    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Podatek
    Date: Wed, 10 Jan 2024 12:10:29 +0100

    > Jego oraz wszystkich kolejnych, którzy tego nie zlikwidowali, ze
    > szczególnym uwzględnieniem tych, którzy utrzymywali ten podatek wtedy,
    > gdy odsetki były (np. znacznie) mniejsze od inflacji (czyli gdy nie
    > mogło być mowy w ogóle o jakimkolwiek zysku, a tylko o stracie).

    Mi się wydaje (podkreślam: wydaje), że w czasach gdy ten podatek był
    wprowadzany raczej nie mogło dojść do sytuacji, że odsetki mniejsze od
    inflacji.
    To, że teraz dochodzi do takich sytuacji wydaje mi się (znów tylko
    wydaje) że wynika z wprowadzonego jakoś na początku rządów PIS podatku
    bankowego. Skutkiem jest to, że banki muszą sobie odbijać wszędzie,
    gdzie się da.
    Czyli przypuszczam, że gdyby nie ten podatek to odsetki od lokat byłyby
    ponad inflację.

    Jakoś rok temu usłyszałem w radiu zdanie, które nieco zmieniło moje
    podejście do podatku Belki.
    Była to informacja, że z zysków kapitałowych żyją głównie ludzie bogaci
    więc jest to podatek, który dorzucają do wspólnego wora przede wszystkim
    oni. Coś niby oczywiste, ale wcześniej jakoś nie pomyślałem w ten sposób.

    Od tego czasu trochę mniej mnie boli, jak zdarzy mi się jakieś pieniądze
    mieć chwilowo na jakimś oprocentowanym koncie. Nie piszę o lokatach, bo
    takie to mi się chyba ostatnio z 10 lat temu zdarzyły.

    Co do podatków to mi się wydaje, że komplikacja związana z PIT jest
    ogromna i koszty aparatu przeznaczonego do jego kontroli też są ogromne.
    A przychód do budżetu z PIT jest zdecydowanie mniejszy niż z VAT.
    Dlatego według mnie najlepszym uproszczeniem podatków byłoby
    zlikwidowanie PIT całkowicie (kosztem podniesienia VAT np o 5%).
    Skarbówki można by pewnie odchudzić o 70% pracowników (lub więcej) i w
    konsekwencji przestać sprowadzać pracowników z dalekich krajów - same zyski.
    Oczywiście VAT też powinien być możliwie prosty - góra dwie stawki i
    jasny podział co pod którą podlega (a najlepiej jedna stawka). To też by
    redukowało liczbę ludzi zajmujących się kontrolą podatków.

    Ale to tylko moje zdanie.
    P.G.