  • Data: 2010-01-03 11:44:33
    Temat: Re: Polska A.D. 2009.
    Od: "Anatol" <c...@u...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "totus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:hhpsgb$g2v$1@inews.gazeta.pl...

    > No tak. Masz racją. To ja pomieszałem dwa bałagany ze sobą. Nie ma
    > znaczenia. Dalej uważam, że składka zdrowotna powinna być dobrowolna. NFZ
    > powinien mieć konkurencje i nie być państwowy. Tworzenie iluzji, że
    > wszystko
    > jest za darmo, wszystko się należy i na wszystko państwo stać to
    > niebezpieczna zabawa.

    Jednak dzieci i przecietni emeryci/renciści majątą usługę praktycznie za
    darmo. Wprowadzenie wolnego rynku oznaczałoby odcięcie od opieki medycznej
    emerytów/rencistów oraz dzieci które nie opłacą pełnej składki
    proporcjonalnej do ryzyka choroby - to w praktyce będzie dotyczyć 80%
    emerytów i rencistów oraz rodzin wielodzietnych. W bogatych USA to dotyczy
    1/5 populacji :
    http://www.rynekzdrowia.pl/Ubezpieczenia-zdrowotne/8
    67-mln-Amerykanow-bez-ubezpieczenia-zdrowotnego,5164
    ,4.html

    i to tylko dlatego że po 65 roku życia panstwo finansansuje obywatelom
    bezpłatne ubezpieczenie. U nas byłby to znacznie wyższy procent.

    > Będę żył ze zgromadzonych zasobów. Nie liczę na państwo i niczego się od
    > niego nie spodziewam. Sam jestem odpowiedzialny za swój los. Oglądam się
    > tylko dookoła by mnie nie doili. Nie za bardzo mnie interesuje sofistyka w
    > rodzaju "gdyby wszyscy ..."

    Jak to tego nie nazwiesz to zawsze będzie jakiś udział w konsumpcji PKB - im
    większy udział w tej konsumpcji starych tym mniejszy młodych i odwrotnie.
    "Zasoby" to nic innego jak renta kapitałowa wypracowywana przez młode
    pokolenie - mogą to być odsetki od kredytów, czynsz za wynajem, czy
    zmaksymalizowana kosztem płacy dywidenda.

    > Kiedyś został wywołany. Bo przecież wcześniej ludzie mieli dzieci bo to
    > była
    > gwarancja spokojnej starości.

    Wcześniej nie było praktycznie starości, bo ludzie na ogół umierali w wieku
    produkcyjnym i nie obciążali dzieci. Rodziny wielopokoleniowe to efekt 20
    wieku czyli poprawiających się warunków życia wydłużających jego długość.

    > Nie ma nic takiego jak wiek poprodukcyjny. To nowomowa
    > biurokratów. Najczęściej ludzie nie są zdolni do działania na jakieś 1-2
    > lata przed śmiercią ze starości.

    OK, to zamieniam to sformułowanie na wiek prokreacyjny.

    W Polsce średni wiek przechodzenia na państwową emeryturę to 50 kilka lat.
    Jeżeli wprowadzisz wolny rynek to także nie zabronisz nikomu życia z
    prywatnej renty kapitałowej w tym wieku, nawet przy kontynuowaniu pracy
    zarobkowej. Ta renta kapitałowa stanowi jakąś część PKB - obecnie 12% -
    której nie skonsumuje pokolenie w wieku prokreacyjnym. Jeżeli chcesz
    poprawić sytuację ludzi w wieku prokreacyjnym to musisz obniżyć konsumpcję
    dla wieku poprokrecyjnego znacznie poniżej obecnych 12% PKB (+ jakiś% PKB na
    świadczenia zdrowotne).

    Poprawienie sytuacji pokolenia w wieku prokreacyjnym natomaist nie decyduje
    automatycznie o przyroście naturalnym - w przeciwnym wypadku największy
    przyrost w Europie powinien być w Szwecji czy Niemczech a nie w Albanii i
    Turcji.

    Anatol