    From: root <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Rentowność OFE
    Date: Thu, 10 Mar 2011 12:06:36 +0100

    Dnia Thu, 10 Mar 2011 10:47:45 +0000 (UTC), Archangell napisał(a):

    > No właśnie wychodzi na to, że to Ty nie rozumiesz co to znaczy rentowność.
    > Mylisz wzrost wartości jednostki uczestnictwa z rentownością. To by była
    > rentowność wg Twojego sposobu liczenia tylko w JEDNYM OKREŚLONYM PRZYPADKU
    > GDY WPŁACAMY KAPITAŁ NA POCZATKU OKRESU, INNE PODMIOTY SWOIMI ZAKUPAMI
    > PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH POWODUJA WZROST WARTOSCI JEDNOSTEK UCZESTNICTWA A MY
    > NA KONIEC OKRESU REALIZUJEMY ZYSK.
    >
    > Dla mnie koniec dyskucji. Jeśli tego nie przyjmiesz do wiadomości to
    > nie mamy o czym dyskutować.
    >
    > Arch
    Ależ całkowicie się z Tobą zgadzam. Ja moją rentowność obliczałem dokładnie
    tak jak napisałeś. Wpłaty na początku okresu a na końcu całkowita
    likwidacja pozycji. Jak miałem policzyć? Z wyciągu dokładnie każda skłądka?
    A potem wewnętrzną stopę zwrotu. No mogłem ale mi sie nie chciało. Zresztą
    i tak by tego nikt niz zrozumiał.
    Uproszczenie polega tylko na założeniu, że wpłacamy raz w roku, co jest
    nieprawdą.
    A teraz jeśli chodzi kurs jednostki uczestnictwa.
    Otóż jeśli w roku 0 cena j.u wynosi 10zł a w roku 10 - cena wynosi 30zł to
    jaka jest roczna stopa zwrotu (którą w skrócie nazywam rentownością). Dla
    mnie (przyjmując kapitalizację roczną) wynosi ona 3 do potęgi 0.1
    (ok 11,6%).
    Można to udowodnić wpłacając 10 zł oprocentowane na 11,6% i trzymając
    lokatę przez 10 lat. Zgadzasz się z tym? Oczywiście nie, bo wyjedziesz mi
    tu zaraz ze przecież nie wpłacasz tylko raz, ale każdego roku. Ale zamiast
    wpłacać co roku 10 zł. wyobraź sobie 10 inwestorów wpłacających tylko RAZ.
    Pierwszy w roku 0, drugi w roku 1 itd. Dla każdego z nich oprocentowanie
    roczne wyniesie 11,6%. Ale pierwszy dostanie więcej od drugiego a ten od
    trzeciego itd. Jak zatem można porównywać "rentowność" każdej inwestycji.
    Pierwszy miał wyższą od drugiego? No chyba nie. Rentowność wszystkich
    inwestycji wynosiła 11,6%.