    From: "Szymon" <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: WLAN i bezpieczeństwo
    Date: Tue, 23 Dec 2008 19:32:23 +0100

    > Sorki że się włączam. @Szymon, już było: jeżeli właściciel sieci mówi: to
    > jest dla wszystkich - to każdy może sobie tego używać bez sankcji.

    To wiem. Ale powiedz kolego jak zamierzasz to stwierdzić po nazwie sieci? Ja
    się nie czepiam i szybciej sprzedam laptopa niż zamierzam łamać nim prawo,
    jednak szukam rozwiązania sensownego.

    > Porównanie: kran z wodą mineralną i napisem: ujęcie publiczne (jak np. w
    > uzdrowiskach czy ujęciach wody oligoceńskiej w Wawie). Jeżeli takiego
    > napisu nie ma (np. w moim domu) - to jest to własność prywatna i
    > korzystanie bez wyraźnej lub domniemanej zgody pociąga sankcje prawne.
    > Przy czym w przypadku WLAN nie można się powoływać na "zgodę domniemaną" -
    > bo po prostu tego nie ma w ustawie.

    OK. Ponawiam pytanie: widzę w Windowsie listę dostępnych sieci. Jak się
    zorientować, która jest legalna?

    > Mieszasz dwie rzeczy: (1) fakt zaistnienia przestępstwa - on zachodzi,
    > vide ustawa; (2) ewentualne straty właściciela sieci - tego ustawa nie
    > precyzuje.
    >
    > Z (1) pójdziesz siedzieć na dwa lata - ustawa.
    > Dodatkowo,
    > z (2) właściciel sieci może żądać odszkodowania - Kodeks cywilny.
    > Obojętne na ile wyceni swoje straty, nie ma to zastosowania do (1), tylko
    > do > (2).

    Wydaje mi się, że możesz nie mieć racji, bo jest też coś takiego jak niska
    szkodliwość czynu i odstąpienie od ścigania. Głównym argumentem byłyby
    właśnie groszowe straty właściciela sieci.
    Nie, nie chcę przez to powiedzieć, że zamierzam korzystać z tej furtki.
    Wyczytałem, ze kradzież w sklepie do 250zł też przestępstwem nie jest i
    jakoś nie kradnę. Rozważam jedynie kwestię, w której połączyłem się - nie
    będąc świadomym jaka to sieć - ściągnąłem pocztę, a tu CBŚ mnie ściga.
    Ta nowelizacja ma zresztą więcej absurdów - można poczytac w necie o tym.
    Trudno nie odnieść wrażenia, że wylano dziecko z kąpielą.

    > Czyli odniosłeś korzyść z przedmiotu pochodzącego z przestępstwa? Na pewno
    > chcesz jeszcze o tym wspomnieć na swoim procesie?

    A gdzie tu przestępstwo? Zawarłem ugodę (vide ugody dot. prawa autorskiego),
    wifi mam prawo mieć, a obcy nie mają prawa się logować.

    > Czy jeżeli gościu by zostawił otwarty samochód w miejscu objętym zakazem >
    > parkowania, znaczy że możesz go sobie wziąć?

    Odniósłby wówczas realną stratę. Więc pewnie nie. Ale gdyby karetka nie
    mogła dojechac to czy można ów samochód przesunąć parę metrów dalej?