    From: "TS" <(freespam)tsmaster@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Date: Sun, 6 Oct 2002 22:36:13 +0200
    Sender: t...@p...onet.pl@testsa30.testsa.com

    > Zapytam jeszcze raz... uwazasz, ze inna jest matematyka jesli pozycza
    klient
    > banku, a inna gdy pozycza bank? ;)

    Nie, matematyka się nie zmienia. Różnica polega na czymś zupełnie innym, ale
    o tym później.

    > & lat przy kredytach i nie potrafisz tego wyliczyc? ;)

    Ja potrafię, a Ty?

    > Po raz ostatni. Nie ma ZADNEJ ROZNICY czyt o kredyt, czy depozyt. Wyniki
    > beda takie same.

    Różnica jest zasadnicza. Lokata (przeważnie) polega na tym, że wpłacasz
    określoną kwotę (KAPITAŁ) i bank co ileś tam (np. co miesiąc) nalicza
    odsetki, które dopisywane są do kapitału. KAPITAŁ ROŚNIE. Kredyt
    (przeważnie) polega na tym, że pożyczasz określoną kwotę (KAPITAŁ) i co ileś
    tam spłacasz ratę kapitałowo-odsetkową. KAPITAŁ MALEJE.
    Czy teraz powiesz, że w obu przypadkach stopa efektywna jest taka sama?

    Oczywiście są też lokaty, przy których odsetki są wypłacane, a nie
    dopisywane do kapitału i są kredyty, w których spłacasz tylko odsetki.

    Właśnie dlatego nie możemy się dogadać, że ja mówię o najpowszechniejszych
    produktach, o standardowym kredycie i standardowej lokacie. W takich
    przypadkach stopa efektywna zachowuje się tak jak pisałem. Ty natomiast
    mówisz o produktach, przy których kapitał zachowuje się tak samo,
    niezależnie od tego czy to kredyt, czy lokata.

    Fakt, że może niezbyt ściśle wyrażałem się we wcześniejszych wypowiedziach.
    Teraz uściślę. Otóż stopa efektywna zależy od sposobu zachowania się
    kapitału. Przy kredytach kapitał maleje, a przy lokatach rośnie (oczywiście
    przy standardowych produktach). Stąd stopa efektywna przy kredycie jest
    niższa od nominalnej, a przy lokatach wyższa.

    > Znam bardzo dobrze przynajmniej jedna osobe pracujaca w banku ktora
    > doskonale zdaje sobie sprawe z roznicy miedzy kosztem, a oprocentowaniem
    > efektywnym, braku roznicy miedzy tzw. oprocentowaniem rzeczywistym, a
    > oprocentowaniem efektywnym... wiec nie jest tak zle jak myslisz ;).

    A ja znam misia uszatka :-)
    Powiedz w jakim banku on pracuje, a ja pokażę Ci, że również ten bank
    wylicza stopę efektywną tak jak ja.

    > Hehe... zaproponuj swojemu pracodawcy zeby zamowil u mnie szkolenia
    > pracownikow. Za dobra cene bedziecie miec tyle komentarzy ile zechcecie
    ;).

    Odrobinę skromności zalecam.

    > Sam nie potrafisz wyliczyc???? Coz stracilem troche czasu i zrobilem cos w
    > Excelu. Dla wiekszej czytelnosci [mniej groszowek] przyjalem, ze
    > kredyt/depozyt wynosi 1200PLN.
    > Wyliki pod
    > http://faq4pbb.netforia.pl/download.php?id=10 [plik .xls]
    > Na podziekowanie nie oczekuje, ale moge podac numer konta na ktory mozna
    > przelac 'dowody wdziecznosci' ;).
    > Mam nadzieje, ze przyda sie to wiecej niz jednej osobie :).

    1. Na tym samym faq, zobacz pytanie nr 8. Masz tam wzór na stopę efektywną
    (lokaty). Jest on lekko inny niż wzór na stopę rzeczywistą z ustawy. No, ale
    założę się, że to Ci nie przeszkadza, i nadal będziesz uważać, że stopa
    efektywna=rzeczywista :-(.
    2. Przy lokacie założyłeś wypłacanie kapitału, a to raczej rzadkość. Strać
    jeszcze kilka minut i zrób sobie wyliczenie dla "zwykłej" lokaty, w której
    odsetki są dopisywane do kapitału.
    3. Wyliczona przez Ciebie stopa, to stopa rzeczywista, a nie efektywna.
    Odpowiedz sobie na pytanie, co oznacza stopa efektywna? Jak jeszcze
    znajdziesz odpowiedź na pytanie co oznacza stopa rzeczywista, to wreszcie i
    ja skorzystam na tej dyskusji.

    Tomek

    PS.
    Skoro każesz płacić sobie za "komentarze", to co Ty robisz na liście? Tutaj
    nie zarobisz :-(
    Nie lubię zarozumiałości, więc jeśli Twoje posty nadal będą w takim tonie,
    to ja kończę tą dyskusję. Nawet jeśli to ja się mylę, to nie uprawnia Cię do
    bezczelnych odpowiedzi.