  • Data: 2011-11-01 20:24:32
    Temat: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 01 Nov 2011 21:09:55 +0100, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    >Tak samo złota nie przybędzie jak i złotówek nie przybędzie. Skoro
    >bankowa kreacja pieniądza działa w przypadku PLN (USD, CHF, ....) to
    >działa też w przypadku złota.

    złotówek przybędzie.
    Jeśli bank A ma prawo wydać np. 95% pieniędzy swoich klientów a
    jednocześnie zapewnia, że odda je na każde żądanie, to jedyną
    gwarancją działania takiego systemu jest przeświadczenie, że nie
    wszyscy na raz zażądają zwrotu depozytów.

    OK, zastanówmy się na innym przykładzie: magazyn zboża.
    Czy da się tam wprowadzić system rezerwy częściowej? Podobnie jest w
    systemie pieniądza opartego o kruszec.

    >Fizycznie złota będzie tyle samo ile było (tak samo jak złotówek jest
    >fizycznie tyle samo ile było), ale w obiegu będzie go kilkakrotnie więcej.

    OK, to wprowadźmy założenie, że wszystkie operacje opierają się na
    papierowym pieniądzu (banknoty przechodzą z rąk do rąk, nie ma żadnej
    "elektroniki").
    Co się stanie, jeśli zmienimy rezerwę obowiązkową z 10% na 5% albo na
    99% - i cały pieniądz trafi "do ludzi" - jak w przykładzie na stronie
    NBP
    (http://www.nbportal.pl/pl/cn/scenariusze/dyda_scena
    riusze/system_bankowy,
    są też inne artykuły)?
    Czy nadal będziesz twierdził, że złotówek nie przybędzie przy zmianie
    stopy obowiązkowej rezerwy?