    From: "MAX" <max_kr(no-spam)@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Odpowiedzialność banku za transakcje podrobioną kartą
    Date: Thu, 14 Feb 2002 15:52:03 +0100
    Sender: m...@p...onet.pl@as.zetosa.com.pl

    "Krzysztof Pachucki" <k...@f...edu.pl> wrote in message
    news:3C6BD760.78C66DB4@fuw.edu.pl...
    > W zwiazku z tym listem miałbym pytanie, jaka jest odpowiedzialność banku
    > za transakcje dokonana przez osoby trzecie na podstawie numeru karty
    > i daty waznosci. A dokladniej co o tym mowi obecne prawo bankowe.
    > Pytam sie dlatego ze w przeszlosci zostalem obciazony na kilka tysiecy
    > USD przez jakis sklep internetowy w Stanach i bank mimo moich reklamacji
    > obciazyl mnie. Co prawda po miesiacu warunkowo zwrócil ale przez jeden
    > miesiac z debetem 8000 mialem dosyc ograniczony dostep do gotówki.

    Klient za taką transakcję nie odpowiada o ogóle - tzn. za transakcję, która
    została dokonana bez fizycznego użycia karty, czyli przez podanie jej numeru
    i daty ważności oraz pozostałych informacji.

    Jedną rzeczą, którą musi zrobić, to złożyć oświadczenie bankowi, że to nie
    on dokonał danej transakcji (musi ją skonkretyzować, czyli podać te dane,
    które widnieją na zestawieniu transakcji) oraz to uzasadnić (a nie
    udowodnić). Udowodnić musi natomiast bank, że to klient dokonał transakcji -
    np. towar został doręczony na jego adres.

    Niestety nie przepisu w prawie bankowym, który by to wyraźnie stwierdzał.
    Wynika to natomiast z ogólnych zasad stosowanych do rozliczeń pieniężnych -
    wpłacając pieniądze do banku powoduje się przeniesienie własności znaków
    pieniężnych na jego rzecz a tym samym Klient staje się wierzycielem banku co
    do danej sumy. Natomiast bank może świadczyć tylko do rąk osoby
    uprawnionej - czyli tej, którą określił klient płacąc jej np. kartą. Jeżeli
    natomiast bank wypłacić osobie nieuprawnionej (osobie podszywającej się pod
    Klienta) wówczas KLient ma wobec banku dalej wierzytelność tej samej
    wysokości zgodnie z 452 KC a szkoda powstaje w majątku banku.

    Dochodzi do tego jeszcze art. 14 ustawy o ochronie niektórych praw
    konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt
    niebezpieczny "Konsument może żądać unieważnienia, na koszt przedsiębiorcy,
    zapłaty dokonanej kartą płatniczą w razie niewłaściwego wykorzystania tej
    karty w wykonaniu umowy zawartej na odległość. Nie uchyla to obowiązku
    naprawienia konsumentowi poniesionej przez niego szkody" - żądanie to
    kieruje się do banku.

    Dokładnie opisuje to dr J. Pisuliński w Prawie Bankowym z października 2000
    r - "Wpływ wadliwości stosunku waluty na rozliczenia między wystawcą a
    posiadaczem karty płatniczej."

    Pozdrawiam
    MAX