eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.wgpwKrwi i łez nie będzie, pot na czole tak - wywiad z prof. M.BelkąRe: Krwi i łez nie będzie, pot na czole tak - wywiad z prof. M.Belką
  • Data: 2011-11-19 13:25:07
    Temat: Re: Krwi i łez nie będzie, pot na czole tak - wywiad z prof. M.Belką
    Od: root <r...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 19 Nov 2011 13:55:38 +0100, skippy napisał(a):

    > już nie jeden raz w dyskusji z Tobą stwierdziłem, że to ne banki kreują
    > pieniądz, tylko rządy
    > w końcu gdzieś tam to przyznałeś, pisząc coś o bankach centrlnych, ale
    > wróciłeś do poprzedniej tezy

    Powaznie mówiąc nie sądzę żebym kiedyś temu zaprzeczył. Może źle
    poskłądałem zdanie. Ale samej kreacji raczej nie zaprzeczyłem, bo to jest
    nieunikniona konsekwencja powszechności banków.
    Zaprzeczyłem jednak dzisiaj że ta kreacja normalnie wpływa na inflację.
    Normalnie nie wpływa, bo kasa leży w bankowy sejfach. Ale wyobraźmy sobie
    że nasz rzad emituje jakies super oprocentowane obligi, wtedy może się
    okazać że ludziki te wykreowane pieniądze będą wypłacać i banki mogą miec
    problemy. Może się pojawić inna "okazja", np dobra koniunktura na giełdzie.
    Pieniądze jeśli zaczną być wypłacane i przynajmniej część z nich trafi na
    rynek realny powodując wzrost cen. Dlatego bank centralny podwyższa w
    takich sytuacjach stopy procentowe - żeby przeciwstawiać się wypływowowi
    pieniędzy z banków. Z NBP płyną wtedy słowa: - hola moi drodzy, zobcaczcie,
    damy wam więcej odsetek jeśli zostaniecie u nas!
    To naturalne cykle, powtarzajace się naprzemian:
    hossa na giełdach - stopy w górę
    bessa na giełdach - stopy w dół.
    W ostatnim przypadku NBP mówi: spitalajcie z waszymi pieniędzmi, nikt nie
    chce brać kredytów, na kij nam one.
    NBP ma jeszcze do regulowania stopę rezerw bankowych (te 10% które bank
    musi zostawić sobie w gotówce, jakby komuś do łaba strzeliło wypłacac) no
    bony NBP. Nie na darmo nazywane są one instrumentami, bo jak instrumenty,
    służą do regulowania ilości pieniądza w obiegu.