  • Data: 2022-03-31 18:25:58
    Temat: Re: Wkrótce koniec świata?
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 31 mar 2022 o 16:25, J.F pisze:

    > czyzby mial szeroki zakres stabilnej pracy?

    Jądrowe reaktory co do zasady są niestabilne z uwagi na zmiany
    temperatury i powstające produkty jądrowych przemian, które:

    - różnie wpływają na jądrowe przemiany
    - zatrucia, choćby kryptonowe
    - powstawanie plutonu 239
    (elektrownie pokojowego ;) zastosowania zezwalają
    na wymianę paliwa podczas pracy reaktora -- celem
    uratowania plutonu 239, który chętnie przemieni
    się w coś innego, jeśli pozostanie w reaktorze,
    przez co nie będzie mógł być użyty w pokojowych
    operacjach militarnych)
    - nie są stabilne (nadal ulegają jądrowym przemianom,
    o czym wyżej wspomniałem przy okazji plutonu; sam
    pluton także nie powstaje bezpośrednio z uranu)
    - mają różny czas życia (różne prawdopodobieństwo
    przemiany czy rozpadu) przez co różne są szybkości
    dopływu i odpływu danego izotopu, czyli powstają
    problemu bilansowania... [wiem, że bilans jest
    ważny, bo jestem księgową, choć brak mi macicy]

    Na oko sterowanie reaktorem jest niemożliwe... Są neutrony
    spóźnione (ponoć w nich cała nadzieja, bo natychmiastowymi
    nie dałoby się sterować) i niemarudne/niespóźnione...

    Teoria prosta -- wsuwamy pręty kontrolne lub wysuwamy...
    Praktyka jest ponoć koszmarna...

    Są różne:
    - paliwa (nie tylko uran i pluton, lecz także są
    różne związki chemiczne tego samego pierwiastka)
    - chłodziwa (choćby ciekły sód)
    - moderatory neutronów
    - a nawet reakcje wywołane szybkimi neutronami

    --