  • Data: 2021-09-28 10:16:43
    Temat: Re: Stopy procentowe a kursy walut
    Od: Szymon <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ograniczone, w sensie matematycznym, owszem. Ale tak normalnie to bank
    > musi potem te franki (lub ich równowartość po nowym kursie, co na jedno
    > wychodzi) oddać (to są także jego pasywa, bo raczej nie jest to kapitał
    > własny).

    O ile te franki w ogóle istnieją. Jeśli zajmiesz pozycję na rynku CFD
    np. na pszenicę to nie znaczy, iż musisz oddać/zarobiłeś ileś tam ton
    pszenicy. To tylko "mnożnik". Dlatego banki pierwotnie w ogóle nie
    przyjmowały franków.

    Gdybym Ci pożyczył 10.000$, gdy ropa była po 1$ i żądał 100 rat w
    wysokości 100 baryłek ropy (w dniu udzielenia kredytu 100$) to także nie
    interesowałaby mnie fizyczna ropa naftowa. A klient właśnie tak
    "widział" te CHF, jak Ty czy ja zobaczylibyśmy tę ropę ;-)

    > Jasne, ale wtedy wyrażenie ryzyka (należności) w złotówkach jest po
    > prostu niepraktyczne. Bo to nie frank wzrośnie do miliarda, ale raczej
    > złotówka spadnie do nanofranka.

    Bardzo praktyczne, bo w PL posługujemy się PLN.

    > Innymi słowy, ryzyko polega głównie na tym, że realne zarobki klienta
    > (społeczeństwa) mogą znacznie spaść, i wszystkie oszczędności szlag
    > trafi (co się dzieje także teraz, aczkolwiek nie aż tak jak w PRLu).

    I stąd kryzys. Vide mój przykład z ropą. W marcu 2020, gdy była po 1$
    zaciągnąłeś kredyt u mnie i teraz masz płacić 762,20$ miesięcznie, bo
    ropa poszła z 1$ na 76,22. Nie stać Cię. Przestajesz płacić cokolwiek...
    A ja mam swoje koszty... Zatem i ja nie mam z czego płacić... itd... Ot
    - kryzys i fala bankructw.