    From: "Koteczek" <n...@s...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: bank musi sprawdzić zgodność
    Date: Sat, 11 Apr 2009 23:25:05 +0200

    > 1. Zwracam uwagę, że (jeśli dobrze zrozumiałem) to jednak 50% winy
    > zostało przypisane nadawcy przelewu.
    > 2. Dotyczyło to sprawy z okresu wprowadzania NRB, obecnie gdy NRB ma w
    > sobie ileś zabezpieczeń, wyrok mógłby byc inny.
    > 3. kwota przelewu była 6-cyfrowa, to też mogło mieć wpływ na opinię
    > "czy bank powinien sprawdzać"

    kwoty ala 100 tysiecy i wiecej, OK powinno byc to bardziej weryfikowane - tu
    sie moge zgodzic.

    Ale nizsze? To jak winic telekomunikacje ze naliczyla za impuls a ktos wykrecil
    zly numer... troche naciagane porownanie ale wina jak dla mnie jest po stronie
    zlecajacego przelew. I bedzie sie sadzil i mBank z moich odsetek mu wyplaci
    odszkodowanie (jesli sie mu uda wygrac) bo sie dal naciac i szuka kozla
    ofiarnego. Przykre ale warto wiedziec, chyba nawet allegro o tym u siebie pisze
    w centrum bezpieczenstwa, jak sie nie dac nabic przez cwaniaczka. Cwaniaczek
    powinien beknac 10 krotnosc skradzionej kwoty + odpracowac przy sprzataniu
    psich kup. To by byly kary. A pewnie beda zawiasy jesli go znajda.

    A wyobrazcie sobie taki system przelewow - wpisuje numer konta na ktory chce
    przelac a bank (dekodujac IBAN) laczy sie z bankiem X, zapytanie robi do bazy
    tego banku o dane wlasciciela, i wyswietla to nastepnie u mnie w systemie -
    widze do kogo przelew ma isc i sam decyduje czy adres jest tym ktorego sie
    spodziewalem. Tak tez byc nie moze - ochrona danych osobowych, poufne, tajne
    itd. Trzeba po prostu byc czujnym. Ktos moze miec konto osobiste i 1 os. DG,
    nie musi miec konta firmowego. I juz dane pdoawane na stronie firmowej moga sie
    nie zgadzac jesli by przelewy byly weryfikowane pod tym katem. Utrudnialoby to
    zycie.