  • Data: 2008-11-09 10:29:12
    Temat: Re: Przejście na Euro .
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2008-11-09, ra9om1ak <r...@g...pl.WYTNIJ.TO> wrote:

    [...]

    > Hm, ja nie jestem ani finansowcem, bankierem czy nikim takim. Swoje
    > spostrzezenie opieram na rozmowach z ludzmi z innych krajow. Tutaj przyklad
    > Holendrow gdzie mieszkalem pare miesiecy - do tej pory placza za guldenem.
    > Zylo im sie zdecydowanie lepiej. Ceny wzrosly, zarobki niekoniecznie. Z 5
    > guldenow zrobilo sie 3,5 euro, a przelicznik mieli chyba 1:2.

    Pytanie - czy ceny by nie zostały podniesione, nawet jakby nie przeszli
    na euro?

    > Do tej pory sie zastanawiam, bo po prostu nie wiem. Skoro takie bogate kraje
    > mialy przelicznik 1:2 (Niemcy 1:1 ?) i jest im gorzej, to co bedzie u nas
    > przy minimalnej pensji 950 zl netto od 2008 roku i podwyzkach cen ? Jedzenie
    > bedzie luksusem ?

    A co było przy denominacji? Zamiast papierkiem 10000 zł płaciłes monetą
    1 zł. Jakiś towar od tego podrożał? Podwyżki cen z tego powodu były?
    Z euro będzie podobnie, co najwyżej _sklepowcy_ mogą _próbować_
    wykorzystać przelicznik, który nie jest tak prosty jak "podzielić
    przez 10000" do tego żeby robić ludzi w jajo i podnieść swój zysk.
    Ale jeżeli wprowadzi się mechanizm o którym już tu była mowa (2 ceny na
    etykiecie), to takie coś łatwo nie przejdzie.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl