  • Data: 2007-11-26 08:28:40
    Temat: Re: No to teraz juz wiecie:))
    Od: "Z" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "swen" <n...@n...com> wrote in message
    news:CXV1j.19424$7k5.9492@newsfe1-gui.ntli.net...

    > Bank jest kreatorem pieniadza.
    > Pieniadz powstaje w BANKU! Pieniadze nie wychodza z drukarni bo tak chce
    > np. prezes drukarni czy ktokolwiek inny.
    > Pieniadze drukaria drukuje na zapotrzebowanie banku na te papierki. Kiedy
    > idziesz do banku po kredyt i go dostaniesz np. 1000 zl to wlasnie na rynku
    > pojawilo sie nowe 1000zl! rozumiesz? Kiedy to oddasz z odsetkami (to
    > zarobek banku) te 1000zl znika bezpowrotnie z rynku. Teraz bank by pokryc
    > sobie strate spowodowana tym, ze ktos nie splacic kredytu ciebie obciazy
    > by na tobie zarobic. ehhh.
> [...]
    Zgadza sie - na ekonomii nawet ucza o "wspolczynniku kreacji pieniadza".
    Swoja droga male sprostowanie: pojawia sie 900zl bo jakies 100zl musi miec
    pokrycia w lokatach. (tak na oko, nie pamietam jak sie ma relacja stop
    rezerw obowiazkowych, etc).

    A co do calosci watku to sprawa jest taka, ze dopoki bank bedzie mial
    swobode w przerzucaniu kosztow nietrafionych kredytow na klientow to nie
    bedzie mial motywacji zeby uszczelnic procedury przyznawania tychze. Bo
    wiecej kredytow = wieksze premie dla pracownikow, a ze w efekcie "pan placi,
    pani placi" to nie ich problem..

    pozdr

    PS: Moze jakas akcja spoleczna rozdawania podrecznikow do makroekonomii
    ciemnocie? Najlepiej w formie komiksow...