    From: "MK" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Podwyżki w bankach, PKO BP rozwiązało worek ...
    Date: Wed, 25 Mar 2009 00:54:24 +0100
    Sender: a...@i...eranet.pl

    "bradley.st" <b...@g...pl> wrote in message
    news:66e26402-054b-45f3-8f31-38ec06986e39@e35g2000yq
    c.googlegroups.com...

    > Norwegian Cruise Line? North Carolina Libraries? :) Wez Pan
    > wspolczynik na dzikiego!

    Kolega z finansami zwiazany to powinien wiedziec :) Dla mnie NCL = Net
    Credit Losses.

    > OK, niech bedzie do tego 6% za depozyty. Zostaje 14 p.p. roznicy! I
    > jeszcze trzeba kosic te oplaty za "gotowosc"?

    Ale te 20% to jest w Pekao S.A., ja w mBanku mam ok 13,5%, nie jestem pewien
    bo nie korzystam...

    > Ale ja nie mam karty oprocentowanej na 23%. Nawet na 10% nie mam! A to
    > ze jeszcze nie zmienilem z 4.25% na taka z 3.25% wynika tylko z faktu
    > ze sie nigdy nie zadluzam, wiec mi wzystko jedno.

    Ja mam karte oprocentowana na 9,9%, inna 12,5%, ok 22% to chyba tylko Citi i
    Mille.

    > No i banki roznicuja oprocentowanie w zaleznosci od historii
    > kredytowej - ta sama karta moze byc z oprocentowaniem 18% albo 13%
    > albo 9%.

    Tak robia w US. Gdyby w PL tak zrobily to zaraz by sie pokazalo z 1000
    postow z jekami jakie to zlodziejskie banki i jak dyskryminuja ludzi ;). W
    PL zroznicowanie jest stosowane w przypadku firm, dla klientow detalicznych
    zwykle jest takie samo oprocentowanie. Jesli sie roznicow to raczej ze
    wzgledu na wykonywany zawod, firme w ktorej dana osoba pracuje itp.
    Oczywiscie zawsze sie to nazywa "promocja dla...".

    > No, jesli dobrze rozumiem, to 1% albo i 1.5% sie placi "z gory" za
    > mozliwosc posiadania takiej linii kredytowej. To chyba szybki zysk dla
    > banku?

    Ale przeciez przez caly rok bank musi trzymac w rezerwie dla mnie te
    pieniadze. Moglby przeciez je pozyczyc na 10% na zakup samochodu. 1,5% to
    nie jest taka znowu tragedia... zwlaszcza dla osoby ktora kupuje na
    licytacji komorniczej cos za 30 tys zeby nastepnego dnia sprzedac za 45 ;).

    > Zapewne odbili sobie w dwojnasob na pani Krysi z sasiedztwa...

    Gdyby ten bank mial tylko takich klientow jak ja to by zbankrutowal, a
    przeciez nie o to chodzi. Chodzi o zarobienia na posrednictwie miedzy
    osobami ktore have money i need money ;).

    > Z ciekawosci - dlaczego to sie nie zmienia? Tzn, dlaczego panstwo ma w
    > dupie taka edukacje?

    Przeciez czym ciemniejszy narod tym latwiej sie nim steruje ;). Tak naprawde
    nie mam zielonego pojecia czemu maja to w nosie... moze dlatego, ze rzadzacy
    sami nie korzystaja z uslug finansowych i nie potrafia zrozumiec jak to
    wszystko dziala. Jak widac nawet taki minister gospodarki, ktory ponoc
    umoczyl na opcjach... dlatego sugerowal ich uniewaznienie.

    > Zauwazylem kiedy szukalem polskiej karty kredytowej, ze w kazdym banku
    > panuje kompletna dowolnosc jesli chodzi o prezentacje danych. Ja
    > jestem przyzwyczajony do znormalizowanej tabelki, ktora kazdy bank
    > oferujacy karte musi mi wreczyc. Wyglada to tak:
    >
    > http://tinyurl.com/dlpq5s
    >
    > Komu by wprowadzenie tego w Polsce szkodzilo? Za szybko ludzie by sie
    > orientowali, ze sie ich chce wydoic?

    W PL wymagane przez prawo (w przypadku karty kredytowej lub overdraftu) masz
    cos takiego
    "Rzeczywista roczna stopa procentowa - 21,82%
    Powyzsze wyliczenia zostaly dokonane przy zalozeniu jednorazowego
    wykorzystania kwoty przyznanego Limitu Kredytowego w wysoko-
    sci 8 000 zl, w formie Transakcji bezgotówkowej, splacanej w 12 równych
    ratach miesiecznych, przy uwzglednieniu oplat zwiazanych z
    wydaniem Karty Kredytowej. Wyniki moga byc inne w szczególnosci w przypadku
    innej wysokosci Zadluzenia, stopy procentowej, terminu
    splaty oraz rodzaju Transakcji."

    MK