eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiRozliczenie biletów Wizzair a VE InteligoRe: Rozliczenie biletów Wizzair a VE Inteligo
  • Data: 2006-03-18 20:15:34
    Temat: Re: Rozliczenie biletów Wizzair a VE Inteligo
    Od: Grzegorz Kamionka <k...@T...data.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Szymon pisze:

    >> Chwila. Podpisałeś z Inteligo umowę i bank w tej sytuacji postępuje
    >> *zgodnie* z zapisami w niej zawartymi.
    >
    > nie ma w mojej umowie nic na temat tego.

    Ale czego nie ma konkretnie? ;-)

    >> Jeśli dobrze pamiętam transakcja w Wizzair jest transakcją _zagraniczna_ -
    >> pomimo obciążenia w PLN następuje przewalutowanie przez walutę rozliczeniową
    >> karty którą w przypadku VE Inteligo jest USD. Podstawą takiego postępowania
    >> jest zapis w umowie, iż wszelkie _transakcje zagraniczne_ przeliczane są z
    >> waluty transakcji na walutę rozliczeniową karty (USD) po czym na PLN - w tym
    >> przypadku: PLN->USD->PLN
    >
    > Zaraz zaraz. Aż sobie przeszedłem całą procedurę zakupu biletów raz jeszcze.
    > NIGDZIE ani przez chwilę nie pojawia się tam informacja o transakcji
    > zagranicznej. Jest cena wyliczona w złotówkach. Złotówki są walutą
    > obowiązującą tylko w Polsce. Mogę domnemywać, że transakcja jest krajowa. KC
    > każe mnie ostrzec, że moje domniemanie jest nieprawdziwe - o ile wiąże się
    > to z ryzykiem płacenia przeze mnie dodatkowych kosztów.

    Jeśli już to wg mnie stroną która informuje o rodzaju/miejscu transakcji
    powinien być Wizzair - Twoje pretensje o nieprawidłowe procedury księgowania
    w Inteligo nie mają solidnych podstaw. Z drugiej strony - jaka jest podstawa
    prawna aby takiej informacji od Wizzair *wymagac*? Przecież Wizzair
    teoretycznie nie ma wpływu na wewnętrzny sposób rozliczania płatności danego
    banku.

    >>> co powinienem teraz zrobić? Moim zdaniem jak wchodzę do sklepu i widzę cenę
    >>> w PLN i placę kartą w PLN to zabranie mi innej kwoty z konta nie może
    >>> sie "przedawniać" po 90 dniach
    >> To inna sytuacja.
    >
    > Dlaczego? Nie chroni mnie polskie prawo konsumenckie w tej sytuacji?
    > Regulacje dotyczące ceny itp.

    Inna sytuacja - bo dotyczy przedawnienia reklamacji a nie rozliczenia o
    którym tu piszemy.

    >> Faktem jest, że cała sprawa z Wizzair jest nieco wkurzająca bo skoro Wizzair
    >> obciąża w PLN to kwota obciążenia powinna być równa kwocie rozliczenia -
    >> jednakże przez to, że jest to transakcja zagraniczna wygląda to tak a nie
    >> inaczej...
    >
    > Ale czemu ma to mnie obchodzić!?! W którym momencie sprzedawca lub bank lub
    > wydawca karty informuje mnie o tym? Na pewno nie ma ani słowa w umowie i
    > regulaminie o przewalutowaniach PLN-USD-PLN. Ktoś mi zacytuje?

    Eh. O konkretnych przewalutowaniach mowy nie ma - bo i po co. Ale jest o
    przewalutowaniach globalnie:

    /---
    Regulamin - Rozdział 5 - karty

    § 53
    1. Transakcje dokonywane przy użyciu Karty poza granicami kraju
    rozliczane są w złotych.
    2. Transakcje zagraniczne zrealizowane w dolarach amerykańskich (USD)
    przeliczane są przez Bank na złote po kursie sprzedaży dewiz dla USD
    obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia transakcji.
    3. Transakcje zagraniczne zrealizowane w innej walucie niż dolary
    amerykańskie (USD) przeliczane są na USD. Kwota w USD wynika z przeliczenia
    stosowanego przez organizację rozliczeniową, której znak akceptacji jest
    uwidoczniony na Karcie, a następnie przeliczane przez Bank na złote po
    kursie sprzedaży dewiz dla USD obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia
    transakcji.
    \---

    link: http://www.inteligo.pl/infosite/oferta_dla_ciebie_re
    gulamin.htm

    >> Jak już wspomniałem nie ma w tym przypadku niezgodności względem umowy więc
    >> reklamacja *raczej* nic nie zdziała.
    >
    > Wg dyskutantów z poprzednich wątków - reklamacje działały. Mnie wkurza
    > krótki czas możliwości ich wniesienia (w polskim prawie rozliczenia
    > gospodarcze przedawniają się później) oraz niepotrzebne komplikowanie
    > dochodzenia swoich praw przez zasłanianie się regulaminem strony trzeciej, z
    > którą nie podpisywałem umowy ja tylko bank.

    Moim zdaniem generalnie jest to delikatna sprawa bo:

    - z jednej strony mamy formalną poprawność (cała procedura zgodna z umową)
    Inteligo

    - z drugiej prawdopodobny brak podstaw do _wymogu_ podawania konkretnych
    informacji o miejscu transakcji przez Wizzair,

    a kwota obciążenia ulega zmianie w stosunku do kwoty blokady.

    Być może Inteligo uznaje reklamacje z powodu przewalutowania z PLN docelowo
    na PLN które samo w sobie jest dziwne, ale formalnie zgodne z regulaminem.

    --
    Z poważaniem
    Grzegorz Kamionka

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1