    From: krzysztofsf <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Totalna inwigilacja
    Date: Thu, 11 Jun 2009 20:44:46 +0200
    Sender: k...@2...155.189.10

    bradley.st pisze:

    > Zapewniam, ze w Monako jest w 100%. I jakos nie nakrecalo mi to
    > paranoi.
    >
    > Poza tym. przy mozliwosciach satelitow, to ze nie widzisz kamery, nie
    > znaczy ze kamera nie widzi ciebie. A gdybym chcial sie zastanawiac,
    > czy ktos mi wlasnie nie oglada w danym momencie czubka glowy, nie
    > mialbym czasu na normalne zycie.

    > Ok, ale jakim kosztem to osiagasz? Placisz za bilety lotnicze gotowka
    > w kasie na lotnisku zeby bank sie nie dowiedzial gdzie leciales? Linie
    > lotnicze juz wiedza.
    > Zatrzymujesz sie w hotelach pod fikcyjnym nazwiskiem? Rachunki w
> [...]

    Problem takiej totalnej inwigilacji, totalnego podsluchu rzmow itp
    sprowadza sie do mocy przerobowej analizy zgromadzonych danych - i stad
    ograniczanie ich ilosci i osob objetych obserwacja i analiza.

    Obecnie zaczynaja byc dostepne mozliwosci poszerzenia i zakresu
    zbieranych danych i populacji objetych obserwacja.

    O mozliwosciach wynikajacych z analizy danych czy to transakcji kartami,
    czy wykonywanych polaczen telefonicznych, wiadomo bylo od dawna, ale
    mozliwosci techniczne pozwalaly wylacznie na pozyskiwanie i analize
    danych tylko tych osob, ktore z jakis przyczyn weszly w obszar
    zainteresowania sluzb roznego typu.
    Teraz sa mozliwosci techniczne pozyskiwania i analizy duzej ilosci
    danych w sposob brzydatny komercyjnie.

    Bolesne jest to, ze ochrona danych osobowych sprowadzila sie do tego, ze
    Kowalski nic sie nie dowie o Nowaku, natomiast Prezes Kowalski, moze za
    jakis czas uzyskac pelen obraz zycia Nowaka, bo podlegly bank analizuje
    jego zdolnosc kredytowa.

    Kwestia czasu, az dane wejda w zasieg agencji reklamowych, firm
    raportujacych pracodawcom na temat obecnych pracownikow i kandydatow na
    tychze itd.

    W rozego rodzaju socjologicznych wizjach sf sa wykorzystane modele
    spoleczenstw w ktorych funkcjonuje tak rozwinieta inwigilacja i
    wykorzystanie komercyjne danych, dlatego odnoszac sie do nich, widze
    zalazki poszczegolnych mechanizmow, ktore maja szanse rozwinac sie z
    nich w przyszlosci.