eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiNieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą? › Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!not-for-m
    ail
    From: "witrak()" <w...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej
    instytucji iść ze skargą?
    Date: Tue, 14 Feb 2012 10:23:05 +0100
    Organization: Academic Computer Center CYFRONET AGH
    Lines: 81
    Message-ID: <jhd90b$g5r$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
    References: <jgu8h4$9vf$1@usenet.news.interia.pl> <jguv5u$87h$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@p...org> <jgv03j$a4e$1@inews.gazeta.pl>
    <4f336e57$1@news.home.net.pl> <jh13h6$q1c$1@inews.gazeta.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1202101808100.744@quad>
    <s...@p...org>
    <Pine.WNT.4.64.1202102202350.744@quad>
    <s...@p...org>
    <Pine.WNT.4.64.1202102243170.640@quad> <jh44sa$17g$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1202131610340.3120@quad>
    <m...@i...localdomain>
    NNTP-Posting-Host: dorsay.interkom.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: srv.cyf-kr.edu.pl 1329211211 16571 194.8.46.11 (14 Feb 2012 09:20:11 GMT)
    X-Complaints-To: n...@c...edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 14 Feb 2012 09:20:11 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:9.0) Gecko/20111222
    Thunderbird/9.0.1
    In-Reply-To: <m...@i...localdomain>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:567071 pl.soc.prawo:698402
    [ ukryj nagłówki ]

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote on 2012-02-13_22:48
    > Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:
    >
    >> Nie każde dane, ale "kompletne", czyli takie które pozwalają
    >> przeprowadzić transakcję, już tak.
    >
    > Mam delikatne wrażenie że nawet sam numer karty, bez daty, pozwala na
    > dokonanie transakcji (włączając autoryzację). Ale może już tego nie ma.
    > Kiedyś była taka możliwość, tyle że wymagała jakichś chyba ręcznych
    > działań acquirera.
    >
    >>> Dla mnie to jest
    >>> upoważnienie. Co więcej, z charakteru kodu CVV2 (czy tam
    >>> odpowiednika) wynika, że jest to upoważnienie jednorazowe.
    >>
    >> Jednorazowe działające na dowolną liczbę transakcji?
    >
    > CVV2 może być pobierany od klienta tylko w przypadku jednorazowych
    > transakcji zdalnych. To jest tylko weryfikator, żadne upoważnienie.
    >
    >> W USA "od zawsze" był mechanizm cofnięcia zapłaty (chargeback),
    >> w Polsce jej *NIE BYŁO*. Gdzieś tak do 2002, ledwo 10 lat wstecz.
    >
    > Bajki. Akurat te zasady są jednolite, bez chargebacków nie dałoby się
    > w ogóle rozpatrywać większości reklamacji fraudów. Żaden bank by nie
    > wydał karty w takich warunkach.
    > To że banki inaczej rozpatrywały reklamacje to sprawa niezwiązana.

    Właśnie potwierdziłeś to co napisał GS :-)
    Nieporozumienie polega IMO na tym, że piszesz o mechanizmie cb,
    który oczywiście zawsze istniał. GS najwyraźniej pisze o trybie
    załatwiania reklamacji, polegającej na nieograniczonym prawie
    klienta do wymuszenia operacji CB na swoje życzenie (i ryzyko).
    Mechanizm istniał zawsze i wszędzie od początku świata, ale do nas
    nie zawitał od razu. Dobrze pamiętam sytuację z początku lat
    dziewięćdziesiątych, gdy klient w przypadku oczywistej,
    udowodnionej kradzieży przez około pół roku nie był w stanie
    zmusić banku do zwrotu kilku tysięcy złotych - do czasu
    rozpatrzenia reklamacji wg *swoich* (bankowych) wewnętrznych (!)
    procedur.

    >> Do momentu wprowadzenia tej regulacji do prawa wręcz pisałem,
    >> że w .pl zwyczajnie nie wolno (w znaczeniu rozsądku, nie
    >> niemożliwości lub prawa) płacić kartą i basta.
    >
    > Ta regulacja nie dotyczyła nijak chargebacków, to są sprawy między
    > innymi podmiotami.

    Tak? A czego i kogo dotyczyła ?

    >
    >> W tej chwili w .pl nadal powszechne jest wprowadzanie danych
    >> poprzez "wypuszczenie karty z rąk" (a nie samodzielne przeprowadzenie
    >> przez czytnik) - i wcale mnie owa "nieufność" *NIE DZIWI*.
    >
    > Podawanie karty sprzedawcy jest normalne na całym świecie i jest zgodne
    > z regulacjami organizacji - sprzedawca powinien być w stanie wykryć
    > niektóre próby fraudów. To, że w niektórych miejscach klient nie podaje
    > karty sprzedawcy, to tylko wyjątek (nawet jeśli jest masowy).
    > Nie dotyczy to transakcji EMV, przy których sprzedawca nie musi
    > interesować się takimi rzeczami jak cechy fizyczne karty. Stąd
    > bardzo często wystawione "dla klienta" czytniki EMV - transakcje
    > nie-EMV wciąż przeprowadza sprzedawca.

    Ale i argumentacja taka sobie: w UE jako zasadę przyjęto
    stosowanie *wyłącznie* kart czipowych. Tylko do czasu wymiany
    czytników karty te mogą być używane do transakcji nie-EMV. Zatem w
    sporej (wciąż Europa na mapie klientów kartowych stanowi większy
    obszar niż na geograficznej :-) ) części świata obowiązuje zasada
    złożona: jeśli karta ma czip to ma być transakcja EMV zaś karta
    nie ma być sprawdzana przez sprzedawcę, w przeciwnym razie ....
    (stara zasada).
    A to czy VISA/MC/??? zgodziły się na to z dobrawoli, czy zmuszone
    przez KE, to chyba nie ma znaczenia ?

    >
    > To nie jest żadna polska specyfika.

    W powyższym znaczeniu faktycznie: unijna a nie polska...

    witrak()

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1