eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiWypłata II transzy po nowym kursie - czy bank ma rację? Re: Odp: Wypłata II transzy po nowym kursie - czy bank ma rację?
    From: Sławomir Mateuszczyk <s...@g...ZAMIEN.lp>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Odp: Wypłata II transzy po nowym kursie - czy bank ma rację?
    Date: Tue, 17 Feb 2009 00:22:13 +0100

    emka wrote:
    > Mam umowę podpisaną na określoną kwotę franków, a nie na ilość franków, którą sobie
    w okresie kredytowania wymyśli bank.

    Niby tak, ale...

    (Przypuszczam:) Zabezpieczeniem kredytu jest zbudowany dom - o wartości
    wyrażonej w PLN i określonej w czasie podpisywania umowy kredytowej.
    I jest to wartość zapewne ok. 337 tys. zł. Jako I transzę dostałaś 204
    tys. zł i wg. banku nie mogą Tobie dać teraz więcej niż 133 tys. zł, bo
    inaczej kredyt przekroczyłby wartość zabezpieczenia. Wiem, że to jest
    bez sensu, bo i tak po wzroście kursu kredyt jest większy niż poprzednia
    wycena gotowego domu, ale te procedury bankowe nie są doskonałe. W
    zasadzie powinnaś się cieszyć, że chcą wypłacić aż 133 tys. zł, bo gdyby
    zaktualizowali dane o wartości kredytu w stosunku do zabezpieczenia to
    by się okazało, że te 92 tys. CHF to obecnie (po Twoim kursie 2,96) 273
    tys. zł i wypłacić mogą tylko 65 tys. zł, żeby kredyt nie przekroczył
    wartości zabezpieczenia. Stąd wniosek, że bank wcale nie jest Twoim
    przeciwnikiem, bo przymykają oko jak mogą. Jednak tego ograniczenia
    kwoty do 133 tys. zł raczej nie przeskoczą - bo tu im procedura może nie
    pozwalać. I jakakolwiek aktualizacja danych kredytu może pogorszyć Twoją
    sytuację :(

    Możesz oczywiście przedstawić nową wycenę nieruchomości na wyższą kwotę
    niż początkowo zakładano, ustanowić nowe zabezpieczenie itp., ale to
    może wymagać podpisania aneksu do umowy i ponownego wyliczenia zdolności
    kredytowej.

    Przyznam, że ja w Twojej sytuacji bym walczył o wypłatę tych 133 tys.
    zł, wiedząc, że do spłaty będzie o 15 tys. CHF mniej. Musisz tylko
    poprawić we wniosku o wypłatę II transzy to miejsce, z którego wynika,
    że do zakończenia budowy potrzebujesz 178 tys. zł. To może być np.
    kosztorys prac pozostałych do zrobienia czy coś w tym stylu. Gdzieś ta
    kwota się pojawiła i to ona jest problemem. Jeśli w tym samym miejscu
    wpiszesz 133 tys. zł to kasę dostaniesz.
    --
    Slaw