  • Data: 2024-01-11 20:14:35
    Temat: Re: Podatek
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Była to informacja, że z zysków kapitałowych żyją głównie ludzie
    > bogaci więc jest to podatek, który dorzucają do wspólnego wora przede
    > wszystkim oni. Coś niby oczywiste, ale wcześniej jakoś nie pomyślałem
    > w ten sposób.

    Z zysków kapitałowych być może tak ("żyją z"), natomiast najbardziej
    podatek Belki dotyka nisko-średniaków - bo nie mają tyle kasy, by
    opłaciło im się podatki "optymalizować". Po prostu zakładają lokaty
    w banku i starają się w ten sposób ochronić osobiście zarobione przez
    siebie pieniądze (albo np. pochodzące z emerytury) przed inflacją.

    > Co do podatków to mi się wydaje, że komplikacja związana z PIT jest
    > ogromna i koszty aparatu przeznaczonego do jego kontroli też są
    > ogromne.
    > A przychód do budżetu z PIT jest zdecydowanie mniejszy niż z VAT.

    Ale komplikacje związane z VAT też są ogromne - zarówno po stronie
    aparatu skarbowego, jak i w społeczeństwie.

    > Dlatego według mnie najlepszym uproszczeniem podatków byłoby
    > zlikwidowanie PIT całkowicie (kosztem podniesienia VAT np o 5%).

    Tzn. o 5% czy o 5 pp?

    BTW obawiam się, że w podatkach nie ma czegoś takiego jak "najlepsze
    uproszczenie". Podatki, co do idei, "powinny" (z punktu widzenia
    państwa) być tak skonstruowane, by każdy płacił je łącznie w maksymalnej
    wysokości, którą może jeszcze w danej sytuacji udźwignąć - ale nie
    więcej.

    > Skarbówki można by pewnie odchudzić o 70% pracowników (lub więcej) i w
    > konsekwencji przestać sprowadzać pracowników z dalekich krajów - same
    > zyski.

    IMHO dość śmiałe teorie.

    > Oczywiście VAT też powinien być możliwie prosty - góra dwie stawki i
    > jasny podział co pod którą podlega (a najlepiej jedna stawka). To też
    > by redukowało liczbę ludzi zajmujących się kontrolą podatków.

    Ten wniosek jest prawdziwy, ale tak ustawiony VAT spowodowałby
    zmniejszenie dochodów państwa.
    --
    Krzysztof Hałasa