrażony w PLN) i to ostatnie jest
    właśnie BARDZO niebezpieczne. Niestety wielu ludzi także na tej liście tego nie
    czuje.

    Poniżej podaję bardzo prosty przykład. Dla uproszczenia obliczeń załóżmy, że
    pozostały kredyt masz spłacić w jednej racie za rok. (Założenie to w NICZYM nie
    fałszuje ostatecznej tezy - po prostu nie chce mi się zapisywać skomplikowanych
    liczb)

    Kredyt w PLN
    Pozostały kapitał: 90 PLN
    Aktualne oprocentowanie: 7%

    Kredyt w CHF
    Pozostały kapitał: 30 CHF
    Aktualny kurs sprzedaży: 3,00
    Pozostały kapitał (w PLN) : 90 PLN
    Aktualne oprocentowanie: 3%

    Jeżeli nic by się nie zmieniło to po roku trzeba zapłacić
    dla kredytu w PLN : 90+6,3 =96,3
    dla kredytu w CHF: 30*3+ 0,9*3 = 92,7

    Teraz załóżmy, że oprocentowanie kredytu w PLN wzrasta (dwukrotnie) do poziomu
    14% zaś kurs sprzedaży wzrasta (o 1 PLN) do 4 PLN. Oprocentowanie kredytu w CHF
    się nie zmienia.

    Jak teraz wygląda sytuacja?
    dla kredytu w PLN : 90+12,6 = 102,6
    dla kredytu w CHF: 30*4+ 0,9*4 =123,6