    From: " " <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Zdolność kredytowa na kredyt hipoteczny
    Date: Fri, 19 Oct 2007 12:47:18 +0000 (UTC)

    MarekZ <m...@t...irc.pl> napisał(a):

    > Ja tak nie uważam. Po uwzględnieniu inflacji (czyli w cenach realnych) nie
    > widzę wzrostów ponad dzisiejsze poziomy. A kto ma rację zweryfikuje
    > przyszłość. Ale już się tu ze mnie śmiali jak rok temu mówiłem, że na górce
    > jesteśmy. Nie usiłuję tu nieudolnie kreowac się na jakiegoś hiper-anala.
    > Opieram się na przeczuciu. :-)

    Rok temu, to byliśmy chyba jeszcze wciąż przed górką, która przypadła moim
    zdaniem na ok. maj 2007 (czyli po ogłoszeniu, że ma być w Polsce Euro 2012).

    > Ceny ofertowe to jedno. To jest efekt wtórny cen transakcyjnych, które
    > spadły znacznie bardziej niż ofertowe. Teraz oferta typu "oddajemy ci VAT"
    > czyli na starcie -7% to już w zasadzie prawie norma. Za 2-3 lata będzie jak
    > w salonach samochodowych, cały system bonifikat a ceny katalogowe tylko na
    > papierze.

    Zgoda, tylko że w tych salonach samochodowych ceny katalogowe są kosmiczne -
    podobno jedne z wyższych w europie. Zgoda więc co do "promocji", tylko
    pytanie z jakiego poziomu? No i gdzie będą te mieszkania? Bo jeżeli budowane
    jeszcze dalej od centrum niż teraz się buduje (w Warszawie buduje się głównie
    w okolicach Piaseczna, Białołęki, gdzieś za Ursusem i za Markami, czyli
    właściwie daleko za miastem), to zgoda, że może być taniej. Ale mieszkanie na
    Mokotowie lub w Sródmieściu nie wierzę, żeby staniało. Obojętne, stare, czy
    nowe.

    > Jedno jest ciekawe. W zeszłym roku w KRK zadołowały ceny wynajmu. A w tym
    > roku ponownie wzrosły. Nie zastanawiałem się jaki jest tego mechanizm, a
    jak
    > Ty uważasz?

    Nie jestem expierdem, ale na chłopski rozum cena wynajmu jest pochodną ceny
    mieszkania i ceny oraz dostępności kredytu. Kredyt w złotych drożeje, ale we
    frankach już nie tak bardzo. Na razie do tego frank wciąż tanieje (nie
    wiadomo ile jeszcze). Ja swoje mieszkanie wynająłem bardzo drogo - wynajem
    spłaca mi w 100% ratę kredytu 30-letniego w złotych łącznie z oprocentowaniem
    podwyższonym extra o 1% z racji braku jeszcze wpisu do księgi wieczystej i
    opłatami dla spółdzielni. Może miałem szczęście, że znalazłem lokatora, który
    nie miał innego wyjścia (cudzoziemiec, któremu pewnie wielu innych
    właścicieli nie chciało wynająć, bo nie europejczyk) i musiałem na niego
    czekać 1,5 tygodnia od ogłoszenia. Może z racji niezłej lokalizacji w
    sąsiedztwie szybko rozbudowującej się dzielnicy biurowo-biznesowej, gdzie
    pracuje wiele osób przyjezdnych. Chociaż sam budynek, to blok typu betonowy
    klocek z epoki wczesnego Gierka.
    Wygląda na to, że wiele osób kupiło mieszkania na wynajem, więc podaż jest
    duża. Ale zarazem kredyt w złotych jest droższy niż jeszcze rok temu, a do
    tańszego kredytu we frankach dostęp jest utrudniony przez wprowadzone jakiś
    czas temu ostrzejsze wymogi. To zamyka możliwość kupna grupie ludzi, którzy
    jednak jakoś tam całkiem nie tak beznadziejnie zarabiają. W ostanich latach
    cena kupna rosła znacznie szybciej niż cena wynajmu (bo był tani kredyt, więc
    bardziej opłacało się kupić i spłacać niż wynajmować). Ale teraz kiedy ceny
    kupna poszybowały, spłacanie zakupionego w kredycie 100% na 30 lat jest
    najczęściej jednak droższe niż wynajem analogicznego mieszkania.
    Czyli nie spodziewałbym się raczej spadku cen wynajmu. A na pewno nie w
    dobrych lokalizacjach, z dobrą komunikacją. Nie wiem jak w KRK, ale w
    Warszawie korki zabierają szmat z życia i warto dopłacić te sto, czy też
    nawet paręset zł za dostęp do tramwaju, czy też metra.