    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Wed, 30 Aug 2023 09:28:35 -0700 (PDT)
    <m...@i...localdomain>
    Subject: Re: Zapłacenie kartą
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 30 sierpnia 2023 o 00:46:00 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Ano. Jak nie NN na Windows 3.11 to mógł być gopher w trybie 80x43 (EGA),
    > w DOSie, z packet driverem :-)

    Jak już się miało packet driver i obsługiwaną kartę sieciową to można było co się
    chce.
    Najdziwniejsze, czego używałem to być X-server pod DOS - nazywało się to Xappeal,
    szkoda, że sobie tego gdzieś nie zgrałem, a zupełnym przypadkiem znalazłem na
    komputerach
    w którejś pracowni na elce.
    Tak samo ładnie wyświetlało X-owe aplikacji jak - zapewne z 5 razy droższe -
    X-terminale
    Suna w pracowni w piwnicy.
    Choć te X-terminale miały jedną bardzo ciekawą właściwość - miały stacje dyskietek,
    w których dyskietki mogły być odczytywane na serwerze - mtoolsami.
    Jak to było zrobione - do dziś nie wiem.
    Choć pod ścianą stały jeszcze 2 XT służące do wgrywania programów przynoszonych z
    domu,
    ale one chyba były dla tych, co używali 5,25" (X-terminale miały tylko 3,5").

    Kto wie, czy ten Xappeal to nie był jakiś unix/linux loadlinowany pod DOSem.
    Do DOSu potem wychodził, ale DOS4GW też to potrafił.
    Korzystałem z tego tak circa 1998-2000.

    > W 1995 to już bez problemu można było odpalić (386BSD)/NetBSD/FreeBSD(?)
    > albo innego Linuksa, i na nim zwykłe X11 itd. Na pewno był już Slack,
    > chyba od dłuższego czasu nawet (Slack 1.0 używał IIRC kernela 0.99pl15
    > i (cała dystrybucja) to była raczej rewolucja w porównaniu do
    > wcześniejszego softu - nie wiem po j*ch* takie rzeczy pamiętam).

    Bo tak się tworzy historię ;)
    1995 to już Slack 2.1/2.2/2.3 a nawet 3.0, z kernelem 1.2, luxusiki.
    Ja zacząłem chyba w 1998, w każdym razie od redhata 5.1, był z "chipem o Linuxie".
    Zakochałem się od pierwszego wejrzenia na uruchamianie kernela - i w tym,
    że instalator Linuxa pracuje pod Linuxem ;>
    Ale to już chyba było na pentium, choć może jeszcze na 5x86?
    To 5x86 (wbrew nazwie było to 486) miałem na porządnej płycie, już z PCI,
    a nie vesa local bus (nie znałem nikogo, kto by coś takiego miał), ale jeszcze ISA
    miała.
    (no, co się dziwić, ta od pentium też jeszcze ma - do tego RAM 2 złącza DIMM i 4 SIMM
    ;> )
    Więc miałem już grafikę S3Trio64V+.

    Ale z X to nie tak łatwo, jeszcze trzeba było mieć kartę, do której był driver, chyba
    że ktoś się zadowalał VGA
    (no, windows były nawet na herculesa - choć to swoją drogą bardzo porządna karta,
    720*348
    to lepiej niż macintoshach, tyle to miała Lisa kosztująca jakieś kosmiczne pieniądze)

    > Nie było tak źle, pamiętam że dość powszechne (nie w prywatnych domach)
    > były wtedy modemy 144 / 160 kbps, a chwilę później HDSLe 1 Mbps
    > (i 2 Mbps na dwóch parach).

    Dość powszechne? Hmm, no kto miał to miał, głównie instytucje.
    Ja właściwie nigdy nie miałem "internetu w domu", poza pirackim podłączaniem
    się pod otwarte wifi u kogoś na osiedlu, a potem aero2.

    > Quake był lepszy, bo można było grać w 8 osób. No i grafika. Tylko
    > w praktyce wymagał pentium.
    > Nie pamiętam już, czy Covox z tym działał - w końcu wymagał ciągłego
    > dostępu do portu LPT. Widocznie używaliśmy PC speakera.

    Hmmm, a co to jest "ciągły dostęp do portu LPT"?
    Tzn. że drukarkę trzeba było odłączyć?
    Bo akurat odgrywanie sampli przez covoxa niewiele się różni od odgrywania przez
    pc speaker czy sound blastera (no, tu już mogą być pomoce w rodzaju DMA
    albo chociaż double bufferingu sampli, żeby nie trzeba było być tak dokładnym w
    timingu).

    Grafika w quake - na pewno technicznie lepsza, ale mi sie bardziej podobał kolorowy
    Doom.