  • Data: 2003-10-12 14:06:09
    Temat: Re: POMOCY weksel na 100000
    Od: "Szemek" <s...@p...NIET.SPAMU.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:7815.00000e8e.3f893c08@newsgate.onet.pl...

    > Weksel własny przedawnia się wobec wystawcy w ciągu trzech lat od daty
    > płatności. Przedawnienia nigdy nie liczy się od dnia wystawienia wekska.
    >
    > W przypadku weksla płatnego 'za okazaniem' przyjmuje się, w braku
    odmiennych
    > ustaleń, że data płatności może przypadać najpóźniej rok od daty
    wystawienia i
    > dlatego termin przedawnienia trwa trzy lata od końca tego rocznego okresu.

    Przepraszam - a co ja niby napisałem? Mam wrażenie, że to samo, tylko
    dokładniej ...
    (bo wg Ciebie w razie przedstawienia do zapłaty weksla a vista nazajutrz po
    jego wystawieniu przedawnienie nastąpi po 4 latach od daty wystawienia.
    Tymczasem nastąpi to w trzy lata po terminie płatności)

    > Jeśli weksel w ogóle nie posiadał daty płatności, to nie przedawni się
    > praktycznie nigdy, chyba że z umowy wekslowej wyraźnie wynika, że jest to
    > weksel płatny 'za okzaniem':

    Bzdura. Art. 102 prawa wekslowego (zdanie drugie)
    BTW: termin a data płatności - to nie to samo.

> [...]
    mierze
    > nie zawarł, wręczenie bowiem weksla, w szczególności gdy chodzi o weksle
    > zabezpieczające zaciągnięcie pożyczki, z nie oznaczoną datą płatności
    weksla,
    > stwarza domniemanie faktyczne, które zobowiązany z weksla może obalać
    wszelkimi
    > sposobami, że upoważnił wierzyciela dy wypełnienia weksla datą, którą
    > wierzyciel uzna za odpowiednią."

    > Ja tu żadnej przydatności nie widzę. Weksel kaucyjny powinien mieć datę
    > wystawienia, natomiast powinien byc 'in blanco' w dacie płatności. Taki

    Termin płatności weksla może być wskazany w jeden z 4 przewidzianych w
    prawie wekslowym sposobów:
    - weksel płatny za okazaniem
    - w dacie
    - w pewien czas po dacie (chodzi o datę wystawienia)
    - za okazaniem
    Data pojawia się tylko w wekslu z pozycji drugiej. A nawet tutaj termin
    płatności weksla wskazujący na datę i data płatności nie zawsze się
    pokrywają (hint: dzień wolny od pracy)
    Ponadto: weksel kaucyjny zwykle ma postać weksla in blanco. Nigdzie nie jest
    napisane, że musi zawierać datę wystawienia. Zdaniem niektórych - wystarczy
    sam podpis. M. zd. - podpis + słowo "weksel".
    Konkluzja: DATY płatności się na wekslu nigdy nie wpisuje. Wpisuje się
    natomiast TERMIN płatności. W jego braku - weksel uważa się za płatny za
    okazaniem (tzw. a vista).
    W uzasadnieniu tego orzeczenia SN używa pewnych skrótów myślowych. Nie
    należy jednak na ich podstawie wyciągać konsekwencji dla stosunków
    wekslowych. Wynikają one z tekstu ustawy, nie ze sformułowań orzeczenia.

> [...]
    > PRZYKŁAD:
    >
    > Prezez firmy sp. z o.o. wystawia weksel w 2000r. Nie wpisuje daty
    wystawienia.
    > Tak się składa, że weksel zostaje wykorzystany w 2003r. i zostaje wpisana
    ta
    > data wystawienia. Jednak w tym czasie dawny prezes nie jest już prezesem,
    > dlatego wystawiony przez niego weksel z wpisaną datą w 2003r. nie jest
    > zobowiązaniem firmy sp. z o.o. (bo w tym roku 'prezes' nie miał już
    możliwości
    > reprezontowania spółki) tylko zobowiązaniem 'prezesa' PRYWATNIE.

    Od zmian w składzie zarządu mamy rok czasu aby z weksla zrobić użytek lub
    postarać się o inną formę zabezpieczenia. Żadna forma zabezpieczenia, nawet
    weksel, nie jest doskonała ani wieczna...

    > Jest to dowód, że nieprawidłowym jest wystawianie weksli kaucyjnych bez
    daty
    > wystawienia.

    :) czyżby powszechna praktyka była nieprawidłowa?

    > W umowie wekslowej powinno być napisane, że na wekslu została skreślona
    '19'
    > i wpisano poprawną datę.

    Zgoda. Ale tu omawiano sytuację, w której deklaracja wekslowa takiego zapisu
    nie zawierała. Czy wobec tego jest nieważna? Nie sądzę.

    > Liwiusz
    > www.liwiusz.republika.pl

    Wydaje mi się, że nie przeczytałeś mojego posta uważnie.
    Ponieważ robi się NTG - z mojej strony EOT.

    Pozdrawiam,
    Szemek